Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Ja, ditt inlägg kvalificerar sig väl för en plats i "konspirationsforumsdelen". Räknar du ca tio arresterade som "massarresteringar" eller har du uppgifter om en större omfattning?
Vilka menar du med andra? Kan det vara säkerhetsföretag som Securitas, som ju anställde Olof Frånstedt från Säpo. De har ju en rikstäckande organisation som kan användas för informationsinhämtning och/eller övervakning av både företag och privatpersoner.
Du skrev också:
Med tanke på de yrkesgrupper du anger så är omkringliggande lagrum i
Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott intressanta. Olovlig underrättelseverksamhet mot företag och privatpersoner kan lätt "halka över" i brott mot liv med även väpnade inslag som exempelvis statsministermord.
3 § Den som, med uppsåt att brott skall förövas mot allmän säkerhet eller medborgares frihet, samlar eller anför väpnat manskap eller håller det samlat eller förser manskap med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning eller övar det i vapens bruk, dömes för väpnat hot mot laglig ordning till fängelse, lägst sex och högst tio år.
4 § Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.
5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år
Ja, det är mer än 10.
Såg efter mitt inlägg att jag har sällskap med professor Agrell i tolkningen att det troligtvis handlar om olovlig kårverksamhet. Han säger att inget tillslag av den här sorten skett på 60 år i sverige, mycket ovanligt.
Sedan jag skrev inlägget har jag fått ta del av lite mer info, och det verkar som om det hela är ett angrepp mot gamla SB enligt någon form av konsensus, i så fall mycket specktakulärt och det måset finnas en "stark man" bakom som vågar rota i ett sådant getingbo. Om det är rätt så är det ju också ytterest relevant för MOP.
(ang åttalspunkter tex hantering av hemliga dokument som kan man ta det med en nypa salt, ofta ligger det mycket bakom hur man väljer åtalspunkt så man slipper röja hemliga vittnen eller annan hemlig info.)
(enligt de uppgifter jag har är marin gubben en del av det hela och USBn är ett svepskäl att ta in honom, men man vet aldrig....)