Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Positionerna är omöjliga att spika... likväl som våra sekunder.
Vi går ju hela tiden på antaganden...
Och i detta fall är det ju så att sträckan beror på hastigheten för de olika objekten...
- YN går
- Poliserna(3230) springer
Men... tiden är väl ändå det som är mer intressant? Och "träffen" mellan YN och poliserna 3230 kan väl inte diffat så mycket?? Eller?
Det är väl här också den sk. baklängeskalkylen kommer till bruk? Min å max?
https://sanningskommissionen.com/rapporter/
Men händelseförlopp där varje hållpunkt är osäker är......värre än just osäker...
Jag är som du märker inte lika pessimistisk.
Det här är ju egentligen inte så svårt.
YN:s position har vi (5-6 steg väster om Johannesgatan).
Sträckan hon och AZ gick till trappkrönet har vi (65 m).
GM:s tid på krönet har vi (23.22.30).
Precis som du säger kan man ju inte veta om YN gick 5 km/tim eller 4 km/tim men man kan åtminstone säga att hon varken sprang eller kröp fram. Någon form av normal promenadtakt måste det ha rört sig om. Och då går det också att beräkna när hon var på trappkrönet och när hon kom ner på Tunnelgatan.
Åt andra hållet har vi då GS ankomst till mordplatsen och Södermalmspiketens ankomst. GRK har räknat på detta och kommer fram till ca 23.24 för GS vilket ger 23.24.20 för Södermalmspiketen + en stunds dividerande på mpl.
Första larmet måste alltså ha gått ut före 23.24, själv bedömer jag att det var efter 23.23.30 med tanke på GS korta sträcka till mpl. Leif L avbröt sitt samtal 23.23.40 och då var inga poliser på plats.
Södermalmspiketen borde ha kutat i väg ca 23.24.45 och mötte då YN på Tunnelgatan.
Men, som jag påpekat många gånger, vi ska inte inbilla oss att vi exakt på sekunden kan följa varje steg i händelseförloppet. Det lite anmärkningsvärda just nu är att YN - trots mina och andras betydande skepsis - faktiskt kan ha mött GM 23.22.50 på DB gata.
Det ansågs tidigare omöjligt. Även LGWP har ju hela tiden hävdat denna tidslucka.
Avståndet mellan hennes vittnesposition och trappkrönet längre än jag trodde. Jag hade på kartan mätt upp det till 50 m men Achtung Panzer klargör att det är 65 m.
YN mötte inte poliserna vid trappfoten utan en bit in på Tunnelgatan. Det står i första förhöret med YN.
Och så tycks polisens samtal, enligt vittnet HJ, ha varit kortare än jag tidigare bedömt.
Det är trots allt detta naturligtvis inte självklart att YN verkligen mötte GM, men nu finns åtminstone en realistisk möjlighet att hon gjorde det.
Hon kan dock ha mött någon som samarbetade med GM, någon som tog hand om revolvern på trappkrönet.
Men det är förstås en ren spekulation - och såna är jag själv generellt är skeptisk till eftersom jag tycker att man inte ska krångla till saker i onödan. Folk uppträder normalt ungefär som man kan förvänta sig.
Vi får se om någon på ett trovärdigt sätt kan skildra händelseförloppet på något annat sätt. Då får vi ompröva igen. Man tänker inte på allt här i världen.