Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Kan nån vänlig själ i korthet förklara för mig vilken agenda ni tror att Jan Guillou har och har haft genom åren. Guillou och hans fiende Palme har ju det gemensamt att de är överklass som vandrat vänsterut och att de kunde vara, och i Guillous fall fortfarande är outhärdligt arrogant. Palme hade åtminstone någon slags ideologisk kärna och arrogansen visade sig väl mest i politiska debatter. Guillou verkar ha det som en konsekvent hållning mot omvärlden. Kan nån ge mig en en kortfattad förklaring av vad ni själva tror är jag oändligt tacksam, ju mindre jag behöver läsa om honom desto mindre risk för en stroke. Typ.
Ber man snällt så får man svar.
Men det är bäst att börja så att säga bakifrån.
JG i likhet med LGWP har båda blivit stenrika på dåliga böcker dvs dåliga deckare. Men "Ondskan" var nog både bra och nödvändig. Böckerna har tryckts, distribuerats, marknadsförts och sålts (+filmatisertats) med nödhjälp från Svensk kulturpolitik. Dvs med hjälp av regeringar och dess tentakler.
Båda har haft linjen CP i många många år. LGWP började någon gång kring 20-25 års strecket efter MOP att mumla i skägget om MOP. Han vet mycket väl att hans eftermäle och namn i historieböckerna kommer att bli synonymt med en lögnhals. Sanningen kommer alltid fram, I alla fall den här.
Båda vet och JG är en mobbare, kolla diskutabelt om MOP. JG mobbar de som säger sanningen intill dess att publiken hånskrattar åt offren. Själv kunde han driva kurd-övergreppen stenhårt från första stund eftersom han visste att de var oskyldiga. Kurdspåret verkar ha varit ok att kritisera efter jan 87 men JG började innan.