Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 05:15
  #121
Medlem
Dreamtimes avatar
Har ätit 1300g Ostkaka såhär på juldagsmorgonen och mår tjyvens :/
Citera
2017-12-25, 11:47
  #122
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Har ätit 1300g Ostkaka såhär på juldagsmorgonen och mår tjyvens :/

Kanske lite väl mycke att slänga i sig rakt av
Citera
2019-08-18, 21:06
  #123
Medlem
Har nu för första gången provat Coops egna ostkaka (som är tillverkad av Vrigstad) .
Den är något fastare och kanske inte så söt som Frödinges men tycker nog att jag föredrar Frödinge
trots allt. Kanske är det gammal vana.
Citera
2019-08-19, 20:26
  #124
Medlem
Har nu testat Brostorps ostkaka den slår både Frödinge och Vrigstad.
Citera
2022-09-08, 16:27
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Har nu för första gången provat Coops egna ostkaka (som är tillverkad av Vrigstad) .
Den är något fastare och kanske inte så söt som Frödinges men tycker nog att jag föredrar Frödinge
trots allt. Kanske är det gammal vana.

Frödinge är oätlig. Har inte alls samma konsistens som Riktig ostkaka. Vrigstads är bra.

Hade vägarna förbi Cajsa Warg och köpte en Brostorps ostkaka. Återkommer när jag har ätit upp den.
Citera
2022-09-10, 10:46
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Frödinge är oätlig. Har inte alls samma konsistens som Riktig ostkaka. Vrigstads är bra.

Hade vägarna förbi Cajsa Warg och köpte en Brostorps ostkaka. Återkommer när jag har ätit upp den.

Brostorps var lika bra som Vrigstads. Köpte den fryst och hade lite problem med att den släppte vätska under uppvärmning. Konsumera den färsk är antagligen bättre.
Citera
2022-09-30, 00:23
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Till min förvåning så fanns det ingen officiell tråd för denna förträffliga efterrätt, så jag beslöt att råda bot på det.

Den bästa ostkakan, enligt mig, är den småländska med mandel i, serverad med vispad grädde & hjortronsylt. Avnjutes bäst utomhus under midsommaren när solen är på nedgång.

Vilken ostkaka är Din favorit? Hur skall den serveras? Lagar Du den själv?
Jag skulle varmt rekommendera många att köpa den riktiga Småländska ostkakan som är tillverkad i Vrigstad som ligger 7 kilometer utanför Sävsjö i Småland på ett företag som startades upp där 1970, och den heter "Vrigstad Ostkaka" .Den ostkakan är verkligen en delikatess och jag värmer upp ostkakan i en ugn i cirka 10 till 15 minuter sen vispar jag riktig vispgrädde och sen har man riktig god hemmagjord hjortronsylt och hemmagjord jordgubbssylt,samt en klick med riktig gräddglass på .Smaklig måltid, vid 2 tillfällen njuter jag av ostkakan det är på midsommarafton samt på julafton
__________________
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-09-30 kl. 00:30. Anledning: Redigering
Citera
2023-07-10, 14:39
  #128
Medlem
För er som har vägarna förbi Färlöv utanför Kristianstad kan jag rekommendera ett stopp på Arles Ostkaksbageri. 95 kronor för 0.6 kg ostkaka, gjort på löpe och helmjölk. Hemsidan verkar vara nere, men de har en Facebooksida.
Citera
2023-10-31, 15:31
  #129
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ostkaka är farligt gott.
Tyvärr finns det inte så mycket att välja på i ICA. Men snart är det dags för saffransostkaka! Den är mums.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback