2019-02-26, 22:27
Medlem
Undrar vad han gjort för att få detta jobb? Det är väl antagligen så att han fått i uppgift att absolut inte komma fram till någonting, och sen till slut äntligen få gå i pension.
Citera
2019-02-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det pågår en massarrestering av officerare , säpofolk, franördar och andra. Allt är nedtonat i media.
Det luktar olovlig kår

När jag är på mitt mest rosenskimrande positiva humör vill jag tro att detta är en förberedelse till lösningen av mop.
Man kan inte ha folk som stör helt enkelt som varit fallet så ofta annars
Underrättelseprofessorn W Agrell sade häromdagen att det kan röra sig om olovlig
kårverksamhet och jämförde då med åtalet mot kapten Hallbergs grupp.
Men sedan dess har det varit knäpptyst i medierna.
Citera
2019-02-26, 22:38
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Undrar vad han gjort för att få detta jobb? Det är väl antagligen så att han fått i uppgift att absolut inte komma fram till någonting, och sen till slut äntligen få gå i pension.

Eller så kanske han bara håller sina kort väldigt nära bröstet? Fan vet. Jag undrar dock hur mycket morfin mannen stoppar i sig dagligen. Seriöst alltså. Vad går han på?
Citera
2019-02-26, 23:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Underrättelseprofessorn W Agrell sade häromdagen att det kan röra sig om olovlig
kårverksamhet och jämförde då med åtalet mot kapten Hallbergs grupp.
Men sedan dess har det varit knäpptyst i medierna.

Tror vi kan utesluta att det handlar om Palmemordet. Hade det varit för 15 år sedan hade jag kanske börjat tänka i de banorna men nu har det gått för lång tid.
Citera
2019-02-26, 23:20
Medlem
GW säger i brottsjornalen: ”det finns bara en konkret omständighet som skulle kunna få mig att säga: ”jag kommer att fixa det här ärendet” men den är så speciell så den behåller jag för mig själv va. Å jag hoppas ibland när jag ligger i sängen och lust drömmer om detta ’för jag vill ju ha svar’ då hoppas jag att det just är den som utredarna har hittat. Jag kan sen berätta den för Krister när han går härifrån. ”

Kryptiskt uttalande...
Någon som kan tolka hans uttalande?

vad gjorde GW själv under mordnatten kan man egentligen undra. Hade lokal 1min ifrån Sveavägen och mössa likt jack nickelssons i Gökboet...
Teckningen av Birgitta wennerling är för övrigt ganska lik en ung GW
Citera
2019-02-26, 23:38
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Det pågår en massarrestering av officerare , säpofolk, franördar och andra. Allt är nedtonat i media.

Det luktar olovlig kår

När jag är på mitt mest rosenskimrande positiva humör vill jag tro att detta är en förberedelse till lösningen av mop.

Man kan inte ha folk som stör helt enkelt som varit fallet så ofta annars
Det finns alternativa förklaringar för detta men men vem vet...
Citera
2019-02-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tror vi kan utesluta att det handlar om Palmemordet. Hade det varit för 15 år sedan hade jag kanske börjat tänka i de banorna men nu har det gått för lång tid.
Ja, det har gått för lång tid. KP kommer troligen inte heller ha någon möjlighet att lösa mordet med fyra man och allt kallare spår.
Citera
2019-02-27, 09:10
Medlem
"– Det finns personer som är av intresse i utredningen, och vi försöker höra personer runtom i deras bekantskapskrets. Det finns en hel del personer som ni inte känner till, och som vi inte hört sedan tidigare, säger han i ”Veckans Brott – redaktionen”.

Jasså minsann!
Det låter inte som en större internationell konspiration.
Citera
2019-02-27, 09:55
Medlem
Citat:

Ja, ditt inlägg kvalificerar sig väl för en plats i "konspirationsforumsdelen". Räknar du ca tio arresterade som "massarresteringar" eller har du uppgifter om en större omfattning?

Vilka menar du med andra? Kan det vara säkerhetsföretag som Securitas, som ju anställde Olof Frånstedt från Säpo. De har ju en rikstäckande organisation som kan användas för informationsinhämtning och/eller övervakning av både företag och privatpersoner.

Du skrev också:

Citat:
Det luktar olovlig kår
När jag är på mitt mest rosenskimrande positiva humör vill jag tro att detta är en förberedelse till lösningen av mop. Man kan inte ha folk som stör helt enkelt som varit fallet så ofta annars.

Med tanke på de yrkesgrupper du anger så är omkringliggande lagrum i Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott intressanta. Olovlig underrättelseverksamhet mot företag och privatpersoner kan lätt "halka över" i brott mot liv med även väpnade inslag som exempelvis statsministermord.
3 § Den som, med uppsåt att brott skall förövas mot allmän säkerhet eller medborgares frihet, samlar eller anför väpnat manskap eller håller det samlat eller förser manskap med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning eller övar det i vapens bruk, dömes för väpnat hot mot laglig ordning till fängelse, lägst sex och högst tio år.

4 § Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år
Citera
2019-02-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
"– Det finns personer som är av intresse i utredningen, och vi försöker höra personer runtom i deras bekantskapskrets. Det finns en hel del personer som ni inte känner till, och som vi inte hört sedan tidigare, säger han i ”Veckans Brott – redaktionen”.

Jasså minsann!
Det låter inte som en större internationell konspiration.

Sounds like it is a person who has died, that they did not know about previously and it sounds like they have tested a gun or two.
I wonder who the " people around" this person are?
Citera
2019-02-27, 12:14
Medlem
Basfaktas avatar
Säpo-utredningen handlar om ett tiotal personer spridda över landet. Militärer och civila. Har hanterat hemlig info som kan hota rikets säkerhet.

Den gripne marinofficeren i Karlskrona är en annan utredning. Rysk spion. Hör inte ihop.

Tror vi ska följa detta faktiskt. I alla fall tillsvidare.

AB, Expressen har haft artiklar. Googla!
Citera
2019-02-27, 12:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, ditt inlägg kvalificerar sig väl för en plats i "konspirationsforumsdelen". Räknar du ca tio arresterade som "massarresteringar" eller har du uppgifter om en större omfattning?

Vilka menar du med andra? Kan det vara säkerhetsföretag som Securitas, som ju anställde Olof Frånstedt från Säpo. De har ju en rikstäckande organisation som kan användas för informationsinhämtning och/eller övervakning av både företag och privatpersoner.

Du skrev också:

Med tanke på de yrkesgrupper du anger så är omkringliggande lagrum i Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott intressanta. Olovlig underrättelseverksamhet mot företag och privatpersoner kan lätt "halka över" i brott mot liv med även väpnade inslag som exempelvis statsministermord.
3 § Den som, med uppsåt att brott skall förövas mot allmän säkerhet eller medborgares frihet, samlar eller anför väpnat manskap eller håller det samlat eller förser manskap med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning eller övar det i vapens bruk, dömes för väpnat hot mot laglig ordning till fängelse, lägst sex och högst tio år.

4 § Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år
Ja, det är mer än 10.
Såg efter mitt inlägg att jag har sällskap med professor Agrell i tolkningen att det troligtvis handlar om olovlig kårverksamhet. Han säger att inget tillslag av den här sorten skett på 60 år i sverige, mycket ovanligt.
Sedan jag skrev inlägget har jag fått ta del av lite mer info, och det verkar som om det hela är ett angrepp mot gamla SB enligt någon form av konsensus, i så fall mycket specktakulärt och det måset finnas en "stark man" bakom som vågar rota i ett sådant getingbo. Om det är rätt så är det ju också ytterest relevant för MOP.

(ang åttalspunkter tex hantering av hemliga dokument som kan man ta det med en nypa salt, ofta ligger det mycket bakom hur man väljer åtalspunkt så man slipper röja hemliga vittnen eller annan hemlig info.)

(enligt de uppgifter jag har är marin gubben en del av det hela och USBn är ett svepskäl att ta in honom, men man vet aldrig....)
Senast redigerad av heheho 2019-02-27 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in