2019-04-19, 13:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det indikerar att han var medveten om faran strax innan det dödande skottet.
Möjligen förvarnad genom det första skottet som i så fall missade.
Eller genom att han på ett hotfullt sätt blivit tilltalad av gärningsmannen sekunderna innan det första skottet som träffade.
Ja det finns lite olika alternativ, men uppgiften stöder uppfattningen att OP träffades av andra skottet.
Citera
2019-04-19, 13:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
GRK beträffande Annies syster Eva:
Eva F är syster till den i utredningen förekommande Annie F. Hon kände genom sin syster Sigvard C. Enligt ett till utredningen den 27 maj 1997 inkommet anonymt tips hade Eva F sett en ”vilda västernrevolver” hos Sigvard C. Den skulle ha haft en kolv av något pärlemorliknande material. Efter en del turer lyckades PU få till stånd ett förhör med Eva F. Hon bekräftade att hon hos Sigvard C fått se ett vapen av det slag som angavs i tipset. Hon kunde även ge en viss beskrivning av det. Efter att ha förnekat att hon någonsin träffat Christer P hemma hos Sigvard C uppgav hon till synes plötsligt att hon trodde att det var Christer P som begått mordet. Hon utvecklade detta genom att lämna följande uppgifter.

Mordkvällen hade hon sökt Sigvard C och ringt på dennes porttelefon på Tegnérgatan 16. Hon visste inte exakt när detta hade ägt rum, men hon hade åkt in till stan med tunnelbana någon gång mellan kl 20 och 21. (Resan tog enligt vad som utreddes ungefär en halvtimme; hon borde alltså ha varit hos Sigvard C mellan 20.30 och 21.30.) Ingen svarade på porttelefonen. När hon gick därifrån hade hon vid Konsum på Sveavägen mött en obehaglig man som frågade om hon kom från ”Sigge”. På detta svarade hon att Sigvard C inte var hemma och att han nog hade gått på bio. Hon sa så för att bli av med mannen, som hade viftat och vinkat samt uppträtt hotfullt. Han hade efter hennes besked sprungit över till Sveavägens andra sida. Hon såg sedan hans ryggtavla när han stod utanför biografen vänd in mot biografen. Det var då fullt med folk utanför biografen.

Hon hade vid denna tid tidigare stött på Christer P, men visste inte närmare vem han var eller vad han hette. Under rekonstruktionen kallar hon återkommande mannen för ”dåren”. För ett par år sedan hade hon tittat på TV där Christer P framträdde och då tyckt sig känna igen honom. Hon var numera rätt säker – ”nittio på hundra”, ”väldigt likt det är det, väldigt likt”.

Hon uppgav sig inte ha diskuterat sin iakttagelse med någon. Som förklaring till varför hon inte tidigare lämnat dessa uppgifter till polisen uppgav hon för det första att hon inte ville bli inblandad, för det andra att Sigvard C och hennes farbror Kjell F figurerade i utredningen. Tillfrågad hur hon kunde vara säker på att hon gjorde iakttagelsen just mordkvällen sade hon sig minnas att hon dagen efteråt blivit väckt av sin far med orden ”nu har dom mördat Palme”, därför var hon absolut säker på dagen. Eva F åberopades i resningsansökan (”D”), till styrkande av att Christer P befann sig vid Grand omkring kl 21 och att Christer P:s egna uppgifter om vad han gjorde mordkvällen är osanna.
Vilket år är Eva F född?
Yngre syster till Annie?
Senast redigerad av Gothus 2019-04-19 kl. 13:33.
Citera
2019-04-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ja det finns lite olika alternativ, men uppgiften stöder uppfattningen att OP träffades av andra skottet.
Den motsäger den inte i alla fall.
Citera
2019-04-19, 15:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den motsäger den inte i alla fall.
Uppfattningen att OP sköts vid första smällen är en ren konstruktion: OP antogs på goda grunder varit det primära målet. Genom att förvanska LPs ursprungliga vittnesmål och reducera detta till att OP sköts först och LP därefter styrktes konstruktionen.

Men allt talar för att OP träffades vid andra smällen. Den första smällen drog till sig vittnenas blickar, de såg tre stående personer och såg att en person föll direkt vid andra smällen. Lisbet hörde smällar, "sannolikt två till antalet", vände sig om och såg OP falla kraftigt blödande. Därefter kände hon sig själv beskjuten. De fem ungdomarna såg en person som lyfte armarna och som sedan föll varefter det snabbt flöt blod på trottoaren. Att lyfta armarna är en normal reflex när det smäller i ens närhet och han kunde inte rört sina armar efter att fått ryggraden och kroppspulsådern genomborrade.

Två smällar tycks alltså ha föregått en skada, den omedelbart dödande skadan på OP.

LPs skada observerades av sköterskor/sjukvårdsbiträden på Sabb vid ankomsten med samma ambulans som transporterade Palmes kropp. Hon själv beskrev att hon hörde ytterligare ett skott direkt efter att OP fallit och att det samtidigt sved till på ryggen. Den självklara men impopulära förklaringen är att det förekom skottlossning från ett större avstånd, förmodligen från den reklampelare där AB och SE befann sig tillsammans med en man i beige. IM tyckte att det skedde något konstigt där innan mordet men kunde inte komma på vad. LP trodde först att de besköts med ljuddämpat vapen, vilket måste ha varit fallet om LP träffades efter de två ljudliga smällarna, som ändå inte hördes in i bilar med hög volym på stereon.

Vissa hävdar att det första skottet var ett vådaskott som träffade Lisbet, som hade en fördröjd förnimmelse av smärtan. Men också det är en konstruktion utan stöd i vittnesuppgifter.
Citera
2019-04-19, 15:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vilket år är Eva F född?
Yngre syster till Annie?
Jag vet bara det som står i GRK, men det finns tre Eva F på Ratsit

https://www.ratsit.se/sok/person?vem...1&typ=1&page=1
Citera
2019-04-19, 16:06
Medlem
Citat:
Vilket år är Eva F född?
Yngre syster till Annie?

Jo minsann, Annie hade även en yngre syster; Eva-Marie Margareta Fernberg född i Skarpnäck 31 maj 1961. Numera boende i Göteborg.
Citera
2019-04-19, 18:17
Medlem
Gothuss avatar
Kauklija har numera kontor i Bonnier Fastigheter - Sveavägen 52.
Citera
2019-04-19, 19:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
I GROBLADET beskrev jag hur det gick till. Jag tänkte då som nu att underrättelsetjänsterna borde haft kännedom om vad som var på gång. Jag utgick från Georg Libik eftersom det var ett ovanligt namn och gick till bilioteket beredd att gå igen alla Sveriges telefonkataloger om så skulle behövas, men fann honom redan i Stockholmsdelen. Jag kollade ägaren i den fastighet han bodde på Lidingö genom att ringa till fastighetsregistret. Ägaren hette Perra Kemi AB. Sedan ringde jag bolagsregistret för att kolla företaget men det fanns inte registrerat där. Däremot förekom en Tomasso Perra i företagen Karlsson och Perra och i Jordec Ekonomikonsult AB.
Perra:
Hittar lite mer info.

Dragan JOKSO Joksovic.

* Från Montenegro
* Illegal verksamhet i krogvärlden
* Spelade stort på Solvalla, sex nollor
* 100% Nykterist
* Tog inga som helst droger
* Led av cellskräck
* Personlig vakt till Montenegros ministrar när dom kom till Sverige
* Drev cafè UGO på Odenplan
* Rånade landsmän på spelklubbar
* Drev krog, Dalahästen (timmermansgatan tror jag)
* Var åtalad 62 gånger under åren men fälld 1 gång för en baggis.
* Sammarbete i krogbranshen med Tomas Perra
* Kom till Sverige i bagaget på en bil.
* Dömd för mängder av brott i Italien.
* Dörrvakt på Alexandra
* God vän med Arkan som rånade banker på 70-talet och sedan startade Serbiska tigrarna.
* Hängde mycket med kompisarna på Jakttornet (i Spånga ?)
* Blev skuten av en snubbe med nickname "Grisen"
* Kompis med Dragan kovac som arbetade i dörren på Millliebar och Embassy.
* Antagligen Dragan kovac som senare lejde mördare till Jokso.
* Fin lya på Östermalm
* Alltid värsta bilarna
* Lapplisorna tävlade om att bötfälla bilen
* Mördad på Solvalla

Källa: Flashback!
Citera
2019-04-19, 19:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Perra:
Hittar lite mer info.

Dragan JOKSO Joksovic.

* Från Montenegro
* Illegal verksamhet i krogvärlden
* Spelade stort på Solvalla, sex nollor
* 100% Nykterist
* Tog inga som helst droger
* Led av cellskräck
* Personlig vakt till Montenegros ministrar när dom kom till Sverige
* Drev cafè UGO på Odenplan
* Rånade landsmän på spelklubbar
* Drev krog, Dalahästen (timmermansgatan tror jag)
* Var åtalad 62 gånger under åren men fälld 1 gång för en baggis.
* Sammarbete i krogbranshen med Tomas Perra
* Kom till Sverige i bagaget på en bil.
* Dömd för mängder av brott i Italien.
* Dörrvakt på Alexandra
* God vän med Arkan som rånade banker på 70-talet och sedan startade Serbiska tigrarna.
* Hängde mycket med kompisarna på Jakttornet (i Spånga ?)
* Blev skuten av en snubbe med nickname "Grisen"
* Kompis med Dragan kovac som arbetade i dörren på Millliebar och Embassy.
* Antagligen Dragan kovac som senare lejde mördare till Jokso.
* Fin lya på Östermalm
* Alltid värsta bilarna
* Lapplisorna tävlade om att bötfälla bilen
* Mördad på Solvalla

Källa: Flashback!
Tack! Men det lustiga är att mina efterforskningar började med att jag hörde fel när jag talade med fastighetsregistret i telefon. Det fanns inget företag som hette Perra Kemi AB, men det felaktiga företagsnamnet ledde mig till Tomaso Perra och Birger Jarlsgatan 6b med gamla IB-organisationer, näringslivsorganisationer, anti-Palme organisationer och CHANTAL-CHARON-VENERDI.

Företaget som ägde fastigheten där Libik bodde hette Terra Kemi AB.
Citera
2019-04-19, 19:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Tack! Men det lustiga är att mina efterforskningar började med att jag hörde fel när jag talade med fastighetsregistret i telefon. Det fanns inget företag som hette Perra Kemi AB, men det felaktiga företagsnamnet ledde mig till Tomaso Perra och Birger Jarlsgatan 6b med gamla IB-organisationer, näringslivsorganisationer, anti-Palme organisationer och CHANTAL-CHARON-VENERDI.

Jag såg något om att Kauklija hade intressen på Birger Jarlsgatan 10.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-19 kl. 19:47.
Citera
2019-04-19, 21:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Intressant JORDEC AB är ju det qvintisensiella IB-bolaget...
Citera
2019-04-19, 21:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Nästan på dagen för tio år sedan köpte Perra Lilla Bussola på Mäster Samuelsgatan av sin kusin som flyttade tillbaka till Italien. Det var förövrigt samma kväll som Olof Palme mördades. På kvällen den 28 februari var Perra ute med personalen och åt middag på restaurang Wavel på Sveavägen. Perra skötte bokföringen åt åtskilliga av Stockholms krogar och Wavel var en av dem. Klockan var omkring ett på natten när det glada gänget fick veta att statsministern hade mördats, bara några hundra meter därifrån. De gick ut i köket och lyssnade på radion. Dagen efter, den 1 mars 1986, tillträdde Tomaso Perra som ägare till sin första krog.
http://carlnorberg.files.wordpress.c...maso-perra.pdf
I augusti 1986 blev han ensam ägare till Jordec.

Och så har vi då Lozere Risaliti, som av allt att döma har flyttat tillbaka till Italien.

https://www.flashback.org/sp41826633.
Ja särskilt med tanke på att han tillbringade kvällen på en polsk restaurang. Wavel.

Lozere Risaliti har flyttat från Sverige men verkar ännu vara aktiv både i Sverige och i Danmark.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-19 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in