2019-01-12, 22:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det är riktigt, det faktum att personerna nämns vid namn i kablar från amabasaden visar att de inte var "spioner", då hade de bara omnämnts med kodnamn.

Publika personer som framträder mycket i media kan förekomma både
som klarnamn och täcknamn i rapporteringen. Om täcknamnet användes
i beskrivningen av en välkänd händelse vore ju personen röjd direkt.
Citera
2019-01-12, 22:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är skillnad på att vara en "tillgång" för ett land och dess folk mot att vara en "tillgång" för det landets underrättelsetjänst.

Vad menas egentligen med en "KGB-tillgång"? Det är tydligen inte att vara en spion för det finns ingen anledning att uttrycka spioneri i förmildrande termer. Jag tolkar det som att Pierre Schori m.fl förde icke-fientliga informella samtal med KGB helt enligt Olof Palmes vilja. Det gjorde dem inte till förrädare. Det var inte förräderi mot Sverige hur som helst.

Om Pierre Schori inte hundraprocentigt tillvaratar svenska intressen vid förhandlingar om vita zonen begår han förräderi mot vårt land. SÄPO-mannen Bertil Jönsson kunde berätta om ett stort antal avlyssningsband där PS samtalar med spionmisstänkta Cubanska diplomater. PS var under S-regeringarna på UD och skulle upprätthålla förbindelser med utländska diplomater, inte ha informella möten med utländska U-tjänstemän. I synnerhet inte med en av världens blodigaste organisationer alla kategorier.
Citera
2019-01-12, 23:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En liten intressant detalj som man inte tänker särskilt mycket på är att Lisbeth Palme aldrig egentligen pekat ut Christer Pettersson som hennes mans mördare.

Vid videokonfrontationen på riksåklagarens kansli, säger hon ju bara att ”han stämmer på min beskrivning”,
Detta är välkänt, men blev hon någon gång ställd till svars under rättegångarna?
Inte av varken åklagare eller advokat så vitt jag kan se.
Allt kretsar runt att ”han var mannen som stod i hörnan och stirrade”, och att det inte fanns fler personer på platsen.

Ingen frågar om hon direkt kan peka ut honom som mördare, trots att det är just den frågan som hela målet handlar om.
Är inte detta konstigt???

Men!
Till slut får hon den direkta frågan i hovrätten, och det är Christer Pettersson själv som måste ta saken i sina händer:

CP:
Jag skulle vilja säga...

Birgitta Blom:
Du får fråga, men inte göra några deklarationer.

CP:
Jag ska inleda med en liten deklaration till fru Palme att den dagen sanningen uppenbarar sig ska bli en lättnadens dag. Det kommer inte att bli en glädjens dag, för Olof Palme är död, men det kommer att bli en lättnadens dag.

BB.
Hade du någon fråga?

CP.
Ja, jag kan ju fatta mig helt kort. Jag vill bara säga det...jag vill bara fråga.
Varför skulle jag mörda din man, de svaga och förtrycktas vän, tror du?

Tystnad...

BB.
Ja det blir ju inget svar på den frågan.

CP.
Nej, då har jag bara en bön, för att fälls jag för det som du lägger mig till last kan jag räkna med bortåt tio år, med min kännedom om hur det går till, och kommer att gå till i det här fallet, innan jag kan påräkna min första permission.
Det är i storleksordningen bortåt 90 000 timmar.
Så jag skulle bara vilja be dig här och nu, under tio sekunders tid se Birgitta Blom i ögonen och säga att det var jag som mördade din man.

(Lisbeth Palme ser Birgitta Blom i ögonen och nickar)

BB.
Du nickar Lisbeth.

Lisbeth Palme.
Mm (överstruket)
(nickar)

Det är intressant att det satt så oerhört långt inne för henne att vara tydlig i denna centrala fråga, att hon aldrig någonsin lyckades prestera ett rakt svar.

I tingsrätten är det tydligt att frågan om CP mördade Palme är den stora elefanten i rummet.
Den får helt enkelt inte ställas.

Anders Helin:
Är han den man du såg i hörnet Tunnelgatan Sveavägen denna kväll.

LP. Ja.

AH. Är du helt säker på det?

LP. Ja.

AH. Ingen tvekan.

LP. Nej (sägs på inandning)

CP. Om du tror på att det är som du säger är det okej, men om du inte tror det...
Det är allt jag har att säga.

Carl Anton Spak. För ut honom!

Sedan fortsätter en ordväxling mellan Arne Liljeroos och Lisbeth Palme utan att hon blir ställd inför den självklara frågan om han mördat Palme.

Detta är fullständigt vansinnigt, och vad säger det oss egentligen?

Hela behandlingen av Christer Pettersson visar på att den stolta devisen att ”alla är lika inför lagen” kan börja krackelera när den sätts under tryck. Nu visade sig samtliga jurister när ärendet domstolsprövades hålla för trycket och komma fram till att det sakandes trovärdiga bevis för en fällande dom.

Arne Liljeros och Lars Ekman gjorde nog så gott de kunde som CPs advokater och dom lyckades i hovrätten få sin klient fri. Även på dom var det yttre trycket hårt och mängden material som fanns i FUP gjorde det haft när omöjligt för advokaterna att sätta säg in i alla detaljer.
Citera
2019-01-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hela behandlingen av Christer Pettersson visar på att den stolta devisen att ”alla är lika inför lagen” kan börja krackelera när den sätts under tryck. Nu visade sig samtliga jurister när ärendet domstolsprövades hålla för trycket och komma fram till att det sakandes trovärdiga bevis för en fällande dom.

Arne Liljeros och Lars Ekman gjorde nog så gott de kunde som CPs advokater och dom lyckades i hovrätten få sin klient fri. Även på dom var det yttre trycket hårt och mängden material som fanns i FUP gjorde det haft när omöjligt för advokaterna att sätta säg in i alla detaljer.
Ja.
Hennes icke-utpekande av Christer Pettersson kan vara ett ganska avväpnande argument att ta till om man råkar i en diskussion med någon sossepamp, exempelvis Löfven, Dahlsten eller Bodström.
Kanske också andra frifräsare av lägre dignitet, som Guillou, Hylin och Tommy Lindström.

De rabblar naturligtvis sin utantilläxa som ett rinnande vatten.
I stil med:

”Hennes utpekande av Christer Pettersson som mördare går inte att komma ifrån. Det är urstarkt, hon har fotografiskt minne, och säger hon att det var han som var mördaren så tror jag på det.
Han hade med hundra procents säkerhet blivit dömd i hovrätten om det inte handlat om statsministern”...
Thure Nässens sekundant Jan Guillou hävdar slutligen med emfas, det han präntat ner i en av sina mer förvirrade kolumner på länge, att ”vi måste tro på Lisbeth då hon säger sig ”ha sett mördaren på ett par meters håll”

Det enda man behöver säga då är:

”När sa hon det?”

Är det den tysta nickningen i hovrätten du syftar på?
Var inte det snarare ett tecken till hovrättspresidenten med betydelsen ”För ut honom”...
Citera
2019-01-13, 00:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Pierre Schori inte hundraprocentigt tillvaratar svenska intressen vid förhandlingar om vita zonen begår han förräderi mot vårt land. SÄPO-mannen Bertil Jönsson kunde berätta om ett stort antal avlyssningsband där PS samtalar med spionmisstänkta Cubanska diplomater. PS var under S-regeringarna på UD och skulle upprätthålla förbindelser med utländska diplomater, inte ha informella möten med utländska U-tjänstemän. I synnerhet inte med en av världens blodigaste organisationer alla kategorier.
Birger Elmér ska ju ha sagt till säpoledningen att Olof Palme förväntade sig, såväl av de polisiära som de militära tjänsterna, att de skulle söka informella kontakter med östblockets hemliga tjänster. Så vem är du att döma Pierre Schori? Är det inte en självklarhet att ha kontakter med andra länders tjänster? Sverige hade garanterat ofantligt många fler kontakter med västländernas u-tjänster än med öststaternas.

Nu är Sverige nästintill anslutna till Nato men innan kommunismens fall var Sverige neutralt och självständigt och kunde bestämma vilka kontakter med andra länder vi skulle ha utan att snegla mot husse. D.v.s det demokratiska Sverige. Det militära Sverige var säkerligen mindre självständigt.
Citera
2019-01-13, 00:20
Medlem
ieshos avatar
Jag har ingen som helst kunskap om Olof Palmes sexliv och jag lyssnar aldrig på sängkammarskvaller. Det finns skäl att misstänka att historiens vinnare alltid försöker karaktärsmörda sina forna motståndare för att rättfärdiga sig själva.

Men jag är övertygad om att Palme aldrig hade någon kontakt med Eva Bengtsson, som det bl.a påståtts i den film som Mårten Palme anmälde. Det skulle ha blivit känt och Palme skulle ha varit politiskt död redan i början på sjuttiotalet.
Citera
2019-01-13, 00:45
Medlem
ieshos avatar
Kändisars och politikers åsikt om MOP:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...45&oe=5CCDD96B
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...2f&oe=5CB9E54A
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...82&oe=5CC8FC5A
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...4e&oe=5CD61123

K-O Feldt och Tage G Pettersson svarar undvikande.
Citera
2019-01-13, 01:27
Medlem
Citat:
Kändisars och politikers åsikt om MOP:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...45&oe=5CCDD96B
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...2f&oe=5CB9E54A
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...82&oe=5CC8FC5A
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...4e&oe=5CD61123

K-O Feldt och Tage G Pettersson svarar undvikande.
I nio fall av tio tror jag det beror okunskap socialt tryck, eller en kombination av båda.

I det tionde handlar det om en medvetenhet om att sanningen är skadlig för vissa högt värderade intressen.

Att det råder en utbredd uppfattning om att Lisbeth Palme pekat ut Christer Pettersson som mördare är det ingen tvekan om, och att utpekandet av mannen i hörnan har enorma brister har dom inte heller förstått.
Hur de andra vittnena som pekat ut honom kommit fram till det är det än färre som förstått.

Jag tror att man delvis måste lirka upp sanningen om mordet bakifrån, genom att upplysa allmänheten om vilka brister som fanns i åtalet mot CP.
Så länge okunskapen är så utbredd som den är, kommer inte trycket på PU att vara tillräckligt stort.
Tyvärr.
Citera
2019-01-13, 01:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
I nio fall av tio tror jag det beror okunskap socialt tryck, eller en kombination av båda.

I det tionde handlar det om en medvetenhet om att sanningen är skadlig för vissa högt värderade intressen.

Att det råder en utbredd uppfattning om att Lisbeth Palme pekat ut Christer Pettersson som mördare är det ingen tvekan om, och att utpekandet av mannen i hörnan har enorma brister har dom inte heller förstått.
Hur de andra vittnena som pekat ut honom kommit fram till det är det än färre som förstått.

Jag tror att man delvis måste lirka upp sanningen om mordet bakifrån, genom att upplysa allmänheten om vilka brister som fanns i åtalet mot CP.
Så länge okunskapen är så utbredd som den är, kommer inte trycket på PU att vara tillräckligt stort.
Tyvärr.
Lisbet Palme såg enligt egen uppgift inte mordet utan bara resultatet, när Palme föll kraftigt blödande. Inte heller såg hon något vapen eller hade föreställningen att mördaren stod i närheten. Hon förstod snabbt att han blivit skjuten och var allvarligt skadad och när hon såg sig omkring så tittade hon inte efter eventuella mördare utan efter någon som kunde hjälpa henne att kalla på ambulans.

Hade åklagaren ställt frågan ifall CP mördade Palme så hade försvararen kunnat ta upp detta att hon inte såg vem som sköt. En advokat ställer nog inte en sån fråga p.g.a risken att vittnet svarar ett tydligt och trovärdigt: ja!
Citera
2019-01-13, 01:45
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Birger Elmér ska ju ha sagt till säpoledningen att Olof Palme förväntade sig, såväl av de polisiära som de militära tjänsterna, att de skulle söka informella kontakter med östblockets hemliga tjänster. Så vem är du att döma Pierre Schori? Är det inte en självklarhet att ha kontakter med andra länders tjänster? Sverige hade garanterat ofantligt många fler kontakter med västländernas u-tjänster än med öststaternas.

Nu är Sverige nästintill anslutna till Nato men innan kommunismens fall var Sverige neutralt och självständigt och kunde bestämma vilka kontakter med andra länder vi skulle ha utan att snegla mot husse. D.v.s det demokratiska Sverige. Det militära Sverige var säkerligen mindre självständigt.

Det var vid det mötet som Palmes bekant professor P/H fanns med
på listan över KGB-agenter vilket ledde till att mötet avslutades abrupt.
Detta inträffade när den väpnade neutraliteten från 50- och 60-talet
ersattes med neutralismen på 70-talet. Försvarsbudgetarna var
fortfarande stora på 70-talet och om riksdagen inte trodde som
Katarina Brodin så kom hotet fortfarande från öster. Då borde
väl Pierre Schori följa färg och inte göra 18 resor till Kuba.
Citera
2019-01-13, 02:28
Medlem
Citat:
Lisbet Palme såg enligt egen uppgift inte mordet utan bara resultatet, när Palme föll kraftigt blödande. Inte heller såg hon något vapen eller hade föreställningen att mördaren stod i närheten. Hon förstod snabbt att han blivit skjuten och var allvarligt skadad och när hon såg sig omkring så tittade hon inte efter eventuella mördare utan efter någon som kunde hjälpa henne att kalla på ambulans.

Hade åklagaren ställt frågan ifall CP mördade Palme så hade försvararen kunnat ta upp detta att hon inte såg vem som sköt. En advokat ställer nog inte en sån fråga p.g.a risken att vittnet svarar ett tydligt och trovärdigt: ja!
Tror inte att försvararen hade något att frukta i det fallet. Det stod fullständigt klart av hennes tidigare berättelser hur hon upplevt situationen.
Precis på det sätt som du beskriver.

Ett tydligt JA i det läget skulle undergräva hennes trovärdighet något enormt, då hon måste prestera en helt annan version av händelseförloppet än den hon tidigare berättat.
Nu fick Ju Christer själv ställa frågan, men alldeles för sent, eftersom rättegången redan var över. Hon kunde inte prestera ett svar, vilket är mycket talande.

Ett NEJ hade också varit ytterst besvärligt för henne, då svagheten i hennes observation av gärningsmannen kommit i blixtbelysning.

Frågan borde ha ställts, och man borde ha bitit sig fast i den.
Den stora möjligheten att det egentligen var vittnet Anders B som stod just på den platsen borde naturligtvis också ha utretts.
Två stora elefanter i rummet.
Senast redigerad av MacMackay 2019-01-13 kl. 02:42.
Citera
2019-01-13, 02:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Västländerna var och är demokratier. Sovjet var en diktatur som ockuperade våra grannländer och med militärt våld höll sina satellitstater i ett järngrepp. Det är en helt avgörande skillnad när vi kommer till samhällsbygge. Tage Erlander och Östen Undén skrev 1952 ett avtal med USA som innefattade ett omfattande samarbete. 1962 gav John F Kennedy löfte om stöd till Sverige i händelse av ett Sovjetiskt anfall. S hade under femton en kontaktman på USA ambassaden.

Pierre Schoris vänslande med diktatorer som Fidel Castro talar för sig själv. Demokrati är ett tänjbart begrepp för PS vilket han gett uttryck för i skrift. Numera stöttar han Putin och bagatelliserar ockupationen av Krim. Inget nytt under solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in