2015-04-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Barbrogruppen är mer ett namn på ett arbetssätt att använda externa resurser för uppdrag inom säkerhets/underrättelsevärlden alltså eller?

Ja jag tror att OF hittade på namnet mer för att dölja än för att avslöja. Han ville visa på fenomenet utan att röja gruppen. Barbro var en perfekt avledning och han förstod nog att den dels kunde skaka om något dels fylla ett syfte av att inte säga för mycket.

Inom underrättelsevärlden måste man tyvärr ligga i den grå eller svarta zonen ibland och då måste man göra så här dvs skapa dolda strukturer och resurser man kan lita på och risken är naturligtvis att det kan missbrukas.

Vi ser något liknande i smugglingsaffären med Ebbe. Det lånas ihop resurser till en extern verksamhet som man inte vet något närmare om och Säpochefen får order att täcka upp om de blir avslöjade. När han inte gör det har det sitt pris som han antagligen förstod att det skulle ha och som han var beredd att betala.

Hade han täckt upp så hade vi aldrig vetat något!
Senast redigerad av boboslacke 2015-04-21 kl. 19:10.
Citera
2015-04-21, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja jag tror att OF hittade på namnet mer för att dölja än för att avslöja. Han ville visa på fenomenet utan att röja gruppen. Barbro var en perfekt avledning och han förstod nog att den dels kunde skaka om något dels fylla ett syfte av att inte säga för mycket.

Inom underrättelsevärlden måste man tyvärr ligga i den grå eller svarta zonen ibland och då måste man göra så här dvs skapa dolda strukturer och resurser man kan lita på och risken är naturligtvis att det kan missbrukas.

Vi ser något liknande i smugglingsaffären med Ebbe. Det lånas ihop resurser till en extern verksamhet som man inte vet något närmare om och Säpochefen får order att täcka upp om de blir avslöjade. När han inte gör det har det sitt pris som han antagligen förstod att det skulle ha och som han var beredd att betala.

Hade han täckt upp så hade vi aldrig vetat något!
Du verkar ha bra koll på detta boboslacke Förutom Jallais och Ortmarks böcker, finns det några andra författare som också skrivit något om så kallade externa grupper som har uppdrag åt säkerhetstjänster/underrättelsetjänster? Känns som jag behöver läsa på lite mer.
Citera
2015-04-21, 19:17
Medlem
ieshos avatar
Självklart måste alla uppgifter granskas kritiskt och alla behöver inte komma fram till samma slutsatser. Men det skulle förstås vara tacknämligt för vissa om alla gick samma felaktiga väg vid något vägskäl.

Speciellt värdelösa är de "slutsatser" som framkommit genom att *någon* lagt en mall ovanpå som inte får ifrågasättas.

Det är en del i tråden som har en agenda och försöker smussla in tvivelaktiga uppgifter som fakta och ungefär samma personer ratar saklöst andras uppgifter utifrån en självutnämnd auktoritativ position.

Men i det stora hela fungerar tråden utmärkt och jag passar på att tacka för alla högkvalitativa uppgifter som kommit fram i trådens historia!
Citera
2015-04-21, 19:49
Medlem
Citat:
Du verkar ha bra koll på detta boboslacke Förutom Jallais och Ortmarks böcker, finns det några andra författare som också skrivit något om så kallade externa grupper som har uppdrag åt säkerhetstjänster/underrättelsetjänster? Känns som jag behöver läsa på lite mer.

Tyvärr har det gjorts försök till seriös granskning men allt som skulle kunna avslöja det hela i dokument är alltid försvunnet.

Däremot vimlar det ju av skönlitteratur som antyder metodiken och förekomsten från mer eller mindre insatta källor. Värdet av det är nog tvivelaktigt annat än som medel att plantera tanken att det är möjligt viket känns lite eljest.

Det man kan se är dock spår från sådant som är känt lite här och där. Personer... händelseförlopp osv. Inte ens de inne i verksamheten har nog full koll. Det hör till verksamhetens karaktär att det är svårkontrollerat och svårforcerat.
Citera
2015-04-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
http://palmeutredningen.blogg.se/2015/february/
Efter att ha läst lite mer här, så undrar jag...
Om polisen redan fått materialet 92-94...Vad är det då för vits att sälja det?
För att polisen håller på informationen; Vill inte att det släpps fram i dagens ljus eller inte tror på det/kört till vägs ände?

"Tommy Nilsson i från Åmål" är det någon här som känner igen det aliaset? (Person/vittne i något förhör)

Citat:
Luktar bluff!

Fast allt är inte bajs som glimmar, heller....
Vill gärna syna denna bluff...
Citera
2015-04-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Fast allt är inte bajs som glimmar, heller....
Vill gärna syna denna bluff...

Sorry men allt är samma story som Paul Smith (den store dansken) "avslöjade" i sin bok det framgår tydligt. Tyvärr för fjanten så innebär det att det är en ren bluff nu som då och inget är nytt under solen.

Enda nyheten är att han nu påstår att Christers död var en fejk och att han lever.

Analysera den styltiga Svenska med ibland märklig osvensk meningsbyggnad som uppenbart är en översättning från ett annat språk med ordval från en ordbok som inte riktigt motsvarar levande språk idag och du har svaret på vem denne anonyme troligen är
Citera
2015-04-21, 23:19
Medlem
Citat:
Vet inte hur jag skall tolka dig.... vad är det du inte förstår? OF hittar på att det är Barbro som ringer efter mordet och drar skrönan från anno dazumal för att dölja vem som ringde.

Som sagt tycker jag att DF skall berätta själv innan någon annan skriver historien åt honom, tiden börjar bli knapp nu.

Det är förmodligen så att han kontaktar nog OF för att han var "pappa" till DF:s grupp som var aktiva den kvällen och som brukade jobba med fsg och han kände att han behövde en försäkring och det har som sagt OF. Kanske rädd att offras?!

Nej, jag förstår nog inte dina försök till skämt eller ironier här, det blir bara snurrigt.

Men strunt samma. Jag frågar för tredje gången var DF kommer in i Dahlgrens berättelse om Holmérs rörelser?
Citera
2015-04-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har inte sett Morozov i några öppna källor, letat mig fram på olika vägar och använt uteslutningsmetoden som till slut inte gav andra alternativ.

På det lilla viset. Mycket imponerande - om det nu är rätt. Här har du oavsett vilket haft en ovanligt bra källa att gräva ur.
Citera
2015-04-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det står om Virag också i Aftonbladet 19e september 1987. Jonas Gummesson är författare. En utredare inom polisen säger sig inte vara "främmande för" att mordet har med MOP att göra.

Just så. Jag fyller på lite mer från nämnda artikel: Utredarna lutar också tydligt mot att motivet var politiskt. Samt att polisen medger att Gummesson är välunderrättad och att "36-åringens död kan ha samband med Olof Palme, bekräftar flera källor för Aftonbladet." Framgår i denna artikel även att PIV var kallad till polisförhör men blev mördad innan detta hann äga rum.

I Expressen 31 oktober 1992 framgår att den andra mördade ungraren, som Roger Åsheim senare erkände sig skyldig till, var Guyla Kovacs. Resterna efter dennes kropp letade bl.a. Börje Moberg efter i vattnet utanför Liljeholmen hösten 1992. Man trodde då att båda morden hade ett samband och att de skulle kunna klaras upp. Så blev det inte. Åsheim dömdes för andra (smärre) brott han också erkänt, men inte för mordet på Kovacs eftersom kroppen inte hittades. PIV:s kropp hittades ju, men varför Åsheim inte dömdes heller för detta brott har jag inte hittat något svar på. Man bör nog ha domslutet.

I SvD den 28 februari 1996 ställer Björn Hygstedt 100 frågor till Ölvebro och Almblad (A). (Flera frågor och svar är intressanta, men mycket är också skåpmat) Bland annat ställs en fråga formulerad så här:
"De enda mord som förövades i Stockholm under 1986 och som ännu inte klarats upp är Palmemordet och mordet på ungraren Peter Viragh. Han sågs nära mordplatsen mordkvällen och sköts kort därefter ihjäl i sin lägenhet. Den landsman som senast såg Viragh i livet försvann också spårlöst. Har ni undersökt eventuella kopplingar mellan dessa mord?
A: Ja, men vi vill inte kommentera. Varför? Detta tillhör de saker som Marjasinkommissionen tittar på."
Som bekant blev det sen inget av med Marjasinkommissionen. Svaret var ändå lite märkligt, eftersom det rimligen hade varit väldigt mycket lättare för Almblad att 1996 avfärda detta med att det låg helt utanför PU. PU visade ju ett rätt svalt intresse redan 1987.

När man till detta adderar att en säpo-kontakt (61-åringen, LM?) efter viss "betänketid" försöker sätta dit IvB för mordet på Virag, blir det inte mindre intressant att mordet på Virag forfarande är helt ouppklarat.
Citera
2015-04-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Nej, jag förstår nog inte dina försök till skämt eller ironier här, det blir bara snurrigt.

Men strunt samma. Jag frågar för tredje gången var DF kommer in i Dahlgrens berättelse om Holmérs rörelser?

Vem har sagt att han kommer in där?
Citera
2015-04-22, 00:29
Medlem
Citat:
Vem har sagt att han kommer in där?

Du. I detta inlägg: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Du skrev: "DF förekommer också i berättelserna om turerna kring Dahlgrens uppgifter om Holmers rörelser."

Och då har jag frågat tre gånger (nu fjärde) var DF kommer in i dessa berättelser och turer. (Första gången jag frågade så la jag till att: DF träffar Jerry Martinger på Gotland vid ett långt senare tillfälle, men det är väl inte det du avser?)
Citera
2015-04-22, 06:50
Medlem
Citat:
Ulla Strömbeck-Larsson vittnade om mystiska män med walkie-talkie utanför Olof Palmes bostad timmar innan mordet.
Nu tycker hon sig känna igen Arlandamannen.
– Det är något med honom, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20665007.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in