Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Även jag lutar åt han har misstagit sig på något märkligt sätt, men uppgifterna är till sin karaktär lite för säregna för att ha vuxit fram ur intet.
Kan han sett någon springa åt ett annat håll, eller missat på jackans färg?
Han säger ljusbrun, i samma nyans som förhörsledarens väst.
Ljusbrun och beige är väldigt lika, och här har vi två vittnesuppgifter som stämmer hyggligt överens.
Tycker att det är värt att ta ett extra varv med detta även om det diskuterats tidigare.
Detta är inte den person som de flesta sett springa, och om JN har rätt så var det med stor sannolikhet två gärningsmän.
Att IM och JN inte sett varandra är märkligt, men fokus ligger ju på andra sidan vägen, och det är väl förmodligen hela förklaringen.
Att endast tre personer varit på den direkta mordplatsen är helt säkert.
AB fem meter bakom, men fler vittnen AH, LP och LL talar om flera längre norrut.
LL talade dessutom om en folkmassa som skingrades.
Att SE kan ha varit en av dem utgår jag ifrån, men det är möjligt att vi är fastkörda i en allt för stereotyp bild av verkligheten, och en av anledningarna är att vi matats med den beskrivning som åklagarna presenterat oss för mycket länge sedan.
Tror det är nyttigt med ett omtag där, genom att lyfta fram dessa mindre centrala delar.
Jag tror du har helt rätt i att bilden av den rena välordnade mordplats som presenterats troligen är felaktig.
Vi ska minnas att mordet skedde på en vanlig trottoar där folk rörde sig hela tiden. Både AB, SE, LL, AH och säkert någon mer säger ju att folk rörde sig på trottoaren.
Den enda tydliga scenen är mordplatsen exakt under de sekunder då mordet skedde. Endast 3 personer.
Innan och efter fanns det folk där, troligen utan fördröjning.
Att LL säger att folkmassan skingrade sig ganska precis innan mordet talar för att platsen var relativt befolkad (5-10 pers?). Jag tror inte att alla hört av sig till polisen. De vill inte bli inblandade och någon/ några var involverade i komplotten.
Mannen i beige, paret som närmade sig, SE, andra vittnen etc. Flera personer.
Men det verkar fortfarande mkt svårt att få in en man som, utöver GM, rusade in i gränden direkt efter mordet. Ingen såg honom.
JN kan väl helt enkelt ha sett fel på jackan? Den var inte midjekort och ljusbrun. Den var längre och mörk. Kanske föll ljuset från någon lampa så att jackan verkade ljusare. Iakttagelsen var ju sekundsnabb.
Det ser vi ju även vid Grand där MS, AK och MP anger lite olika nyanser på mannens jacka troligen beroende av olika ljusförhållanden. I mörker är den mörkare kort sagt.