2011-12-26, 21:29
Medlem
rex144s avatar
ouch, du har knäckt mig, detta omkullkastar hela min världsbild... ...NOT ! (som Borat säger)

det är så att Polen innan II världskriget var en mångkulturell stat, stor minoritet judar och även tyskar...
de som tvångsinakallades som värnpliktiga i wermaht var antingen av tyskt ursprung eller en minoritet kasjuber... (Tusk)
dessa kasjuber bodde i gränstrakten mellan Polen och Tyskland, under historiens gång tillhörde deras territorier både Polen och Tyskland (Preussen)

de har sitt eget språk, när Hitler började lida stora förluster på östfronten då tvångsinkallades dessa kasjuber... som kanonmat, det var dödsstraff för de som vägrade

(vad gäller Tusks pappa så finns det dokument att han samarbetade med polsk militärunderrättelsetjänst
under II världskriget, han var även arresterad av gestapo,)
Citera
2011-12-28, 01:53
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och skulle det finnas en allmän accepterad definition av begreppet "postmodernism",(jag har inte brytt mig om att gräva ifrågan, än), så skulle du säkert fördömma detta definition som "manipulationer av elaka kulturmaxister".

Det känns lite onödigt att spekulera i mina eventuella framtida reaktioner. Jag har redan sagt att jag föraktar dogmatiker. Hade du kommit med någon validerad samt nyttig information som för mig vore okänd sen tidigare så hade jag gärna tagit det till mig. Så har ännu inte varit fallet.

Citat:
Men "svunna värderingar" leder ju tillbaka till värderingar i ett "svunnet samhälle", alltså ett reaktionärt tankesätt.

Vänligen upphör att tolka det jag skriver som fan läser bibeln. Jag skrev klart och tydligt att det enbart gäller en del av de svunna värderingarna. Innebär det enligt dig att alla som tycker att det åtminstone fanns NÅGOT som var bättre förut automatiskt är reaktionärer?

Det finns gott om svunna värderingar som inte är önskvärda i dagens samhälle. Jag skrev även att jag inte önskar någon form av samhällig regression utan snarare omfamnar en omfattande framtida vetenskapliga och teknologiska paradigmskiften.

Hitler var förtjust i att anklaga de som saknade weimartidens folkinflytande och parlamentarism för att vara reaktionärer. Detsamma gjorde Stalin när han bemötte kritiker som menade att han avfallit från lenins svunna internationalistiska ideal efter den senares frånfall från den bolsjevikiska maktscenen.

Citat:
Men då skall man inte försöka hindra den polska ungdomen att försöka skapa en sådan framtid.

Om du nu ska rabbla samma mantra gång på gång så får du först komma med några källor på att postmoderna (som vi ännu saknar en definition på) värderingar har en korrelation med ett lands växande ekonomiska och politiska inflytande i sitt närområde.

Citat:
Självfallet så får var och en fira jul som man själv önskar i Sverige. Men du tror förstås att "de elaka muslimerna" kommer att förbjuda det i framtiden, eller?

Om den rådande demografiska utvecklingen får fortsätta i samma takt 60-80 år till och den muslimska minoriteten kommer att fortsätta uppvisa samma låga assimilationsgrad till västerländska värderingar så kommer ett traditionellt kristet julfirande säkert att försvåras. Att det skulle införas ett lagkraftigt förbud mot ett sådant firande kommer dock inte kunna ske under den närmaste tiden. Om ett sådant någonsin skulle gå igenom så är det mer sannolikt att det genomförs av de oikofobiska svenska politikerna än av muslimska diton.

Citat:
Arbetskraftsinvandringen till Sverige omfattar ett betydligt större antal individer än några hundra:

Återigen väljer du att tolka mina inlägg som fan läser bibeln och följaktligen koncentrerar du dina svar på oväsentligheter.

Huvudfrågan här var om SDs politiska ådra främst är islamismkritisk eller massinvandringskritisk.

Du menade att SDs accepterande av arbetsinvandring som princip innebär att det rör sig om det första alternativet snarare än det andra.

SD är kritiska mot den RÅDANDE arbetskraftsinvandringen då (precis som dina länkar visar) många av dessa invandrare uppfyller de kraven som ursprungligen ställdes på arbetskraftsinvandrare.

Sedan alliansen kom till makten så har gjort allt i sin makt för att sminka massinvandringskrisen. Man har beskyllt S för det rådande läget då man argumenterat för att sossarnas system tvingade in nyanlända i ett "bidragsberoende" som resulterade i de utanförskapsområden som finns i våra storstäder. Alliansen menar att man har svaret på detta i sin arbetslinje och har därför på senare år försökt att relansera invandringspolitiken genom öka arbetskraftsinvandringen medan man gjort ett halvhjärtat försök att hålla ute åtminstone en bråkdel av de till det svenska samhället mindre anpassade befolkningsgrupper (Billströms mediaäventyr angående irakierna och somalierna t.ex.).

Därför har (som dina länkar visar) arbetskraftsinvandringen ökat markant på senare år. Detta illa fungerande system kritiseras av SD och har egentligen ingenting att göra med ursprungsfrågan som vi diskuterade inledningsvis. Det är bara en av dina återkommande undanmanövrar.

Citat:
Så vilken är en ohederlig debattör, du eller jag?

Det är fortfarande dig det gäller...
Citera
2011-12-30, 11:31
Medlem
Polen har haft många goda år de senaste 20 åren och har lyckas attrahera många utländska investeringar,EU bidrag och över 2 miljoner har lämnat landen sedan Polen gick in med i EU 2004 (Innan Eu inträdet emigrerade det över 100,000 Polacker utomlands som är inte med i detta statistik) som har lett till mer arbetstillfällen i landet för dom som blev kvar och kanske det viktigaste orsaken till detta mega konsumtion boom som råder i landet just nu.

Faktum är att de flesta utlands Polacker skickar eller spenderar hälften av deras lön just i Polen 2 miljoner människor i Europa är en hel del....plus en stor mängd Polacker i USA som också skickar sina pengar till Polen.
Dessa utlands Polacker konsumerar också Polska produkter i sina respektive länder som tex i Sverige .
Själv som en Svensk med Polsk påbra köper jag Polsk mat minst 1 gång i veckan och åker till Polen flera gånger per år.
Det finns hundratusentals Polsk ättlingar som jag runt omkring världen som jag och följer samma konsumtions struktur och gynnar Polsk tillväxt.

För er som är intresserade att följa vad som händer i Polen rent ekonomisk kan jag rekommendera dessa siter;
www.wbj.pl ekonomi nyheter på engelska
www.warsawvoice.pl ekonomi nyheter på engelska fokuserade på staden Warszawa
http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=45 Real Estate och Infrastruktur investeringar i landet
Citera
2012-01-05, 15:25
Medlem
rex144s avatar
från Brå..... Sverige Den totala uppklaringsprocenten 39 procent år 2010.

I Polen 68%...

vad gäller specifika brott tex. rån år 2010 hade Polen 15 725... (Polen har 4 gånger större befolkning) är uppklaringsprocenten i Polen 72.5%

Sverige: antalet rån år 2010 blev 9220.... uppklaringsprocenten... 34%

slutsatser...
i Polen är det mycket mindre brottslighet och polisen är mycket effektivare
sånt bådar gott inför framtiden,

lägg oxå på minnet att Polen gränsar till 7 länder,
50 miljoner besökare kommer till Polen om året
Senast redigerad av rex144 2012-01-05 kl. 15:30.
Citera
2012-01-13, 12:45
Medlem
rex144s avatar
ännu en glädjande nyhet från Polen

Wroclaw har tilldelats arrangörskapet av World Games 2017
det handlar om 37 häftiga discipliner som inte finns med på OS
Citera
2012-01-30, 19:56
Medlem
ToxicAliens avatar
Polen är en pissoar som spyr ut blyförgiftning och skiter i hur många som blir efterblivna och dör av det:
http://svtplay.se/t/118479/dokumentarklassiker
Citera
2012-01-30, 21:41
Medlem
rex144s avatar
ÄLSKA USA !

din dokumentär är från tiden då Polen var ockuperat av Sovjet eller precis efter frigörelsen, början av 1990-talet,

glöm dödens triangel som är ett minne blott, de flesta stålverk har stängt , man har infört de hårdaste reningsmetoder,

det ser helt annorlunda ut nu, men ändå påminner om det tyska Ruhrområdet...( hur tror du att det ser ut där?) som domineras av gruvindustrin och stålverk,
precis som USA och Tyskland bygger Polens industri på stenkol och brunkol , (två kärnkraftverk är på gång)

Polen har en fantastisk natur som varken Sverige eller nåt annat land i europa kan mäta sig med, chockad?

polska sjöar med rent vatten lockar miljoner fåglar, de häckar mestadels i Masurien som finns på UNESCO-s världsarvslista, sen har vi storken som stortrivs i Polen och vantrivs i Sverige på grund av det svenska jordbrukets rovdrift på naturen,
fågelskådare från hela europa kommer till Polen

polska urskogar, sankmarker är unika i EU... och finns oxå på UNESCO listan

vi har en massa vargar, björnar, hjortar, och vilda visenter... europeiska bisonoxar som bara finns i Polen

polskt jorbruk har överlägset bästa grönsaker och köttproduktion,
tack vare att man använder minst kemiska preparat och antibiotika i EU
Senast redigerad av rex144 2012-01-30 kl. 22:00.
Citera
2012-01-30, 21:47
Medlem
Om Polen är en sån tårtkaka varför vill alla lämna landet?
Dina beskrivningar av Polen Rex låter ju jättebra, men varför vill alla bort??
Citera
2012-01-30, 21:51
Medlem
rex144s avatar
jag gav svar på tal, bla SVT har under alla år matat svenskarna med antipolsk propaganda,
Citera
2012-01-30, 21:55
Medlem
rex144s avatar
de som velat har åkt till UK,

tji fick Persson som hetsade mot polacker, att det skulle komma hit hundratusentals polacker för att leva på bidrag, han varnade för socialturism från Polen

polacker vägrar komma till detta gudsförgätna landet, hehe,
om man tänker på att Sverige ligger så nära och ändå ratar polacker Sverige

36 miljoner bor fortfarande i Polen, många återvänder
Citera
2012-02-12, 13:43
Medlem
rex144s avatar
ännu en glädjande nyhet från Warszawa den här gången,

där har man byggt det högsta bostadshuset i EU, 192 meter med lyxiga lägenheter ända upp

http://www.zlota44tower.com/pl/amenities
Citera
2012-02-12, 17:03
Bannlyst
Polen framtidens supermakt??? Är detta ett skämt tråd? Polen är förfan Europas mest korrupta land. Landet kan på många sätt liknas med nåt land i mellanöstern. När jag var där förra året så hade de konstiga "motorvägar" som hade ett enda körfält och man såg även människor och djur passera förbi vägen. Sen bör vi inte prata om efterblivna folket nämligen polacker som gör allt för pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in