Citat:
MOP är inte regisserat av någon John Le Carré-typ utan av människor som är av kött och blod. Det är ingen film utan verkliga händelser med människor som sannolikt tar beslut av olika kvalitet och inte kan planera allt in i minsta detalj.
Det faktum att Olof Palme inte klipps i gamla stan tolkar jag som att gärningsmännen inte är helt säkra på om han har någon bevakning. Som SÄPOs övervaknings PM säger är han från det han lämnar bostaden. När han lämnar Grand gående kan bevakarna känna sig säkra på att OP saknar livvakt. Det mest logiska vore att utföra dådet när han återvänder till Rådmansgatans T-banestation, men nu går han och Lisbeth Palme söderut istället.
Min tro är att GM utför dådet på en bra men inte riskfri mordplats. Detta tyder på att GM vet att MOP måste ske denna kväll. Tyder på en grupp som inte har stora resurser utan måste gripa de möjligheter som ges. Detta får mig mer att tro på fribytare mer än en stormakts underrättelsetjänst. Även skottet mot LP talar emot att MOP utförts av västlig hemlig tjänst och i en del fall också östlig hemlig tjänst.
GM agerar kallt och måste i mina ögon ha vana i uppgiften att kunna agera från skuggorna. Det ytterst få som under ett våldsamt adrenalinpåslag klarar att inte väcka uppmärksamhet samtidigt agerar blixtsnabbt när tillfället väl ges.
Det faktum att Olof Palme inte klipps i gamla stan tolkar jag som att gärningsmännen inte är helt säkra på om han har någon bevakning. Som SÄPOs övervaknings PM säger är han från det han lämnar bostaden. När han lämnar Grand gående kan bevakarna känna sig säkra på att OP saknar livvakt. Det mest logiska vore att utföra dådet när han återvänder till Rådmansgatans T-banestation, men nu går han och Lisbeth Palme söderut istället.
Min tro är att GM utför dådet på en bra men inte riskfri mordplats. Detta tyder på att GM vet att MOP måste ske denna kväll. Tyder på en grupp som inte har stora resurser utan måste gripa de möjligheter som ges. Detta får mig mer att tro på fribytare mer än en stormakts underrättelsetjänst. Även skottet mot LP talar emot att MOP utförts av västlig hemlig tjänst och i en del fall också östlig hemlig tjänst.
GM agerar kallt och måste i mina ögon ha vana i uppgiften att kunna agera från skuggorna. Det ytterst få som under ett våldsamt adrenalinpåslag klarar att inte väcka uppmärksamhet samtidigt agerar blixtsnabbt när tillfället väl ges.
Ja och det är också det förhållandet med begränsade resurser och en begränsad konspiration som kan göra det lösbart. Små misstag görs trots kompetent beteende som kan leda till dem och kanske även försök att påverka utredningen för att avleda den på olika sätt spelar in när det gäller att gaffla in dem.
Personligen har jag länge varit övertygad om att kulorna kan leda till lösningen där det finns en begränsad mängd vapen att söka bland som i kombination med andra uppgifter som ses i en ny kontext kan leda mycket långt.
Antydan till det kan man se har skett ganska snabbt sedan KP startat om vid mordplatsen, tekniska analyser och iakttagelser vilket fått dem att se saker i en ny vinkel utan att uppfinna nya saker. Tanken att det kan vara flera inblandade. Saker som verkar utan mening som plötsligt får mening. Människor med den kompetens du beskriver med tillgång till sällsynta vapen och ammunitionstypen som matchar de tekniska analyserna (bör vara en handfull personer) som kanske passar in på övervakarna som observerats och andra som faktiskt befann sig i närområdet.
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-01 kl. 19:51.
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-01 kl. 19:51.