2010-11-08, 11:34
Medlem
Bellamorras avatar
Såhär ligger det till. Hade en teori om Facebook, att om en person deaktiverar sitt konto och sedan inte använder längre sin mail, att man återskapar mailet och loggar in på facebook med mailet.

Jag lyckades. Nästan all information (tror jag iaf, bilder, vänner är kvar dock är inkorgen nästintill tom och väggen har inte så mycket att erbjuda) är kvar.

Min fråga är om det är olagligt? Jag var inne ca 10 min innan jag deaktiverade kontot igen, men kan personen spåra mig eller anmäla mig? Vad skulle kunna hända?

Är det ens lagligt att jag skriver om det här???
Citera
2010-11-08, 11:39
Medlem
antezzzs avatar
Funderat att tänka lite logiskt? Ja det är olagligt då du har skaffat dig tillgång till något du inte ska ha, spelar ingen roll hur du gjort, annars skulle det ta en jävla stor yta med regler som skulle behöva skrivas om man behövde uppge alla olagliga sätt. Att skriva om det är inte olagligt dock så blir det fina bevis.
Citera
2010-11-08, 11:40
Medlem
Vad får du ut för nytta av att snoka i andras privatliv? Om pengar inte är inblandat, skärp dig och väx upp

Och ja, utifrån en mögelmail kan du få fram olika konton till hemsidor, ex. tradera, pokerkonton, facebook etc.

Klassas som intrång
Citera
2010-11-08, 11:43
Medlem
Bellamorras avatar
Men ska jag ta bort mailet eller något sånt då?
Citera
2010-11-08, 11:47
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellamorra
Men ska jag ta bort mailet eller något sånt då?

Jag skulle föreslå något snällare, d.v.s ändra lösenordet på mailen till något långt och krånligt som du sedan kommer glömma bort så kan ingen hijacka kontot igen med mailen.
Citera
2010-11-08, 11:49
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 554477
Klassas som intrång

Exakt och är därmed en illegal aktivitet. Att personen i fråga däremot skulle orka lägga ner tid åt att anmäla det är föga troligt...

Kan det spåras? Högst troligt. Som bekant är Facebook inte de mest integritetsvänliga och gillar att spara saker och ting. Exempelvis sparas väl fortfarande bilder, trots att användaren väljer att radera dem -- med hänvisning att Facebook äger rättigheterna till dem.
Senast redigerad av tj. 2010-11-08 kl. 11:51.
Citera
2010-11-08, 14:08
Medlem
rangerthefuhrers avatar
Ja det är olagligt.
Citera
2010-11-08, 14:39
Medlem
odbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellamorra
Jag lyckades. Nästan all information (tror jag iaf, bilder, vänner är kvar dock är inkorgen nästintill tom och väggen har inte så mycket att erbjuda) är kvar.

Är det ens lagligt att jag skriver om det här???

Isf har någon tömt inkorgen eller så har personen inte varit så aktiv, hade själv ett facebook konto vilande i något år där sparades precis allt även meddelanden när jag aktiverade det igen.

Det är naturligtvis inte olagligt att du skriver om det. Fast att gå in på en övergiven sida är ju ett intrång, liksom att kika i någons mail utan dennes tillåtelse, även om det är en nära vän, arbetskamrat eller klasskompis.
Citera
2010-11-08, 22:21
Moderator
Protons avatar
Tror denna gör sej bättre bland våra jurister.

ÖDIT -> Juridik /Mod
Citera
2010-11-09, 01:49
Medlem
jewclaws avatar
FB = flashback

men ja, det är olagligt, och du är körd osv
Citera
2010-11-09, 06:03
Medlem
Olagligt ja men inget kommer hända.
Till att börja med måste någon ens anmäla det hela och redan där tar det stop.
Även om personen skulle upptäcka det så är det oftast bara så att folk byter lösenord och inte orkar ringa polisen för något sådant.

Sedan så sparar säkerligen Facebook ip-adresser från vart man loggat in på ett konto. Antagligen en ganska lång tid.
Men det som är värt att tänka på är att först måste brottet upptäckas, sedan ip-adress ges från Facebook, sedan begära ut vem som hade den ip-adressen vid det tillfället från ISP:en i fråga.
För ett brott på den här nivån så är det knappast troligt.
Sedan, beroende på ISP, så sparas ip-uppgifterna bara i en viss tid. Banhof sparar inte ens dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in