Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Nu bryter jag snabbt ihop på riktigt. Det är inget fel på min logiska förmåga men detta är obegripligt. Varför har du markerat masken och skriver att "från maskeradmasken är Björkman synlig", har du en gubbe inne på Dekorima också? Eller menar du att gm var placerad vid masken i fönstret? Och menar du verkligen att Björkman är synlig i de två fönsterglasen? Det betyder ju att han bara speglas i glasen, annars borde du ha skrivit att han är synlig GENOM fönsterglasen. Det här får nog bli mitt sista försök sen ger jag upp.
Ok, från maskeradmasken är Björkman synlig
genom de två fönsterglasen som vetter mot Tunnelgatan. Jag har markerat maskeradmasken, eftersom synvinkeln mot port nischen är bäst från just den punkten på Tunnelgatan.
Ny bild:
https://ibb.co/jr9VYdV
Huvudpoängen är att Fauzzis alibi är hundraprocentigt spräckt.
"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg." (FUP 93)
Att han såg Björkman i port nischen efter mordet, bekräftar inte att han var på Sveavägen efter mordet. Tvärtom, det bekräftar att han som alla andra, som såg Björkman i port nischen, var i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan, efter mordet.
PS: Han såg Björkman gå bakom makarna Palme 10 sekunder före mordet.
"Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter" (FUP 104 )