Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 20:03
  #1
Medlem
Bellamorras avatar
Har en samsung tv och haft den i ett par år. Igår så satte jag på den för att ha ljud i bakgrunden, efter ett par timmar märker jag att skärmen är svart, trots det hör man ljudet perfekt. Även när jag sätter på dvd;n hör man ljud, men ingen bild.

Stänger jag av den manuellt, och sedan sätter på, syns bilden från ett par sekunder till några minuter, men sedan blir det svart igen.

Någon som har varit med om detta? Något jag kan göra eller måste jag ringa en expert?

Tacksam för svar!
Citera
2010-11-07, 20:07
  #2
Medlem
skogspromenads avatar
Den håller nog tyvärr på att gå sönder. Det är nog dags att köpa en ny. Du kan säkert reparera men det kommer nog att kosta en del, bättre med en ny.
Citera
2010-11-07, 20:14
  #3
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellamorra
Har en samsung tv och haft den i ett par år. Igår så satte jag på den för att ha ljud i bakgrunden, efter ett par timmar märker jag att skärmen är svart, trots det hör man ljudet perfekt. Även när jag sätter på dvd;n hör man ljud, men ingen bild.

Stänger jag av den manuellt, och sedan sätter på, syns bilden från ett par sekunder till några minuter, men sedan blir det svart igen.

Någon som har varit med om detta? Något jag kan göra eller måste jag ringa en expert?

Tacksam för svar!
kolla att alla kablarna sitter ända in hdmi eller om du har scart,tryck in dem ordentligt,kan vara detta
Citera
2010-11-07, 20:53
  #4
Medlem
Motalas avatar
Kan vara TRANSFORMATORN

Hade själv samma fel

Kolla denna länk. Skriv gärna om länken hjälpte

http://www.leifline.com/reptips/index.htm



EDIT 'rättade länk
__________________
Senast redigerad av Motala 2010-11-07 kl. 20:56.
Citera
2010-11-07, 20:55
  #5
Medlem
Bellamorras avatar
För tillfället funkar skärmen, stängde av tvn igen o så satte jag på den, så flimrade bilden till men stannade kvar och syntes. Kom på att den flimrade innan allt det här hände, men än så länge funkar skärmen, om det händer igen så ska jag följa era tips! Vågar inte röra ngt nu.

Tack så jättemkt , och Motala sparade länken för säkerhets skull tack!
Citera
2010-11-07, 23:58
  #6
Medlem
bergsturks avatar
Är det platt-tv? LCD? Då är det lysröret eller dess drivdel som glappar/håller på att gå sönder.
Citera
2010-11-08, 01:38
  #7
Medlem
callofdutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Är det platt-tv? LCD? Då är det lysröret eller dess drivdel som glappar/håller på att gå sönder.

Och om det inte är lysröret så är det glimtändaren eller?
Citera
2010-11-08, 02:12
  #8
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callofduty
Och om det inte är lysröret så är det glimtändaren eller?

Skärp dig för fan. CCFL eller EEFL, är du nöjd? Tror du nån hajar om jag skriver "gasurladdningsröret är trasigt"?

För den händelse att du nu inte kritiserade mitt ordval, utan istället försökte göra dig rolig eller är okunnig, så blir svaret att rören i bakgrundsbelysningar inte använder glimtändare utan att drivelektroniken genererar en högströmspuls som tänder röret. Inte ovanligt i moderna lysrörsarmaturer heller.
Citera
2014-02-01, 08:39
  #9
Medlem
Ok, nu bumpar jag en uråldrig tråd, men ämnet är helt rätt.
Har exakt samma problem, en samsung lcd-tv som är ca 5 år gammal. I onsdags dog bilden, men ljudet var kvar. Efter lite googlande kom jag fram till att det verkar vara ett relativt vanligt fel som kanske inte är värt att laga. Grät inte direkt blod eftersom jag tycker det är kul att shoppa hemelektronik, men vägrar göra mig av med saker som funkar. "Tyvärr" verkar skiten funka igen. Min sambo råkade väcka tvn genom DVDn och efter det hade vi bild.
Jag testade att slå på den en gång igår, men då var felet tillbaka. Sedan väckte jag den genom DVDn och då funkade det. Nu i morse slog jag på den som vanligt och inga problem.

Någon som har input på detta? Är den på väg att lägga av eller var den bara på dåligt humör i veckan?
Citera
2014-02-16, 16:34
  #10
Medlem
aptangos avatar
Har en LG LCD 42" med exakt samma problem. Bilden flimrar och blir sen helt svart. Ljudet fortsätter funka. Om man kör DVD funkar bilden klockrent, det är bara i TV-läge som problemet finns. Nån som har nån idé? Ska öppna och kolla men om man hade kunnat fulkoppla på nåt sätt genom dvdn hade det varit kalas. (äldre VHS hade ingång för antennsladd men det känns lite beigt att köra video)
Citera
2014-02-16, 22:03
  #11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> Bild- och mediasystem
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback