2024-10-28, 16:34
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgiftningen
Skulle gärna testa att gå all in i programmet och ge nykterheten en till chans. Problemet som sagt är kontakten med andra människor som skrämmer mig.

Prova gärna att gå all in i nykterheten ...
Citera
2024-11-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Alla missbrukare dör inte i sitt bruk som du så heligt försöker få fram. Träffat otaliga 80+:are som varit periodaktiva samt helalkade sedan längre tid.

Finns dom som klarar sig hela livet utan större problem än lite extra fett/vätska i kroppen jag är 26 har permanenta skador på hjärnan som tyder på alkoholdemens, fick reda på detta när jag var 25 och har fortsatt missbruka alkohol sen dess trots att alkoholdemens inte försämras om man ger fan i att dricka. Nu har jag slutat dricka då både jag och vänner/familj börjat märka av att jag är riktigt glömsk alltså så pass glömsk att det är obehagligt.
Citera
2024-12-28, 18:08
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgiftningen
Om man ska göra AA/NA korrekt. Som det är tänkt att man ska göra. Kommer man lyckas?
Har varit på möten några gånger men aldrig skaffat sponsor eller tagit medlemmars nummer så jag kan ringa och prata om mitt drogsug eller liknande.
Har liksom aldrig testat att göra det helhjärtat.
Tycker det är svårt med nya människor och har svårt att knyta kontakter. Vilket leder till att jag struntar i att gå regelbundet, skaffa sponsor och vänner i programmet.

Nån som känner likadant? Skulle gärna testa att gå all in i programmet och ge nykterheten en till chans. Problemet som sagt är kontakten med andra människor som skrämmer mig.

NAs program fungerar alltid och för alla som provar och gör det helhjärtat. Har varit clean i snart 5 år. Gjort stegen tillsammans med sponsor och är själv sponsor till två andra i NA som jobbar i stegen och är seriösa i sin vilja att göra jobbet.

Gör du det halvhjärtat så funkar det halvbra eller inte alls. De flesta inklusive mig själv hade väldigt svårt med andra människor men det blir bättre. Ge det en chans. Jag lovar att det fungerar. Kram
Citera
2024-12-28, 18:11
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu är jag inte missbrukare utan tar några öl då och då, inte varje dag, ibland kan det gå veckor emellan och ibland kan det bli flera dagar i följd. Nyttjar dock ingen narkotika och har inga mediciner. Det gör mig dock inte ett dugg bättre än någon annan.

Jag får dock lite som uppfattning att NA/AA påminner om en hel del om den mer extrema frikyrkorörelsen. I frikyrkorörelsen så går det ju ut på att ta emot Jesus och ge sig till Gud kan man väl kort sammanfatta det som. Det går i många lägen ut på att "vi som är i denna frikyrkan "(Pingst, Livets Ord, Hillsong, Karisma m fl) är lite bättre än de i de andra församlingarna men framförallt är vi mycket bättre än alla ofrälsta som inte är knutna till någon församling. Dessutom är det i dessa kretsar jätte-jätte fel att dricka vin eller öl. Dessutom är hårdrock superfel och djävulsdyrkan. Helst ska man ju också umgås mestaledes med andra troende.

I alla fall så är alla såna här "samfund" som vill kontrollera personer rätt läskiga. De kan vara bra i vissa lägen, vissa frikyrkor hjälper ju socialt utsatta och missbrukare, men min uppfattning är att de alltid lägger en våt filt på dessa personer att de inte är lika mycket värda.

Man måste verkligen passa sig från att ramla från det ena diket till det andra. Självklart är det inte bra att missbruka, men det är heller inte bra att bli en del av en sekt.

Gammalt inlägg men svarar dig ändå.

Du har verkligen missförstånd vad NA är. Det är absolut ingen sekt och är absolut inget som ens är lite likt någon församling.

Tyvärr så verkar det vara en vanlig uppfattning. Du är varmt välkommen att uppleva ett NA möte för att skaffa dig en egen uppfattning. Kram
Citera
2024-12-30, 07:20
Citat:
Ursprungligen postat av JeffHardy
NAs program fungerar alltid och för alla som provar och gör det helhjärtat. Har varit clean i snart 5 år. Gjort stegen tillsammans med sponsor och är själv sponsor till två andra i NA som jobbar i stegen och är seriösa i sin vilja att göra jobbet.

Gör du det halvhjärtat så funkar det halvbra eller inte alls. De flesta inklusive mig själv hade väldigt svårt med andra människor men det blir bättre. Ge det en chans. Jag lovar att det fungerar. Kram
Så alla som "gör det" helhjärtat kan bli astronauter också? Bara de som är bäst i klassen lyckas. Det är inte fel på skolan (eller mentorn), det är fel på individen om denne failar.

AA har ett program där alla antas passa i samma mall och de ses inte som individer.
Varför erkänna sig maktlös och gräva ner sig om sådant som varit? Se varje dag som en kamp och för alltid klassa sig själv som en obotlig alkoholist, om än nykter? Varför inte fokusera på sina styrkor och identifiera sig med det som är positivt med ens personlighet? Att avdramatisera alkoholens betydelse och inte se den som något man ständigt behöver undvika och kämpa emot för att man är "maktlös"?

Har en nära anhörig som gick på AA och höll sig nykter ett år, men det var en daglig plåga. Fokuset låg ständigt på alkohol, lika mycket som det gjorde när han var aktiv i sitt drickande, men nu för att undvika det. Utmattande!

Har sett de där listorna där man ska skriva ner alla oförrätter andra och man själv gjort. Man ska verkligen leta på djupet i allt elände. Förstår att det är ett sätt att lära sig att komma till insikt om hur man har hanterat sina känslor, och hur det kan göras bättre genom att känna igen signalerna. Att grotta ner sig i elände och dåligt samvete gör dock mer skada än nytta för en del. Nu har efterlevande hittat de där listorna/anteckningarna, och de är förtvivlade över att läsa om hur de orsakat honom "skada", även om jag försökt förklara vad det handlade om och att det inte är för dom att läsa eller ta åt sig av.

Lyckas man inte har man inte "försökt tillräckligt seriöst", och är nu en ännu uslare människa än "bara" en alkoholist. Många tror att AA/NA är sista anhalten, misslyckas man där är det kört. Farligt tänk!

Nej, du kan inte lova någonting.
Allt är värt att prövas, men AAs tolvstegsprogram passar inte alla, det innebär dock inte att det är kört.
Kudos till dig dock, som hållit dig nykter i fem år!

Att räkna nykterhet i år, kan vara bra för en del. Men inte heller det är för alla, då man fortfarande låter alkoholen ta en allt för stor plats i sitt liv. Varför räkna och få medaljer, när målet bör vara att få alkoholen att vara en icke-existerande komponent i sitt liv som helt bör ignoreras? Inte nästa medalj. Delta inte i "sporten" överhuvudtaget när du inte har talang.
Citera
2024-12-30, 10:43
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Så alla som "gör det" helhjärtat kan bli astronauter också? Bara de som är bäst i klassen lyckas. Det är inte fel på skolan (eller mentorn), det är fel på individen om denne failar.

AA har ett program där alla antas passa i samma mall och de ses inte som individer.
Varför erkänna sig maktlös och gräva ner sig om sådant som varit? Se varje dag som en kamp och för alltid klassa sig själv som en obotlig alkoholist, om än nykter? Varför inte fokusera på sina styrkor och identifiera sig med det som är positivt med ens personlighet? Att avdramatisera alkoholens betydelse och inte se den som något man ständigt behöver undvika och kämpa emot för att man är "maktlös"?

Har en nära anhörig som gick på AA och höll sig nykter ett år, men det var en daglig plåga. Fokuset låg ständigt på alkohol, lika mycket som det gjorde när han var aktiv i sitt drickande, men nu för att undvika det. Utmattande!

Har sett de där listorna där man ska skriva ner alla oförrätter andra och man själv gjort. Man ska verkligen leta på djupet i allt elände. Förstår att det är ett sätt att lära sig att komma till insikt om hur man har hanterat sina känslor, och hur det kan göras bättre genom att känna igen signalerna. Att grotta ner sig i elände och dåligt samvete gör dock mer skada än nytta för en del. Nu har efterlevande hittat de där listorna/anteckningarna, och de är förtvivlade över att läsa om hur de orsakat honom "skada", även om jag försökt förklara vad det handlade om och att det inte är för dom att läsa eller ta åt sig av.

Lyckas man inte har man inte "försökt tillräckligt seriöst", och är nu en ännu uslare människa än "bara" en alkoholist. Många tror att AA/NA är sista anhalten, misslyckas man där är det kört. Farligt tänk!

Nej, du kan inte lova någonting.
Allt är värt att prövas, men AAs tolvstegsprogram passar inte alla, det innebär dock inte att det är kört.
Kudos till dig dock, som hållit dig nykter i fem år!

Att räkna nykterhet i år, kan vara bra för en del. Men inte heller det är för alla, då man fortfarande låter alkoholen ta en allt för stor plats i sitt liv. Varför räkna och få medaljer, när målet bör vara att få alkoholen att vara en icke-existerande komponent i sitt liv som helt bör ignoreras? Inte nästa medalj. Delta inte i "sporten" överhuvudtaget när du inte har talang.

Vet inte hur AA fungerar. Det fungerar säkert, har aldrig provat.

NA fokuserar inte på droger efter att vi har lyckats bli drogfria utan vad vi har för problem i övrigt. Det du tar upp, att se tillbaka och undersöka bakåt i tiden gäller ganska mycket steg 4. Beklagar förlusten av din anhörige.

NAs program utgår utifrån vem du är, hur ditt liv ser ut idag och vad du vill göra i ditt liv. Väldigt lite handlar om droger efter vi lyckats bli drogfria, väldigt mycket handlar om hur du vill utvecklas som individ. Vi som kommer till NA var till en början väldigt trasiga individer som med hjälp av andra som utvecklats till det bättre också får ett bättre liv.

NAs budskap: En beroende, vilken beroende som helst, kan sluta använda droger, bli av med önskan att använda och finna ett nytt sätt att leva.
Citera
2025-01-02, 20:03
Medlem
Jag tycker i grunden att de tolv stegen inom AA är vettiga och ganska enkla (iaf i teorin)

Gudsbegreppet eller högre makt har jag inte heller problem med för där kan jag välja kärleken till min partner eller något annat som står mig varmt.

Vad jag däremot har problem med och som fått mig att söka nykterhet på andra sätt, är alla människor och även sponsorer jag träffat på som inte alls lever så som de försöker lära på mötena eller konventen.

Sen att många på mötena bara går dit för att deras ego ska få en boost av all bekräftelse, när de påstår att det handlar om att bli mindre egocentrisk.

Inga mer möten för mig, kommer minnas de bra sakerna jag lärt mig av AA men fokusera nu på andra vägar att vara nykter på.
Citera
2025-02-08, 10:48
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffHardy

Jävla bullshit att felet beror på en själv om man misslyckas, det är sektprogrammet som suger men det fattar inte en tolvstegstaliban som du!
Sektfreaks!
Citera
2025-02-08, 22:56
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jävla bullshit att felet beror på en själv om man misslyckas, det är sektprogrammet som suger men det fattar inte en tolvstegstaliban som du!
Sektfreaks!

Visst osar det taliban ...

Självklart funkar det att sluta med droger om man gör det "helhjärtat", men det har inget med 12-stegshjärntvätt att göra om man slutar eller ej utan vad den högsta makten gör.

12-stegsidioterna tror ju att de har en högre makt som de valt åt sig själva men att de är helt maktlösa på egen hand.

Det är dock först när man inser att man inte alls är maktlös, utan faktiskt tvärtom är den ende som egentligen har ett jävla skit med ens beslut att göra om man ska ta ta droger eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in