2019-02-09, 14:06
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Mer exakt vad säger hon där som inte är trovärdigt? Hon säger väl just ingenting om den saken.

?
Det är just det som är det märkliga. Det finns olika tänkbara skäl till varför hon skulle ljuga. Kan du själv inte tänka dig några högst rimliga?
Citera
2019-02-09, 14:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns väl inget som gör tedrickande på Västerlånggatan oförenligt med ett möte på vägen?

OP visste knappast att ett möte skulle innebära döden.

Dessutom avstyrde IK tedrickning, LP likaså, det blev inte av. Trött eller annat skäl, men det blev som det blev.
Ett möte som LP eller OP skulle ha bestämt mitt i den kalla natten är overkligt i min värld. Varför inte mötas på en restaurang på dagtid som i varje fall OP brukade göra?

Däremot är det inte det minsta overkligt med personer som styr andra personers väg utan att dessa tänker på det. Det finns experter på sånt. Antagligen finns det ett namn också, bland den sortens personer som utövar denna form av praktisk psykologi.
Senast redigerad av iesho 2019-02-09 kl. 14:42.
Citera
2019-02-09, 14:20
Medlem
Citat:
Det finns väl inget som gör tedrickande på Västerlånggatan oförenligt med ett möte på vägen?

OP visste knappast att ett möte skulle innebära döden.

Dessutom avstyrde IK tedrickning, LP likaså, det blev inte av. Trött eller annat skäl, men det blev som det blev.
Vad som hände för övrigt utanför Grand går ju att ifrågasätta.
Fler vittnen ger en delvis annorlunda bild än den relativt samstämmiga bild som IK,LP och MP ger.
Exempelvis är det inte givet att mannen i beige rock som tycks ha en kontrovers med OP är Mårten
För att kunna utesluta att det var någon annan måste vi alltså veta hur MP var klädd.
Jag hittar inga sådana uppgifter bland Grand-vittnena.

Det f.ö mycket tillförlitliga vittnet Pia E säger att hon såg Lisbeth och Olof komma fram runt hörnet av bokhandeln som vetter mot Kammakargatan.
Ytterligare en man kommer strax gående runt hörnet och fortsätter med snabba steg norrut.
Allt detta hände innan de träffat Mårten med flickvän.
Känns som det kan finnas ett glapp i deras berättelse av vad som hände strax innan de skiljdes, men det kan också handla om misstolkningar.
Citera
2019-02-09, 14:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Eller så misstolkar Rimborn den uppskakade Lisbeth på Sabbatsberg. Sånt händer.

Att en erkänt kompetent polis som Åke Rimborn uppfattar uppgifter fel i sitt livs mest spekatkulära mordfall håller jag för extremt osannolikt.

Lägger jag till att dessutom tre statsråd, en statssekreterare, En pressekreterare och En biträdande polismästare skulle uppfatta samma uppgifter fel i det mest omvälvande dådet sedan maskeradmordet håller jag det för otroligt.
Citera
2019-02-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det är just det som är det märkliga. Det finns olika tänkbara skäl till varför hon skulle ljuga. Kan du själv inte tänka dig några högst rimliga?

Men vad ska hon säga då?! Att hon och maken pratade med nån alldeles innan? Ja, det hade väl varit lämpligt. Om det nu var så!

Det s k mötesscenariot är en hypotes. Inte en realitet vi måste förhålla alla andra uppgifter till.
Citera
2019-02-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att en erkänt kompetent polis som Åke Rimborn uppfattar uppgifter fel i sitt livs mest spekatkulära mordfall håller jag för extremt osannolikt.

Lägger jag till att dessutom tre statsråd, en statssekreterare, En pressekreterare och En biträdande polismästare skulle uppfatta samma uppgifter fel i det mest omvälvande dådet sedan maskeradmordet håller jag det för otroligt.

Nu hänger jag inte med. Vad är det som de övriga skulle ha missuppfattat?
Citera
2019-02-09, 14:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Vad är det som de övriga skulle ha missuppfattat?

Lisbeth Palme kallar Ingvar Carlsson, Kjell olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lindström och Ulf Dahlsten rill Sabbatsberg med det uttalade syftet att delge uppgifter om MOP.

Gösta Welander lämnar SBC vind för våg för att åka till Sabbatsberg och få fram mer uppgifter av LP, bl a signalement . När han återkommer till polishuset tar han bort Ustaja ur rikslarmet Men uppgiften om två gärningsmän kvarstår.
Citera
2019-02-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbeth Palme kallar Ingvar Carlsson, Kjell olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lindström och Ulf Dahlsten rill Sabbatsberg med det uttalade syftet att delge uppgifter om MOP.

Gösta Welander lämnar SBC vind för våg för att åka till Sabbatsberg och få fram mer uppgifter av LP, bl a signalement . När han återkommer till polishuset tar han bort Ustaja ur rikslarmet Men uppgiften om två gärningsmän kvarstår.

Men vi har ju inga detaljkunskaper om Welanders möte med Lisbeth heller. Elller för den delen om exakt vilken information från vilka källor som påverkar den efterlysning som går ut under natten i det tämligen stökiga kunskapsläge med bristfällig samordning som råder.

Ser ingen anledning att göra en grej av detta. Eller vad menar du hände?
Citera
2019-02-09, 16:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ett möte som LP eller OP skulle ha bestämt mitt i den kalla natten är overkligt i min värld. Varför inte mötas på en restaurang på dagtid som i varje fall OP brukade göra?

Däremot är det inte det minsta overkligt med personer som styr andra personers väg utan att dessa tänker på det. Det finns experter på sånt. Antagligen finns det ett namn också, bland den sortens personer som utövar denna form av praktisk psykologi.

Behövde ju inte handla om ett möte i den meningen att man diskuterar, ett möte kan vara just bara ett möte, till exempel överlämna handlingar eller annat. Lite i förbifarten typ.
Citera
2019-02-09, 17:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Behövde ju inte handla om ett möte i den meningen att man diskuterar, ett möte kan vara just bara ett möte, till exempel överlämna handlingar eller annat. Lite i förbifarten typ.
På vilket sätt kan en sån hypotes föra handlingen framåt? Han mötte någon där som tycks ha gått i kapp dem bakifrån och avlossat skott, enligt IM och även AB. Andra vittnen tycker sig minnas att det hände något annat innan de riktade uppmärksamheten dit. Men vad gör det för skillnad?

Den enda jag kan komma på är att ett möte skulle peka ut LP, att hon undanhåller information. Vilket då skulle kunnat leda framåt (om det vore sant). Men nu är LP död och hennes vittnesmål om vad hon uppmärksammade är i allra högsta grad trovärdigt.

Jag tror att svårigheten att förstå detta har djuppsykologisk bakgrund. Det finns mycket obehagliga människor men de flesta väljer att förtränga det. T.ex personer med en mycket hotfull uppsyn.

Om OP mycket överraskande blev påhoppad av en bekant vilken normalt var en smilfink som aldrig sa emot eller var rakryggad (mannen i beige rock), så blev OP antagligen chockad och undermedvetet mycket orolig. Vad hade hänt? Vad skulle komma att ske? Han kan ha gått och funderat på vad som skett hela vägen från ABF till Dekorima och bara mekaniskt följt LP. Korvgubben tyckte sig se att två personer gick före paret och att de stannade på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata. Om LP upplevde dem som obehagliga och att de hade fokus på henne och OP, så är det troligt att hon skulle tagit OP i armen och dragit honom över Sveavägen. Notera, de passerade en av Stockholm mest trafikerade gator diagonalt mitt i korsningen. Det var lätt att räkna ut på förhand att hon inte skulle gå via Luntmakargatan.
Citera
2019-02-09, 19:13
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Tack för länk, men jag hittar ingen bild på Eino Hiltunen,
första bilden är ju Polisutredaren Ivar Östlund ...
Exact så. Dessutom leder det här bara fram till en revolver som med 99,9% sannolikhet inte användes.
Citera
2019-02-09, 19:16
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det här är ju ett uppslag jag tror på. Med skillnaden att EH var både vid Grand, längs Sveavägen och vid Dekorima.

Tycker klädseln och uppträdandet vid Grand pekar i den riktningen. Skidkläder från 60-talet , lantligt fånig och mycket nervös.

EH var inhyrd och fick 100 000 för besväret. En sjukpensionerad skogshuggare med så mkt pengar på den tiden? I don't think so.

Sen fimpade de honom. Tror jag. RR ville ha EH:s pengar som tack. Det gick så där. RR var en klantskalle.

Problemet är att det inte finns några bevis för en sådan pengaöverföring eller? Om du kan placera EH i Stockholm den kvällen så kommer jag uppvärdera det här kraftigt. Har själv snurrat på detta spår men ...
fast kopplingen TU och EH grav är intressant. Eller försöker TU bara jävlas lite. TU har ju förhörts i PU.
En liten applåd för att du har hittat en koppling mellan de båda morden i form av TUs besök vid EH grav. Dock osäker på vad det betyder, förutom att de båda morden nu har en utredningskoppling i form av en person - TU
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2019-02-09 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in