Gällande toning mellan färger/färgområden i befintligt foto.
Googlar man Photoshop och Gradients får man en miljon träffar som talar om hur man tillverkar en ny, mjuk övergång från vitt till svart eller grönt till lila och liknande.
Men jag hittar inget som hjälper mig när det handlar om att göra mjuka(re) övergångar från en färgnyans till en annan i en befintlig bild.
Vad jag HAR hittat är "använd smeta ut eller oskärpa"-verktygen, men dessa lämnar väldigt ofta väldigt uppenbara spår efter sig och gör att det inte ser naturligt ut.
Ibland lyckas jag får till ett hyfsat resultat genom att markera hela området det handlar om och välja "Redigera/Fyllning (innehållsmedveten)" men det funkar inte alltid så bra.
När det handlar om fotografier så är ju dessutom "en färg" sällan ett stort område med exakt samma färgnyans på varenda pixel utan allt är ett gitter av pixlar vars nyanser är nära (ibland väldigt nära).
Länkad bild visar en befintlig, naturligt övertoning från mörkare till ljusare (diagonalt från nedre vänstra till övre högra hörnet). Om jag nu upplever denna "naturliga gradient" som för skarp och vill göra den mer utdragen över hela ytan, hur gör jag då?
https://ibb.co/hdFjtd1