2017-08-12, 15:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag har genom ett antal uträkningar under en tid i tråden försökt att visa vad man får ut vad de vittnesmål och poliser som var på platsen har uppgett att de gjorde och när.
Om man så långt det låter sig jämföra deras inbördes uppgifter med vad andra gjorde i samma stund, blir det mycket förbluffande.

Det är inte mina egna teorier, utan vad deras uppgifter visar.
Det visar att en ensam man, dvs helt ensam, omöjligen har gjort det.

Mina egna funderingar är dock att det är minst 2, eller fler. Dock är det inte troligt att det är fler än 10.

Om inte samtliga ögonvittnen har sett fel, helt missuppfattat situationen, måste någon annan meddelat GM om att OP är på ingående.

Så långt man med säkerhet följa GM, dvs till krönet av trappan, finns ingen annan man kan ta för medhjälpare. Därifrån någonstans kan man anta att personer med någorlunda liknande signalement springer åt olika håll.

Jag anser vidare att GM flyr norrut mot Johannesplan.

Det alternativet är intressant. Det är minst nämnt, men mest logiskt.

Ja det låter fullt möjligt. Så har jag också funderat, att GM är måhända ensam på plats just vid skottillfället. Något antal till medhjälpare, observatörer eller "blindgångare" är väl inte något som försvårar utförandet.
Eller så är det någon som är någotnär väletablerad, av någon anledning lite på dekis vid tillfället och ältar något en tid och mer eller mindre slumpmässigt råkar på Palme. Personen kanske avlider kort efteråt, sjukdom eller självmord. Eller frisknar till men pladdrar inte till sina släktingar eller familjemedlemmar.
Det senare tänker jag lite som en Mihalovic eller Raskolnikovtyp.
Citera
2017-08-12, 15:46
Medlem
526s avatar
Fanns det vittnen som såg GM efter han kom upp på Malmskillnadsgatan?

Om jag hade skjutit någon där hade jag sprungit in på Johannes kyrkogård av ren instinkt. Där är mörkt och man kan lätt skaka av sig förföljare (eller skjuta dem), och lätt att gömma sig bakom i en mörk vrå, bakom en gravsten eller träd. Hade hållit mig från upplysta gator.

Från kyrkogården finns flera utvägar. Sneddar man kommer man ut mot Johannes gata och det är lätt att ta Jutas backe (där bilar inte kan köra) ner mot Birger Jarlsgatan. Där är det en annan stadsdel och lätt att gömma sig i folkmängden. Också lätt för kumpanerna att plocka upp med bil.
Citera
2017-08-12, 18:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fanns det vittnen som såg GM efter han kom upp på Malmskillnadsgatan?

Om jag hade skjutit någon där hade jag sprungit in på Johannes kyrkogård av ren instinkt. Där är mörkt och man kan lätt skaka av sig förföljare (eller skjuta dem), och lätt att gömma sig bakom i en mörk vrå, bakom en gravsten eller träd. Hade hållit mig från upplysta gator.

Från kyrkogården finns flera utvägar. Sneddar man kommer man ut mot Johannes gata och det är lätt att ta Jutas backe (där bilar inte kan köra) ner mot Birger Jarlsgatan. Där är det en annan stadsdel och lätt att gömma sig i folkmängden. Också lätt för kumpanerna att plocka upp med bil.

Det är mycket troligt att det finns fler vittnen än vad som är känt. Därför att HH mycket tidigt gick ut med den "rätta" flyktvägen, vilket förmodligen fick folk som sett något att tro att det då inte hade med mordet att göra.
Citera
2017-08-12, 19:07
Medlem
SGDFs avatar
Den som intresserar sig för CIAs inblandning i politiska mord, har spännande läsning framför sig i Walls senaste bok. Jag gjorde som alltid, och kastade mig in där det verkade mest intressant, men efter sex kapitel och neddykningar i del två, måste jag tillstå att boken är lysande läsning.

Att jag inte delar Walls tänkande är underordnat, läsandet är rena njutningen. Ni är många som tänker i komplicerade banor kring underrättelsetjänst och annan nations inblandning. Här finns tillvägagångssätten, här finns motiven. Här finns fjorton konspiratörer som ber CIA om ingridienser till salladen, dom får inga gevär med sikten, dom får revolvrar.

Högsta betyg!
Citera
2017-08-12, 22:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är mycket troligt att det finns fler vittnen än vad som är känt. Därför att HH mycket tidigt gick ut med den "rätta" flyktvägen, vilket förmodligen fick folk som sett något att tro att det då inte hade med mordet att göra.
Vad var det nu igen då? Vilken var den "rätta" flyktvägen?
Citera
2017-08-12, 23:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad var det nu igen då? Vilken var den "rätta" flyktvägen?

Trots att HH redan under natten måste ha förstått att YNs vittnesmål mycket tveksamt handlade om GM gick han ut och påstod med säkerhet att DBs gata är den vägen GM sprang.

Jag anser ju, och är väl medveten om konsekvensen av att göra det påståendet, att för min del är Döbelnsgatan rätta vägen.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-08-12 kl. 23:26.
Citera
2017-08-12, 23:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det då också Anders B som Jeppson beskriver?

Nej, det är utan tvekan GM som Jeppsson beskriver. Anders B befinner sig hela tiden vid Dekorima.
Citera
2017-08-12, 23:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Min övertygelse är i.a.f. att det är just så och att det i och med detta uttalande från Lisbet gör henne klart mindre trovärdig i det som komma skulle... utpekandet av CP o.s.v.

Hon har ju även med en tredje person (Jeppsson enligt mig) men som jag tror Lisbet själv uppfattar som "han som sköt". Typ samma "intensiva blick" inifrån gränden...

Nej, hon har tyvärr missuppfattat det mesta på mordplatsen. Chockad. Ingen kan förvänta sig att hon ska leverera distinkta sanningsenliga uppgifter. Hysterisk, enligt flera vittnen. Förståeligt. Hennes man hade just blivit ihjälskjuten. Tror vi kan glömma LP i denna utredning.
Citera
2017-08-12, 23:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Uppgiften om en "mörkblå täckjacka" tyder ju på det då det var vad Anders B hade på sig.

Jo. Och kort hals. Även Nicola F hade extremt kort hals. Hon måste ha snurrat till det rejält.
Citera
2017-08-13, 19:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Trots att HH redan under natten måste ha förstått att YNs vittnesmål mycket tveksamt handlade om GM gick han ut och påstod med säkerhet att DBs gata är den vägen GM sprang.

Jag anser ju, och är väl medveten om konsekvensen av att göra det påståendet, att för min del är Döbelnsgatan rätta vägen.

Ok, menar du att GM sprang Döbelnsgatan norrut med Johannes kyrkogård på höge sida mot Kammakargatan?

Jag skulle inte springa där utan vika in på kyrkogården. Av flera skäl. Framförallt för att DBgatan norrut inte går att vika av ifrån. På vänstersida är det en lång huskropp som går ända bort till KMgatan, på höger sida är det en liten mur mot kyrkogården. Dessutom är den upplyst. Om det kom någon efter eller en bil som genskjutit norrifrån blir man instängd.

Går man i stället in på kyrkogården har man flera val att ta sig ut i olika riktningar norr och nordöst. Hela området runt kyrkan är som en mur. Kolla på en karta så ser man det tydligt.

Frågan är ju hur GM tänkte och kände just då.
Men om man sätter sig in i situationen och förutsätter att läget inte var helt detaljplanerat utan att han flydde hals över huvud så skulle jag känna att:
1 - Fly västerut tillbaka mot Sveavägen inte skulle kännas bra.
2 - Fly söderut ner mot Malmskillnadsgatan och city skulle också kännas fel.
3 - Springa rakt norrut på Döbelnsgatan eller rakt österut på DBgata eller Brunnsgatan skulle kännas fel för att där blir man fångad mellan långa kvartersfasader och synliga raka ljusa gator, som i en korridor, även om man sicksackar mellan kvarteren.
4 - Det mest givna vore att snedda till vänster in på kyrkogåden, gömma sig i mörkret, prata i WT med kompisarna och säga att de ska möta upp med bil på Birger jarlsgatan i höjd med Jarlaplan. Sen gå mot nordöstra utgången av kyrkogården ut på antingen Jutas backe eller i hörnet där Kammakargatan mynnar ut mot Birger Jarlsgatan.
Senast redigerad av 526 2017-08-13 kl. 19:30.
Citera
2017-08-14, 00:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
LP säger två gärningsmän till Åke Rimborn på mordnatten.

Kan det vara så enkelt att hon såg två personer vid Dekorima - GM och Anders B - och kopplade samman dem?
'Lisbeth Palme har vid ett antal tillfällen nämnt den "långe i Beigt" som befinner ca tjugo meter norrut på sveavägens östra trottoar när han uppmärksammas av henne. Det stämmer dåligt in på både Anders Björkman. och den förmodade GM.
Citera
2017-08-15, 13:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
'Lisbeth Palme har vid ett antal tillfällen nämnt den "långe i Beigt" som befinner ca tjugo meter norrut på sveavägens östra trottoar när han uppmärksammas av henne. Det stämmer dåligt in på både Anders Björkman. och den förmodade GM.

Ja jag vet naturligtvis även det.
Det är ju ännu en av hennes mysteriösa utsagor.

Tänkte bara försöka finna en rimlig förklaring till hennes tal om två män från Ustasja på mordplatsen. Där, några meter från henne, befann sig ju endast två personer - GM och Anders B.

Den långe i beige rock är det ingen annan som sett. Leif Ljungqvist kan ha sett denne person hastigt passera mordplatsen men han säger samtidigt att det kan ha varit ett ljusfenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in