2018-03-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vi får höra vad boboslacke har att säga om det.

Skönlitteratur är ingen källa till detaljerad information eller ens uppgifter som är nära sanningen. När det gäller Palmemordet finns det ett otal verk som lanserar allsköns lösningar som naturligtvis kan innehålla korn av sanning som finns publikt men som deformerats till långsökta slutsatser som inte har ett dugg att göra med seriöst kunskapssökande.

Hur man jobbar med en seriös utredningsapproach är något annat! Att ta sin utgångspunkt i skönlitteratur eller skönlitteratur i förklädnad till fakta som ett antal personer gjort är ingen utgångspunkt och inte heller att utgå från vad någon tyckt i någon egenproducerad artikel eller i en tidning en grund för slutsatser och "teorier".

Källkritik och brist på källkritik är en rejäl fallgrop.
Citera
2018-03-24, 10:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ok, nja jag är nog fortfarande inte övertygad

läs min edit om vad GW säger om saken, men visst det kan varit nåt annat
Men att Näss och Schori var kgb-spioner och samverkat med kommunistiska terrororganisationen-PKK för att mörda statsministern är tillräckligt för att den dramatiska mannen skulle kalla det att skaka i grundvalarna.
Citera
2018-03-24, 10:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Läste igen nu från Expressen 2 aug 1997 när de skrev om filmen. Där står att det var stort intresse för boken innan den kommit ut så måste ha sålts en hel del o stått i fler tidningar än den jag hittade.
Boken kom ju 1997. Jag har kollat konstigheterna med översättaren med som inte finns. En som är bra på engelska sa att boken inte är översatt alls.
Filmen börjades göras före boken kom ut står i länken
https://m.imdb.com/title/tt0122573/

ja, det är helt klart nått skumt med det båda upplagorna och filmen.
Citera
2018-03-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Exakt vilka ”fakta” avseende MOP är det som du menar är fastslagna bortom tyckande och tolkning? Kan du lista de viktigaste?

De mest stolliga om ett helt annat förlopp med magiska kulor fejkade fakta och gigantiska konspirationer samt slutsatser som bygger på tolkningar av enstaka detaljer och utelämnande av andra med en stark faiblesse att tvinga bitar på plats leder från sanningsökande kan man lämna därhän.

Det vi vet är vilka identifierade (och fortfarande oidentifierade WT-bärare) samt vittnen som finns och vad man kan utläsa av dessa på saklig grund utan att använda kreativa tolkningar.

Det vi vet är också de tekniska fakta som framkommit (PU kan ha mer detaljerade resultat och analyser än vad som är offentligt) i en tyvärr delvis oproffsig och osystematisk brottsplatsundersökning samt det som framkommit vid obduktion och teknisk undersökning av kläder etc.

Dessutom kan vi idag i historiens ljus notera hur utredningen systematiskt vilseletts av olika krafter.

Om man tar sin utgångspunkt i förnekelse av fakta, i föreställningar om att världen är en gigantisk konspiration eller i att söka i "motivbilder" baklänges mot mordplatsen så är man illa ute.

Motiv blir först intressant då man utifrån sakliga grunder kan knyta någon till mordplatsen och därefter finna ett motiv. Då pratar jag inte om ihopfantiserade motiv .

T ex är det rimligt att polisen fick för sig att granska Scandiamannen SE då han var på mordplatsen och hyste allt annat än varma känslor mot OP och hade kopplingar till starkt Palmefientliga kretsar.

Lika rimligt är det att de granskade VG. Ett av vittnena pekade på foto av dennes rock ut den som lik mördarens, den tekniska undersökningen gjorde att man fann tändsatspartiklar på den och motivbilden framstår idag som mycket klar då han varit EAP aktivist redan 3 år tidigare. Även om det inte räckte till åtal så var det fullt rimligt att följa upp det spåret och det är nog så att där finns outredda luckor än idag.T ex nya rön om att OP:s dna finns på hans rock skulle ju ställa saken i ett annat ljus.

I övrigt kan vi inte annat än med livlig fantasi se identifierade personer med avvikande beteenden från det normala som ger anledning att söka efter motivbilder för så vida man inte fått identiteter på de som övervakat OP och setts med WT under lång tid. Då kan man se om dessa hade medel (vapentillgång) och motiv.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-24 kl. 11:35.
Citera
2018-03-24, 11:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tror som sagt inte HH var skarpaste verktyget i lådan, han lurades med falska dokument att jaga kurder som var kommunistisk patsy i detta fall planerat redan under hösten 85 (alf karlsson) och planterat av Bertil Wedin........Som sagt tror (tyvärr) bara HH menar att kopplingen till internationella terrorister (PKK) var omskakande nog.
Med tanke på det storpolitiska spel som fortfarande pågår och HH var lika insatt i som Palme eller det i smyg natokramande SPF, numera hela MSB, så är jag säker på att HH stod på Palmes och neutrala demokratins sida.
Det var uppenbart att PKK var ett villospår som CIA hjälpt sina svenska kollegor att plantera genom sina kontakter och agenter från Sydafrika där också Bertil Wedin fanns, Oliver North, CW, EdK, PC, NB osv. För att komma åt den gemensamma motparten i det militärfinansiella komplexet NATO som redan förrått den amerikanska nationen definitivt genom Kennedymorden ihop med månlandningsbluffen gällde nu att föra bluffspel på ännu högre plan. Även Palme förlorade precis som Hammarskjöld fast de båda offrade sina liv för sanningen.
Boboslackes bluff ihop med PU genomskådade jag definitivt för några år sedan då han skröt med att den enda säkra uppgiften i Dammegårds rapport var den om att Bertil Wedin skulle ha varit Charles ITT Morgan som han själv kontaktat Dammegård om. Det var just utifrån den frågan jag gett mig in i den här tråden efter att personligen ha lärt känna IvB och fått tydligare besked.
Citera
2018-03-24, 11:26
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det enda vi vet är att vittnet Inge M sett en grupp på mellan 5-7 pers gå förbi mordplatsen norrut ganska nära inpå att makarna Palme kom in i synfältet.
Om vittnet Leif L som befann sig i sin bil utanför Skandias huvudingång vid första skottet sett att trottoaren hastigt tömdes på folk, så är det rimligt att anta att det är denna grupp. Jag gissar att de då befunnit sig i regionen mellan annonspelaren och Skandias ingång.
Ingen har framträtt som vittne. Troligtvis befann sig Stig Engström någonstans på den sträckan.

Kan de vara det sällskapet som vittnet Ansers B lämnade för att vända om och bege sig hemåt?
Dom var väl på väg norrut?

Eller är jag fel ute?
Citera
2018-03-24, 11:30
Medlem
Citat:
Men att Näss och Schori var kgb-spioner och samverkat med kommunistiska terrororganisationen-PKK för att mörda statsministern är tillräckligt för att den dramatiska mannen skulle kalla det att skaka i grundvalarna.
Jo, kanske du har rätt. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om Holmér var:

1. Sällsynt korkad.

2. Socialdemokratins/familjens mörkläggare = rikets säkerhet.

3. Konspiratörernas mörkläggare.

4. Lite av varje.
Citera
2018-03-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De mest stolliga om ett helt annat förlopp med magiska kulor fejkade fakta och gigantiska konspirationer samt slutsatser som bygger på tolkningar av enstaka detaljer och utelämnande av andra med en stark faiblesse att tvinga bitar på plats leder från sanningsökande kan man lämna därhän.

Det vi vet är vilka identifierade (och fortfarande oidentifierade WT-bärare) samt vittnen som finns och vad man kan utläsa av dessa på saklig grund utan att använda kreativa tolkningar.

Det vi vet är också de tekniska fakta som framkommit (PU kan ha mer detaljerade resultat och analyser än vad som är offentligt) i en tyvärr delvis oproffsig och osystematisk brottsplatsundersökning samt det som framkommit vid obduktion och teknisk undersökning av kläder etc.

Dessutom kan vi idag i historiens ljus notera hur utredningen systematiskt vilseletts av olika krafter.

Om man tar sin utgångspunkt i förnekelse av fakta, i föreställningar om att världen är en gigantisk konspiration eller i att söka i "motivbilder" baklänges mot mordplatsen så är man illa ute.

Motiv blir först intressant då man utifrån sakliga grunder kan knyta någon till mordplatsen och därefter finna ett motiv. Då pratar jag inte om ihopfantiserade motiv .

T ex är det rimligt att polisen fick för sig att granska Scandiamannen SE då han var på mordplatsen och hyste allt annat än varma känslor mot OP och hade kopplingar till starkt Palmefientliga kretsar.

Lika rimligt är det att de granskade VG. Ett av vittnena pekade på foto av dennes rock ut den som lik mördarens, den tekniska undersökningen gjorde att man fann tändsatspartiklar på den och motivbilden framstår idag som mycket klar då han varit EAP aktivist redan 3 år tidigare. Även om det inte räckte till åtal så var det fullt rimligt att följa upp det spåret och det är nog så att där finns outredda luckor än idag.

I övrigt kan vi inte annat än med livlig fantasi se identifierade personer med avvikande beteenden från det normala som ger anledning att söka efter motivbilder för så vida man inte fått identiteter på de som övervakat OP och setts med WT under lång tid. Då kan man se om dessa hade medel (vapentillgång) och motiv.
Håller med om att WT-männen är högintressanta, självklart. Det jag vänder mig emot är som sagt att enbart utgå ifrån brottsplats och söka sig utåt. Det finns självklart andra vägar att gå och belysa där motiv givetvis är en. Är inte trådens styrka just att den spretar hej vilt och att så många infallsvinklar som möjligt luftas? Vem vet vad någon kan snubbla över och vad det kan ge i slutändan?

Ignorera det du tycker är stolligt och desinfo och fokusera på det som eventuellt kan leda framåt. I slutändan är det ju endast ett alternativ som gäller i varje avseende, det som beskriver vad som faktiskt hände. För din egen sinnesro om inte annat
Citera
2018-03-24, 11:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Med min insyn i hur mediaöverstyret fungerar med karaktärsmord och förtida dödsfall samordnade så kan jag garantera att HH stod på ett betydligt högre plan i både omdöme och moral.
Citera
2018-03-24, 12:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Skönlitteratur är ingen källa till detaljerad information eller ens uppgifter som är nära sanningen. När det gäller Palmemordet finns det ett otal verk som lanserar allsköns lösningar som naturligtvis kan innehålla korn av sanning som finns publikt men som deformerats till långsökta slutsatser som inte har ett dugg att göra med seriöst kunskapssökande.

Hur man jobbar med en seriös utredningsapproach är något annat! Att ta sin utgångspunkt i skönlitteratur eller skönlitteratur i förklädnad till fakta som ett antal personer gjort är ingen utgångspunkt och inte heller att utgå från vad någon tyckt i någon egenproducerad artikel eller i en tidning en grund för slutsatser och "teorier".

Källkritik och brist på källkritik är en rejäl fallgrop.
Självklart har du rätt i det, man behöver inte ens bemöta resonemang om kopplingar mellan palmemordet och en svensk thriller. Det var med ironi jag nämnde ditt namn - ibland gör man bäst i att nonchalera nonsens.
Citera
2018-03-24, 12:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Anledning till fantombilden var att rikta blickarna mot Bror Perä, som faktiskt såg ut som personen på bilden. Efter att han klev av sitt uppdrag blev det panik bland organisatörerna. Skulle man göra Bror Perä till "fall-guy"? Han greps dagen efter och "förhördes" flera gånger (säkerligen ganska bryskt av självaste Säpo). Efter hans sista förhör blev således "33-åringen" huvudmisstänkt (han fick bli "fall-guy" istället då man bedömde att Bror Perä pallade för trycket). "33-åringen" som i övrigt fanns i Bror Peräs telefonbok.

Bror Perä såg inte ut som fantombilden. Han greps inte dagen efter MOP utan den sjunde mars, i Malmö under sin odyssé tillsammans med journalisten Lasse Lundberg. Detta skedde då duon under sin bilresa i LLs svarta Mercedes dragit på sig polisens uppmärksamhet vid flera tillfällen , bl ā i Norrköping och Simrishamn vill jag minnas .

Anledningen att SÄPO utredde BP berodde på att han var polis. I Malmö flögs ett vittne ner från det sjukhem där Alva Myrdal tillbringade sin sista tid i livet. När Olof Palme besökte henne första februari fanns där en okänd man som drog på sig personalens intresse. Vittnet från sjukhemmet konfronterades med BP men pekade INTE ut honom som mannen från sjukhemmet.

Om BP är många rykten i svang från folk som Lars Krantz och UFO-Sundberg . Faktakollen är lika med noll. BB hade haft kontakter med IVF , det är vad som är fastslaget. Hans handlande med självmord kan också vara kopplat till en svår psykisk problematik. När han glömde sin revolver i en trasig bil på Regeringsgatan trettondagen 1986 indikerar detta att han inte ä i balans.

Den som riktade blicken mest mot BP var den snacksalige LL som i vissa fall kan få Viktor Gunnarsson att framstå som talträngd. Fredagen den 28/2 1986 gav han ut en pamflett med litterär satir av undermålig klass som häcklade OP och där denne är diktator och blir hotad att han kan bli skjuten i ryggen av chefen för partipolisen. När OP sedan skjuts börjar det snurra för LL som kallar till sig polis till Motell Rattugglan utanför Mariestad. Sedan kommer BP/LL med sin märkliga resa som pågår under inmundigande av avsevärda mängder alkohol.

LL hade vissa kontakter inom höger om höger . PG Näss utredde dessa efteråt JO-anmälan och inte någon näring i dessa tips. Däremot en massa turer där LL kom med uppgifter och tillbaka dessa på ett sätt som helt sänkte trovärdigheten. Hela detta avsnitt avhandlas i Erik Magnussons "palmerapporten".
Senast redigerad av mvagrippa 2018-03-24 kl. 12:16.
Citera
2018-03-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Kan de vara det sällskapet som vittnet Ansers B lämnade för att vända om och bege sig hemåt?
Dom var väl på väg norrut?

Eller är jag fel ute?
Det kan knappast vara dem som Inge M ser passera mordplatsen eftersom de gick vidare norrut från bankomaten som låg 20 m norr om hörnet.
De var dessutom bara tre i den gruppen.

De personer som Leif L ser skingras på trottoaren efter första skottet kan däremot vara både det stora sällskapet och Anders B:s vänner. Antingen eller eller både ock. Det går inte att säga exakt var de befunnit sig.

Det är dessutom väldigt oklart hur många människor Leif L sett och beskrivningen av händelseförloppet är inte kristallklar.
Allt gick väldigt fort.

Att det befunnit sig människor där är ganska klart. LP ser ju en figur längre upp som tittar bort när hon vädjar om hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in