2013-09-08, 18:06
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Nej dom skickar med antingen UPS eller FEDEX hur brukar de ligga till med import fees med dom?

Ingen aning, men risken är att du för stå för tull och moms själv om du åker fast. På Ebay är det vissa handlare som tar ut en sådan avgift direkt.
Citera
2013-10-31, 22:50
Medlem
abbe1200s avatar
Någon som vet hur det funkar om jag beställer något från säg amazon.com till min kompis adress i LA och skickar hem paketet till mig? I detta fall handlar det om att köpa den nya go pro då den är antal tusen lappar billigare i staterna i jämförelse med i sverige/europa
Citera
2013-11-04, 09:02
Medlem
arwens avatar
Som jag förstår det så gäller det väl även om man beställer till en adress i USA och får det vidarebefodrat så händer det att tullen nyper det om det är en ny "dyr" vara. För att ha bättre chans att klara sig igenom så får du be din vän plocka upp ur originalförpackning och se till så att den inte ser ny ut samt skriva ett brev omatt här kommer kameran du råkade glömma osv.... slå in i paket tror jag inte funkar.

Tillbehör och instruktion bör skickas separat.
Citera
2013-12-04, 03:04
Medlem
Bumpar tråden med en fråga.

Nu tänkte jag köpa en jacka från ebay. Räcker det med att be säljaren kryssa för det som "gift" eller måste han ange ett visst värde för att jag ska slippa betala tull och moms?
Citera
2013-12-04, 09:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steep12
Bumpar tråden med en fråga.

Nu tänkte jag köpa en jacka från ebay. Räcker det med att be säljaren kryssa för det som "gift" eller måste han ange ett visst värde för att jag ska slippa betala tull och moms?

Värde ska angivas.

Pris, frakt och transportförsäkring ska vara värt under 400 SEK.

Avsändaren måste vara privatperson, ej företag.
Citera
2013-12-05, 06:09
Medlem
Kolla in http://www.shipito.com/
Man får en post-box med en vanlig gatuadress och man fyller i tulldeklarationen själv. Jag har använt mig av dem när jag beställt prylar från USA. Deras verksamhet är helt inriktad på folk utanför USA som vill beställa saker i USA från företag som inte skickar utomlands. Har man inte bråttom kan man välja ett fraktalternativ som koster en bråkdel av FedEx.
Numera bor jag fyra timmars bilfärd från deras kontor och frakten till mig är oftast dyrare än till Sverige.
Citera
2013-12-08, 22:29
Medlem
kastanjekrigets avatar
Jag studerar i usa och en kompis undrar om jag kan köpa en dyr grej åt henne och skicka över det. Hur gör man det billigast? Kan jag skicka det till min bostad i sverige utan att betala tull?
Citera
2013-12-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Värde ska angivas.

Pris, frakt och transportförsäkring ska vara värt under 400 SEK.

Avsändaren måste vara privatperson, ej företag.

Tack för svar!

Såvitt som jag har förstått så är det moms om värdet på varan+frakt och transportförsäkring överstiger 400 sek. Värdet på varan är 600 sek allt som allt så kommer det kosta ung. 700 sek vilket innebär då att jag slipper tullavgiften(?). Vilket innebär att det är momsen som är kvar på 25% som är 175 kr.
Alltså är det bara 175kr jag ska betala när varan kommer fram? Rätta mig om jag har fel
Citera
2013-12-10, 23:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Tack för svar!

Såvitt som jag har förstått så är det moms om värdet på varan+frakt och transportförsäkring överstiger 400 sek. Värdet på varan är 600 sek allt som allt så kommer det kosta ung. 700 sek vilket innebär då att jag slipper tullavgiften(?). Vilket innebär att det är momsen som är kvar på 25% som är 175 kr.
Alltså är det bara 175kr jag ska betala när varan kommer fram? Rätta mig om jag har fel

Det ska vara en tullavgift på 2,5% om värdet är mellan 400 SEK och 7 000 SEK.

Sedan moms på 25 % (för de flesta varor).

700*0,025= 17,5 SEK
700*0,25= 175 SEK

Sedan så tar exempelvis Posten en avgift på 100 om det är de som behandlar avgifterna.

Så max skulle kunna bli 292 kr.

Men vid köp så är det tullfritt upp till 1 300 kr, så ni tjänar 2,5 % 17,5 kr om försäljaren inte kryssar i att det är gåva.

Internethandel:
http://tullverket.se/innehallao/i/in...280005754.html

Gåvor:
http://tullverket.se/innehallao/g/ga...280005731.html

Postens avgifter:
http://www.posten.se/sv/Kundservice/...Home.aspx#tab4

Har man tur så väljer Posten att inte göra något åt just den försändelsen, då tjänar man dessa avgifter
Senast redigerad av miikos 2013-12-10 kl. 23:49.
Citera
2013-12-11, 00:15
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Tack för svar!

En klassiker är att påstå att det är reparerat gods... Då krävs det självklart att det är varor som man faktiskt kan ha ett behov av att frakta fram och tillbaka över Atlanten för att få reparerade. På exempelvis biljardköer har det fungerat bra för oss...
En "reparerad" vara har man nämligen redan betalat tull för när man köpte den...

Det kan dock vara svårt rörande en billig jacka. Men kanske ett tips för någon annan.
Citera
2014-01-08, 01:08
Medlem
Darw1ns avatar
Slippa moms på varor skickade från USA.

Hejsan.

Nu är det så att jag ska åka till USA den 21 februari på semester i en månad.
Och jag skulle vilja köpa nya fälgar till min bil då jag kommer undan med ca hälften utav det svenska priset (om jag skulle ha en möjlighet att slippa skatten (momsen) när fälgarna kommer till sverige)

Finns det någon möjlighet att köpa produkten (fälgarna) hos en återförsäljare i US, packetera om dom i ett icke original-emballage och hävda att de är använda så jag skickar en beg. produkt? Jag skickar produkten (fälgarna) på en lastpall via Nordtrafik och försäkrar varan. Eftersom jag skickar en "begagnad" vara från mig själv till låt oss säga en kompis adress så borde det väl gå att slippa undan momsen?

Eller måste jag deklarera det totala värdet av produkterna trots att de är begagnade och skatta på värdet?

MVH /D
Citera
2014-01-08, 01:15
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darw1n
Hejsan.

Nu är det så att jag ska åka till USA den 21 februari på semester i en månad.
Och jag skulle vilja köpa nya fälgar till min bil då jag kommer undan med ca hälften utav det svenska priset (om jag skulle ha en möjlighet att slippa skatten (momsen) när fälgarna kommer till sverige)

Finns det någon möjlighet att köpa produkten (fälgarna) hos en återförsäljare i US, packetera om dom i ett icke original-emballage och hävda att de är använda så jag skickar en beg. produkt? Jag skickar produkten (fälgarna) på en lastpall via Nordtrafik och försäkrar varan. Eftersom jag skickar en "begagnad" vara från mig själv till låt oss säga en kompis adress så borde det väl gå att slippa undan momsen?

Eller måste jag deklarera det totala värdet av produkterna trots att de är begagnade och skatta på värdet?

MVH /D

Ett alternativ är att hävda att det är reparerade varor. Dvs, varor som du redan tullat för en gång när du köpte dem och nu har de varit tillbaka hos säljaren enbart för att repareras och därför betalar du inget för dem denna gången.

Kan ju dock medföra problem att det är fyra likadana fäljar och det kan skapa lite misstänksamhet...
Och det kan självklart medföra problem om man blir upptäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in