2018-04-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rent generellt kan man behöva vissa kort kvar i rockärmen tills en (ny) person ska förhöras eller man ska genomföra tvångsmedel, åtal och huvudförhandling.

Precis. Likaså vad förnyad teknisk analys etc gett.

Det är normalt. Det vi vet är att man gjort sådana åtgärder och att man t ex gjort personkontroller hos MUST samt att man har fått förstärkning och håller en hel del förhör.

Man kan inte begära att de delar med sig av sådan information till allmänheten och därvid till ev misstänkta.
Citera
2018-04-12, 21:05
Medlem
Varför fick Krusell på skallen av UD när han ville undersöka en eventuell CIA-koppling.?
Var det också för att man skulle ha kvar något trumfkort vid en eventuell huvudförhandling?
Citera
2018-04-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja du Moplp.

Det finns ett antal vittnesmål i denna tråden som visar att WT-samband i stadsmiljö på den tiden var en svår konstart.

Ändå svårare borde det varit att via kommunikationsutrustning nå SE inom Skandias tjocka murar. Utan att väktaren som samtalade med kontorssuparen SE, din egen uppgift, utan att det märktes vid tiden för mordet via samma väktare.

Jag personligen har väldigt svårt för personer som påstår saker som inte kan verifieras via andra källor. Liksom att jag har svårt för personer som inte ens kan presentera en trovärdig tidtabell för SEs utträde ur Skandia. Eftersom du påstår att jag har fel. Trots alla öppna vittnesmål. Kan du inte läsa innantill. Eller är det något annat fel på dig.

Nu är jag elak. Jag påstår att det var du som satt och söp. Och inbillade dig saker. Enligt ditt resonemang behöver jag inte ens redovisa fakta för detta påstående. Eftersom jag vet. Och tyvärr inte kan berätta mer. Jag ber dig att tro mig. Och berättar jag mer så identifierar jag mig själv. Vilket du inte vill. Eftersom då framstår vi som samma lögnare.
Så ditt konstaterande (att utifrån nå in till Skandia via WT är omöjligt) är alltså en ren gissning med andra ord. Den perifera diskussionen gällande SE's supande är avhandlat tidigare i tråden, vilket även hans utstämplingstid är. Tror jag sätter punkt där, din märkliga attityd inbjuder inte till någon dialog precis.
Citera
2018-04-12, 21:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Varför fick Krusell på skallen av UD när han ville undersöka en eventuell CIA-koppling.?
Var det också för att man skulle ha kvar något trumfkort vid en eventuell huvudförhandling?

Antagligt för om det är något som rör Sveriges förhållande till annan stat så kan det vara sekretessat hos UD.

Inställningen hos UD kan möjligen också påverkats av hur man uppfattar att uppgifter som lämnats läcker. En uppgift som läcker har ju inte bara att den kanske inte kan användas som kontroll att verifiera vittnesuppgifter utan även kanske påverka vittnen.
Citera
2018-04-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Så ditt konstaterande (att utifrån nå in till Skandia via WT är omöjligt) är alltså en ren gissning med andra ord. Den perifera diskussionen gällande SE's supande är avhandlat tidigare i tråden, vilket även hans utstämplingstid är. Tror jag sätter punkt där, din märkliga attityd inbjuder inte till någon dialog precis.

Nu är jag också förvisso tveksam till att SE skulle varit involverad annat än ungefär han uppgivit, men teoretiskt sett så skulle man kunna tänka sig att han kontaktas på annat sätt än WT, ett telefonsamtal och ut för ett kort möte
Citera
2018-04-12, 22:07
Medlem
Vilka optioner finns för KP:s lösning. Vad kan presenteras och bli trott?

CP är borta ur bilden och därmed är det en omöjlighet att presentera någon likvärdig kandidat.
PKK spåret och det som en krets kring Ögat lobbar kring? Knappast ett spår som skulle kunna bli trovärdigt. Sydafrikaspår och liknande? Knappast utan att det plötsligt skulle dyka upp helt nya saker som inte är relaterade till tidigare spår.

Så vad återstår? En större eller mindre konspiration bland civila poliser eller subgrupperingar med inslag av sådana relaterade till någon hemlig verksamhet som SB och underrättelsetjänst med möjlighet att styra bort intresset från sig själva.

a, hela knarkspansoperationen
b, en självständig mindre grupp inom spaningsoperationen som opererade på eget bevåg
c, en grupp antingen underrättelsespanare med mandat att flytta på knarkspanarna eller motsvarande SB grupp med stort inslag av poliser som tog saken i egna händer när tillfälle yppade sig,
d, Gruppering enligt b eller c med mandat och uppdrag från inflytelserika makthavare att fimpa OP.
e, gruppering enligt b,c,d med en externt kontrakterad utförare inhemsk eller utländsk.
f, utländsk uppdragsgivare bakom med lokala förmågor (spanare/poliser) som utförare.
g, enstaka person inom knarkspanet som såg sin chans sedan spaningen avblåsts.

Vilka är argumenten för och mot alternativen med tanke på, observationer kring mordet, mörkläggning, villospår som sjösatts, och PU:s optimism i dagsläget?
Citera
2018-04-12, 22:27
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

CP är borta ur bilden och därmed är det en omöjlighet att presentera någon likvärdig kandidat.
PKK spåret och det som en krets kring Ögat lobbar kring? Knappast ett spår som skulle kunna bli trovärdigt. Sydafrikaspår och liknande? Knappast utan att det plötsligt skulle dyka upp helt nya saker som inte är relaterade till tidigare spår.

Så vad återstår? En större eller mindre konspiration bland civila poliser eller subgrupperingar med inslag av sådana relaterade till någon hemlig verksamhet som SB och underrättelsetjänst med möjlighet att styra bort intresset från sig själva.

b, en självständig mindre grupp inom spaningsoperationen som opererade på eget bevåg
c, en grupp antingen underrättelsespanare med mandat att flytta på knarkspanarna eller motsvarande SB grupp med stort inslag av poliser som tog saken i egna händer när tillfälle yppade sig,
d, Gruppering enligt b eller c med mandat och uppdrag från inflytelserika makthavare att fimpa OP.
e, gruppering enligt b,c,d med en externt kontrakterad utförare inhemsk eller utländsk.
f, utländsk uppdragsgivare bakom med lokala förmågor (spanare/poliser) som utförare.

Vilka är argumenten för och mot alternativen med tanke på, observationer kring mordet, mörkläggning, villospår som sjösatts, och PU:s optimism i dagsläget?

Av de alternativen så tror jag nog mest på f, och då Sydafrika som uppdragsgivare. Låg de inte bakom mordet så jublade de nog när det hände.

Jag tror att de kontaktade Bertil W först, men han nobbade och flyttade till Cypern för att inte bli misstänkt eller slaktad. Det är illa nog att blivit tillfrågad, då är man redan indragen i mordet. När han nobbade så sökte man andra lokala förmågor, förmodligen förmedlad via Bertil W.

Mordet har ibland kritiserats för att innehålla amatörmässiga drag, men det tror jag inte utländsk säkerhetstjänst eller underrättelsetjänst bryr sig så mycket om. Det viktiga är att spåren inte leder tillbaka till dem, sen om de verkliga utförarna åker dit bryr de sig nog inte så mycket om.

Om sydafrikaner deltog på plats så såg de nog till att inte ta gärningsmannarollen, eftersom det skulle vara alltför riskabelt. Men det som får mig att tveka lite på den saken är att vittnen sett att mördaren hade lågskor och såg anklarna. Det låter inte som att någon svensk skulle klä sig så en februarinatt, förutom någon slags pundare då.
Citera
2018-04-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Det känns fel att avfärda Åsgård och Olssons GMP rakt igenom.
Den har bitvis stora brister i sina resonemang, men det finns ändå logik i vissa delar som man till nöds kan köpa.

De kan ha fel, men inte käpprätt fel. Rätt, men inte helt rätt.

En gärningsman som ingått i en mindre grupp, möjligen narkotikaspanare, men det kan finnas andra grupperingar av de slag du nämner där ett liknande scenario kan ha ägt rum.
Mellan 5-10 personer som alla svurit sig samman att förtiga sanningen.
En kortare planering från sen eftermiddag; från att de via telefonavlyssning eller annan källa fått kännedom om förutsättningarna.
En grupp som varit i stand by läge en tid.

GM kan likafullt ha en borderline personlighet, men borde ändå inte vara tungt drogbelastad.
Möjligen lätt drogad kvällen till ära för att våga ta det sista steget.
En galning, men knappast ensam.
Motiv och anstiftare kan man roa sig med att spekulera i.

Det får bli en sekundär fråga, men en förhållandevis frikostig ersättning har nog också varit en drivande faktor.
Senast redigerad av gida 2018-04-12 kl. 23:24.
Citera
2018-04-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Den har bitvis stora brister i sina resonemang, men det finns ändå logik i vissa delar som man till nöds kan köpa.

En gärningsman som ingått i en mindre grupp, möjligen narkotikaspanare, men det kan finnas andra grupperingar av de slag du nämner där ett liknande scenario kan ha ägt rum.
En kortare planering från sen eftermiddag; från att de via telefonavlyssning eller annan källa fått kännedom om förutsättningarna.

GM kan likafullt ha en borderline personlighet, men borde ändå inte vara tungt drogbelastad.

Det får bli en sekundär fråga, men en förhållandevis frikostig ersättning har nog också varit en drivande faktor.

Jag är nog med på din linje. Jag är något tveksam till att låsa mig till ett "polisspår". Trots alla märkligheter, men märkligheterna kanske har grund i att man inte sett något där något exceptionellt händer i princip under näsan på ett flertal poliser som befunnit sig i området (om nu knarkspaningen pågick)?
Citera
2018-04-13, 05:29
Medlem
Här ges en version om mop.
http://varldenshistoria.se/samhalle/...vann-i-morkret

Punkt 1.

Jag hänger upp mig på några detaljer som det vore intressant att höra några synpunkter på.

"Medan Ljungqvist förgäves försöker komma fram på telefon ringer taxichauffören Anders Delsborn till sin taxicentral och berättar att en man har blivit skjuten på Sveavägen. Kvinnan på taxicentralen ringer genast efter ambulans och polis.

Polisassistent Ulf Helin svarar. Enligt polisens regler ska han i sådana situationer genast tillkalla en överordnad medan han själv håller kontakten med brottsplatsen.

I stället lägger han på luren efter 20 sekunder. Senare försvarar han sig med att han tyckte att kvinnan som ringde från taxicentralen lät förvirrad."

Punkt 2.

"Hans Koci är chockad och handlingsförlamad. I stället för att genast ta initiativet ägnar han tid åt att ringa runt till sina chefer för att få dem att komma in och ta över ansvaret för utredningen."

"När Welander kommer kan en lättad Hans Koci slappna av. Han tror nu att Welander tagit över rodret – och Gösta Welander tror att Koci fortsätter att samordna det praktiska arbetet.

Welander utgår ifrån att Koci omedelbart har slagit larm till de övriga polisdistrikten i Stockholm eftersom detta är en ren rutinåtgärd.

Men det har Koci aldrig gjort. Det larmet går inte ut förrän efter två timmar."

Punkt 3. Rikslarmet.

"Och först efter nästan tre timmar kommer någon i det stockholmska polishögkvarteret på idén att larma övriga polisstationer i Sverige – däribland den utomordentligt viktiga gränspolisen.

Dessvärre innehåller larmet felaktig information. Det talas om två gärningsmän på 40–45 år, varav den ene är mycket lång och den andre bär en blå parkas.

Var kommer informationen om att den ene mannen var mycket lång?

"Polisen i resten av landet är inte ensamma om att få nyheten sent. En av cheferna för säkerhetspolisen SÄPO vet ingenting om mordet på landets statsminister förrän en välunderrättad journalist ringer upp honom."

Punkt 4, Wincent Lange,

"Lange kastar in handduken
1 mars, kl. 01.30: Wincent Lange, chef för polisens kriminaltekniska avdelning, anländer.

Kriminalteknikern tror knappt sina ögon när han kommer till brottsplatsen.

Förtvivlad tittar Wincent Lange på det lilla avspärrade området på bara 10 gånger 10 meter, där folk dessutom fått lov att gå in för att lägga blommor och tända ljus vid blodpölen.

För ett par timmar sedan var gärningsmannens fotavtryck kanske synliga i snön, men nu har alla spår efter honom trampats ned av de sörjande svenskarnas vinterkängor.

Kriminalchefen skakar uppgivet på huvudet åt sina kollegers inkompetens, sätter sig i bilen och kör hem."
Senast redigerad av Sumer 2018-04-13 kl. 05:43.
Citera
2018-04-13, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Av de alternativen så tror jag nog mest på f, och då Sydafrika som uppdragsgivare. Låg de inte bakom mordet så jublade de nog när det hände.

Jag tror att de kontaktade Bertil W först, men han nobbade och flyttade till Cypern för att inte bli misstänkt eller slaktad. Det är illa nog att blivit tillfrågad, då är man redan indragen i mordet. När han nobbade så sökte man andra lokala förmågor, förmodligen förmedlad via Bertil W.

Mordet har ibland kritiserats för att innehålla amatörmässiga drag, men det tror jag inte utländsk säkerhetstjänst eller underrättelsetjänst bryr sig så mycket om. Det viktiga är att spåren inte leder tillbaka till dem, sen om de verkliga utförarna åker dit bryr de sig nog inte så mycket om.

Om sydafrikaner deltog på plats så såg de nog till att inte ta gärningsmannarollen, eftersom det skulle vara alltför riskabelt. Men det som får mig att tveka lite på den saken är att vittnen sett att mördaren hade lågskor och såg anklarna. Det låter inte som att någon svensk skulle klä sig så en februarinatt, förutom någon slags pundare då.

Nu menade jag att slutleda utifrån faktorerna jag nämner inte gissa fritt eller önska utifrån egna preferenser.
Övervakningen börjar i samband med Norrköpingsmötet t ex vilket ger starka indikationer vilka kretsar det handlar om. Snarast finns starka kontraindikationer mot din önskade lösning. Ett av dem är att sydafrikaspår lanseras utan någon grund tidigt som avledning. Synd att du missförstod frågan.
Citera
2018-04-13, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida

Att det inte var en galning står nog ganska klart nu. Hela agerandet är kompetent och iskallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in