2016-06-07, 21:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2016-07-07, 16:15
Medlem
Beställde lite tillskott ifrån iherb bla annat milk thistle som givetvis har blivit läkemedelsklassat här i Sovjet, fick ett sms från dhl att det har beslagtagits av tullen och sänts tillbaka till avsändaren. Personligen är jag inte nojjig om det inte vore för att jag använder min farmors postlåda som tillfällig sommaradress så min undran är ifall det är troligt att det blir någon påföljd av detta och kommer det att skickas ett fysiskt brev till henne? Rörde sig som sagt om en burk Milk thistle. Finns det olika grader av läkemedelsklassat som avgör magnituden av brottet och rättsliga påföljder?
Senast redigerad av Acephale 2016-07-07 kl. 16:18.
Citera
2016-07-16, 03:44
Medlem
MrBraxs avatar
3 prylar från en säljare på eBay för £33 i samma order, åker jag på något för att det är över 300 spänn eller skickas de separat kanske?
Citera
2016-07-19, 11:54
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
3 prylar från en säljare på eBay för £33 i samma order, åker jag på något för att det är över 300 spänn eller skickas de separat kanske?

Du skriver pund så jag antar du handlat från ebay.co.uk. Om de skickas från ett EU land, t.ex Storbritannien så är svaret nej, du behöver inte betala tull. Det brukar stå 'item location' var det skickas från.

När brexit är slutfört vilket kan ta ett par år hamnar saken i annat läge, då kan man åka på tull. Men vi är inte där än... :-)
Citera
2016-07-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Du skriver pund så jag antar du handlat från ebay.co.uk. Om de skickas från ett EU land, t.ex Storbritannien så är svaret nej, du behöver inte betala tull. Det brukar stå 'item location' var det skickas från.

När brexit är slutfört vilket kan ta ett par år hamnar saken i annat läge, då kan man åka på tull. Men vi är inte där än... :-)

Tull skulle ändå inte komma på fråga för något med så ringa värde, det är mervärdesskatten som man antingen betalar i EU-landet man beställer från eller också när man hämtar ut paketet.
Beställer man från Storbritannien har man redan betalat brittisk moms och då är det färdighanterat med det, kommer paketet från t ex Kina blir det administrationsavgift plus moms att betala.
Är värdet över 1500 kr börjar det bli dags att diskutera tullavgift.
Citera
2016-07-19, 12:31
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe

Nej, det är från kina. £ pga det är på .co.uk sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
kommer paketet från t ex Kina blir det administrationsavgift plus moms att betala.
Är värdet över 1500 kr börjar det bli dags att diskutera tullavgift.
Det är just detta jag funderar över, är det 300 spänn eller under så slipper man ju alla avgifter, men bara om det är i samma paket va? Men säljare på ebay skickar väl oftast i flera? aahh
Citera
2016-07-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Nej, det är från kina. £ pga det är på .co.uk sidan.

Det är just detta jag funderar över, är det 300 spänn eller under så slipper man ju alla avgifter, men bara om det är i samma paket va? Men säljare på ebay skickar väl oftast i flera? aahh

Det finns ingen juridisk beloppsgräns. Kommer det paket från avsändare utanför EU ska det värdekontrolleras och momsdeklareras.
Däremot finns det en bedömningsgräns för vad som kan anses vara värt för tullverket att hantera.
Är det flera ton paket som ligger och hundratusentals små brev med örhängen ska hanteras så finns det inget samhällsekonomiskt försvarbart i att ha någon sittande och momsdeklarera dem allihop, intäkterna skulle inte ens täcka tjänstemannens kostnader på långa vägar.

Därför kan man anta att det finns en ungefärlig gräns som ligger lite flytande beroende på tullstationens belastning runt 250-600 kr där de skiter i momsen.
Citera
2016-07-19, 18:59
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det finns ingen juridisk beloppsgräns. Kommer det paket från avsändare utanför EU ska det värdekontrolleras och momsdeklareras.
Däremot finns det en bedömningsgräns för vad som kan anses vara värt för tullverket att hantera.
Är det flera ton paket som ligger och hundratusentals små brev med örhängen ska hanteras så finns det inget samhällsekonomiskt försvarbart i att ha någon sittande och momsdeklarera dem allihop, intäkterna skulle inte ens täcka tjänstemannens kostnader på långa vägar.

Därför kan man anta att det finns en ungefärlig gräns som ligger lite flytande beroende på tullstationens belastning runt 250-600 kr där de skiter i momsen.
Fan vad fittigt av dem. Har då aldrig betalat moms/tull på nånting under ~500 spänn iaf.
Men det ska alltså inte göra någon skillnad då?
Citera
2016-07-22, 16:50
Medlem
Tjena. Själv sugen på att plocka upp lite nya datorkomponenter när jag åker över till USA. Min fråga lyder: Om jag beställer samma varor här i Sverige först och tar med kvitto kan detta vara legitimt för att ta in varorna i Sverige "igen"? De svenska varorna skickar jag såklart tillbaka, men kvittoutdrag har jag ju på min mail etc.
Kan nog låta lustigt varför jag tar med mig komponenter fram och tillbaka över Atlanten, men det finns märkligare historier.

Eller är en bättre idé att gömma processorn i en ipod, packa ner moderkortet i en annan gammal datorlåda och dra en historia om att jag tog med mig ett grafikkort för att jag skulle byta det mot min väns kort i USA.
Citera
2016-08-01, 23:55
Medlem
Ska köpa 3-4 grejer där en av föremålen är värd ca 1200 och resterande har ett sammanlagt värde på typ 500 spänn. Kan det vare en idé att skicka varorna i två separata försändelser för att komma under gränsen på 1 500? Eller har jag missat något?

Är en väska förresten. Räknade ut det som "kläder" på tullverkets kalkylator.
Citera
2016-08-04, 18:44
Medlem
Tompa_82s avatar
Fick hem ett brev ifrån tullverket.

Står så här

"Tullverket har (datum) beslagtagit ett farligt föremål i en postförsändelse ifrån utlandet med dig som mottagare.

Den postat tull deklarationen innehöll oriktiga uppgifter om varan. I detta fall 1 st elpistol. Införsel kräver tillstånd. Beslag togd med stöd av 22 paragrafen andra stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen).
Detta misstänkta smugglingsbrott ett enligt 3 paragrafen andra stycket smugglingslagen. Bedöms som ringa enligt 4 paragrafen i samma lag.

Ovan nämnda vara. Vars värde uppskattas till mindre än en tiondels gällande basbelopp. Kommer att förklaras förverkand med stöd av 3 paragrafen 4e stycket lagen (1985:1009) om förfarande med vissa fall vid förverkande av egendom. Beslutet av förverkande delges avsändaren genom kundgörelsedelgivning 4 paragrafen i samma lag.

Varorna kommer förstöras."

Kommer ngt mer att hända??
Citera
2016-08-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa_82
Fick hem ett brev ifrån tullverket.

Står så här

"Tullverket har (datum) beslagtagit ett farligt föremål i en postförsändelse ifrån utlandet med dig som mottagare.

Den postat tull deklarationen innehöll oriktiga uppgifter om varan. I detta fall 1 st elpistol. Införsel kräver tillstånd. Beslag togd med stöd av 22 paragrafen andra stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen).
Detta misstänkta smugglingsbrott ett enligt 3 paragrafen andra stycket smugglingslagen. Bedöms som ringa enligt 4 paragrafen i samma lag.

Ovan nämnda vara. Vars värde uppskattas till mindre än en tiondels gällande basbelopp. Kommer att förklaras förverkand med stöd av 3 paragrafen 4e stycket lagen (1985:1009) om förfarande med vissa fall vid förverkande av egendom. Beslutet av förverkande delges avsändaren genom kundgörelsedelgivning 4 paragrafen i samma lag.

Varorna kommer förstöras."

Kommer ngt mer att hända??
Lag om smuggling:4 § Om ett brott som avses i 3 § är att anse som ringa, döms
till penningböter
16 § Om det inte är uppenbart oskäligt, skall följande egendom
förklaras förverkad:
1. vara som varit föremål för brott enligt denna lag eller en
sådan varas värde,

Vapenlagen:1 kap 3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också: anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta
2 kap 1 § Tillstånd krävs för att d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige. Här har du dock tur för här gäller smugglingslagen och inte vapenlagen: § Bestämmelser om straff för olovlig införsel av vapen eller ammunition och för försök till sådant brott finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1257).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in