Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Skandias ansvarige för in- och utpassering Roland B var mannen som kollade med Fröken Ur. Han fann att klockan gick 1 minut FÖRE, dvs 23.20 var i verkligheten 23.19. Därför anser Filter att SE lämnade byggnaden exakt 23.19 vilket är en slutsats som - se förra inlägget - således starkt kan ifrågasättas.
Ja, att SE såg LJ stå och titta mot mordplatsen bevisar att SE inte var GM.
Vi här i tråden som dissar Filter har en hel del på fötterna. Man behöver inte läsa boken, det räcker med att läsa vad som skrivits i reportaget.
Just SE:s observation av LJ har jag tjatat så mycket om här att jag börjar bli trött på mig själv.
Det visar att SE var någonstans väster om LJ.
Naturligtvis var han på mordplatsen, men om man ska hårddra det hela så finns endast möjligheten att han var någonstans mittemellan, och då finns bara det trånga utrymmet mellan barackerna som det enda alternativet där han kunnat vara osedd, men det förefaller osannolikt.
I tidningsreportaget nämns så vitt jag kommer ihåg inte att väktare Olofsson påstår sig ha samtalat med SE en stund efter utstämplingen. Det möjliggör i så fall att SE kunde ha varit ute på trottoaren så sent som 23.21.
I ärlighetens namn måste man också påpeka att inget nämns om Mårten Palmes nya funderingar på om det faktiskt var SE som stod utanför bokhandeln vid Grand. Det var inte Petterssons huvudhypotes då.
Detta nämns dock i boken, och även om jag inte läst den så tycker jag att det har framgått att de till viss del anser sig ha Mårten på sin sida.
Detta lägger man stor vikt vid, men att Mårten pekat ut allt från rotebroare till kurder och österrikare eller t.o.m italienare verkar inte vara lika viktigt.
Inte heller att mannen inte stämmer särskilt väl med SE förutom kepsen och glasögonen.
Skulle det finnas någon bäring i Mårtens observationer måste det dessutom förklaras hur SE inte bara hunnit före Palme till Dekorima, utan dessutom hunnit med en sväng in på skandiahuset osedd, stämplat ut och samtalat med väktare.
Allt under tiden Palme stått några sekunder vid Saris skyltfönster.
I det ljuset är alltså inte Mårtens senkomna funderingar värda ett smack.
Tyvärr ser det inte bättre ut i övriga delar.
För er som var på releasen kan jag bara hoppas på att mackorna smakade bättre.