Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-18, 17:19
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag hänvisade till WHO:s WHR från 2000 tidigare i diskussionen. Du hävdade då att WHO hade fel och att de baserade sina slutsatser på lögner från svenska politiker. Jag har frågat dig hur många gånger som helst om du har lust att utveckla hur du vet detta.

nej, jag sa att insyn inom sjukvården var dålig. det är svårt och få fram fakta mm om hur duktiga läkare är. pröva och gå tillbaka i tråden

då börja du pladdra om att svensk vård är bra och hänvisade till WHO. det ifrågasatte jag eftersom jag tror inte de kan få fram information som inte finns...
Citera
2010-11-18, 18:47
  #194
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
nej, jag sa att insyn inom sjukvården var dålig. det är svårt och få fram fakta mm om hur duktiga läkare är. pröva och gå tillbaka i tråden

då börja du pladdra om att svensk vård är bra och hänvisade till WHO. det ifrågasatte jag eftersom jag tror inte de kan få fram information som inte finns...
Men WHO tittar ju inte på hur duktiga enskilda läkare är, utan på kvaliteten av vården. Stroh MD förklarade tidigare i tråden varför organisationer som WHO får tag på information som du inte kan få tag på.

För du kan väl inte mena att ditt enda argument till varför WHO inte kan uttala sig om svensk vård är för att det inte finns någon information om hur bra eller dåliga enskilda läkare är?

Vidhåller du fortfarande att WHO baserar sina uttalanden på lögner från svenska politiker?
Citera
2010-11-18, 19:09
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men WHO tittar ju inte på hur duktiga enskilda läkare är, utan på kvaliteten av vården.
är inte det samma sak, det är ju läkare som utför vård
Citera
2010-11-18, 19:14
  #196
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
är inte det samma sak, det är ju läkare som utför vård
Men snälla du, kommer du ihåg vad Stroh MD skrev angående information om sjukvård? Om inte så rekommenderar jag dig att gå tillbaka och kolla, för nu har det blivit så pinsamt att det inte finns längre, och vidare diskussion med dig behövs inte då du nu visat att din envishet handlar om oförmåga att ta till dig av vad som skrivs.

Du har redan fått svar, vill du fortsätta hävda att WHO inte går att lita på eller att det Stroh MD säger inte stämmer så gör gärna det. Men FÖRSÖK i alla fall att göra det på ett sätt som tillstår en normalintelligent vuxen individ.
Citera
2010-11-18, 19:26
  #197
Medlem
BlackDalihas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oahu
Till exempel Tyskland, Frankrike, Island, Danmark...

Hur de lyckas bättre? De har inte Sveriges system och Sveriges landsting.
Läkarna i sig är nog ganska likvärdiga, men systemet och administrationen runt läkarna och sjukhusen är ju det som skiljer sig mest.

Jaha. Men vad exakt är skillnaden? På vilket sätt är dessa länders "system och administration" annorlunda och varför är den mer framgångsrik?
Citera
2010-11-18, 19:46
  #198
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDaliha
Jaha. Men vad exakt är skillnaden? På vilket sätt är dessa länders "system och administration" annorlunda och varför är den mer framgångsrik?
Privata aktörer med vinstintresse vilket innebär att patienterna måste vara nöjda för att de ska överleva, jämför det med offentliga aktörer vars enda egentliga mål är att kosta staten så lite pengar som möjligt och bara blir glada om de får färre patienter.

Observera att dessa länder har ett mer eller mindre fungerande kontrollorgan som ser till att saker sköts korrekt och att ingen hamnar utanför, bara så att du inte börjar dra upp det helt sjukt konstiga system som är USA som något slags bevis för att privatiserad vård inte fungerar
Citera
2010-11-18, 19:48
  #199
Bannlyst
Har själv iallafall dåliga erfarenheter av den.

Tar hur lång tid som helst att komma fram (till de ofta gamla sura kärringarna på växeln), få en tid och sedan när man väl är hos doktorn sitter h*n och söker fram lösningarna på google. Har även träffat på en hel del utländska läkare (inget illa om dem så) men många har pratat så otroligt dålig svenska att man blivit galen. Ett par gånger har jag inte förstått något alls, pratade de ens svenska med mig?

Klassikern är ju när min flickvän behövde träffa en läkare pga ovanliga utslag i ansiktet. Tog väl sisådär 2 veckor att få en tid, och väl sedan vid besöket googlade bara läkaren lite och hittade tydligen att ägg är bra för huden. Så vi fick bara tipset att gå hem och äta ägg, 3 minuter tog nog besöket. Ifrågasatte givetvis detta men han ville inte skriva ut någon medicin, var till och med otrevlig. Hjälpte såklart inte ett skit så hon fick leva med utslagen i flera veckor. Ingen kräm på apoteket hjälpte. Skämtar ni med mig? Och ja såklart, 150 kr fick vi även pröjsa.

Här i japan är det dock klockrent, man kan gå till sjukhuset och beställa läkarbesök ungefär som på posten. Tar en nummerlapp och väntar (kanske vanligtvis runt 10 min?), finns alltid tillgängliga. Sedan sköts allt 100% professionellt, dock kostar ju det en aning. Men det svenska? Halleluja...

Har även hört historier om akuten, och den verkar det som att vi inte ens behöver prata om..
Citera
2010-11-18, 20:54
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men snälla du, kommer du ihåg vad Stroh MD skrev angående information om sjukvård?
Jag vet vad han skrivit, jag vet även att ha skrivit att det finns bättre system att få fram effektiv verksamhet jämfört med konsumentjämförelser (grunden för fungerande konkurrens).
Vill man att jag skall lyssna så finns det gränser på hur mycket dumheter man kan skriva.

Vet inte om du märkt det men du och Stroh MD är relativt ensamma om eran åsikt, tvivlar på att det är en slump utan oavsett var du skulle skriva och berätta om hur bra vården är så hade du med stor sannolikhet åkt på väldigt mycket kritik.
Citera
2010-11-18, 21:45
  #201
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Den kan iaf inte vara värre än i Ryssland.

Har aldrig varit sjuk i mitt liv men sen skadade jag mitt knä i Ryssland. Fick vänta skitlänge med ett knä större än mitt huvud. Sen kom en läkare som jag inte förstod ett skit av. Han bara tog en spruta, körde den rakt ner i knäet och tappade mig på blod. Svimmade efter någon minut... Var för sig bara 11 och kommer inte ihåg så mycket men men...

Iaf, de flesta jag känner säger att sjukvården suger i Sverige. Kanske ligger något i det?

Själv så säger jag bara, bli inte sjuk Aldrig bra att vara sjuk ^^
Citera
2010-11-18, 22:20
  #202
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
I Schweiz finns det en offentlig försäkring som omfattar alla som är skrivna i landet. Nu är ju Schweiz av tradition ett land med mycket hög levandsstandard och rik befolkning. Därför är systemet med helt privatfinansierade skolor och sjukhus utbrett. Det är många som går till sin privata läkare som sedan ordineras till ett privat sjukhus. Allt pyntat ur egen ficka.

I det Schwiziska systemet blir nog vården av mycket hög klass. Det blir det för den som vårdas på sophiahemmet också och det bidrar till att skapa en generellt sett bättre vård. Men i ett sånt system betalar ju vårdtagaren dubbelt. Både via skatten och via sin försäkring/kontant. Det innebär att kostnaden för vården generellt blir mycket hög i dessa länder om man räknar per capita eftersom många betalar dubbelt. Nu bekommer detta inte de individer som dubbelbetalar eftersom de ofta har det ganska gott ställt iaf.

en liten rättelse: schweiz har enbart privata sjukförsäkringar och alla som är bosatta i landet måste försäkra sig hos valfritt bolag. du blandar ihop den obligatoriska försäkringen med halv- och helprivata varianter. antingen har man en sådan försäkring eller betalar den privata vården själv. den obligatoriska försäkringen täcker all nödvändig vård för att kunna leva ett värdigt liv utan sjukdom och det privata alternativen handlar mest om att du får träffa chefsläkaren direkt och har ett enkelrum när du är inlag på sjukhus.

denna "utbredning av privata skolor" är mycket begränsad.

betala dubbelt för vården? hur då? betalar jag kanske 10% i inkomstskatt och ett par tusenlappar i sjukförsäkringspremier har jag i alla fall inte känslan av att betala dubbelt upp.
Citera
2010-11-19, 01:23
  #203
Medlem
BlackDalihas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Privata aktörer med vinstintresse vilket innebär att patienterna måste vara nöjda för att de ska överleva, jämför det med offentliga aktörer vars enda egentliga mål är att kosta staten så lite pengar som möjligt och bara blir glada om de får färre patienter.

Observera att dessa länder har ett mer eller mindre fungerande kontrollorgan som ser till att saker sköts korrekt och att ingen hamnar utanför, bara så att du inte börjar dra upp det helt sjukt konstiga system som är USA som något slags bevis för att privatiserad vård inte fungerar

Jo, visst kan privatiserad vård fungera. Jag tror dock inte att det enbart är någon lösning på problemet. I Sverige drivs sjukvården av staten, kommun eller landsting som folket betalar. Är inte folk nöjda så krävs förbättring. Jag tror knappast vården blir glad över färre patienter, det dock alla verksamheter strävar efter är effektivisering och lönsamhet. Alltså, ju fler och ju bättre vi kan hjälpa människor desto bättre är det. Om vården börjar ogilla patienterna är ju något väldigt fel eftersom vården har ett uppdrag, att behandla och hjälpa människor samt att det är behovsstyrt. Ska en få en viss vård ska alla få den, det är en jävligt fin tanke det!
Citera
2010-11-19, 11:37
  #204
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Jag vet vad han skrivit, jag vet även att ha skrivit att det finns bättre system att få fram effektiv verksamhet jämfört med konsumentjämförelser (grunden för fungerande konkurrens).
Vill man att jag skall lyssna så finns det gränser på hur mycket dumheter man kan skriva.

Vet inte om du märkt det men du och Stroh MD är relativt ensamma om eran åsikt, tvivlar på att det är en slump utan oavsett var du skulle skriva och berätta om hur bra vården är så hade du med stor sannolikhet åkt på väldigt mycket kritik.
Nu kan du inte ha läst tråden... Det finns gott om folk som berättar om positiva erfarenheter, men de blir kallade lögnare. Dessutom har varken jag eller Stroh MD förnekat att det finns problem i svensk sjukvård, och hade du hängt med lite så skulle du nog förstått för länge sedan att jag är för en förändring av svensk sjukvård för att få vården att fungera bättre. Inte för att jag anser att kvaliteten av svensk vård är dålig, utan för att jag anser att det finns andra problem som gör att svensk vårdapparat fungerar dåligt. Du förstår förhoppningsvis skillnaden mellan att jag anser att det är bra vårdkvalitet, men att vården (vårdapparaten) fungerar sämre än den behöver göra.

Men nu återkommer vi alltså till frågan om du anser att anekdoter är tyngre bevis än ren fakta. Gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in