2017-03-23, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag har skickat in kontoutdrag från banken och det har inte varit något problem.

Har de krävt bara kontoutdrag eller både utdrag och kvitto/varubeskrivning?
Citera
2017-03-23, 08:01
Medlem
miikoss avatar
Ev, så kan tullverket undersöka närmare om det är förfalskningar av varumärkesskyddade produkter, men de gör nog inget med.

Transportföretaget har jag för mig håller på leveransen tills man visar vad värdet är. Antar att de kan bedöma marknadsvärdet med. Marknadsvärdet kan vara högre eller lägre än vad man har betalat.

För mig så har de krävt in detaljerade uppgifter, stod exempelvis kläder, men de skulle ha uppdelat per typ.

Här kan du se hur olika produkter registreras:
http://tulltaxan.tullverket.se/tarif...sbn/search.jsf

Men det skiljer mellan bolagen. Schenker var väldigt noga och ville bestämma ner till sista koden, medans andra i princip endast kollar på varugruppen.
Senast redigerad av miikos 2017-03-23 kl. 08:05.
Citera
2017-03-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ev, så kan tullverket undersöka närmare om det är förfalskningar av varumärkesskyddade produkter, men de gör nog inget med.

Transportföretaget har jag för mig håller på leveransen tills man visar vad värdet är. Antar att de kan bedöma marknadsvärdet med. Marknadsvärdet kan vara högre eller lägre än vad man har betalat.

För mig så har de krävt in detaljerade uppgifter, stod exempelvis kläder, men de skulle ha uppdelat per typ.

Här kan du se hur olika produkter registreras:
http://tulltaxan.tullverket.se/tarif...sbn/search.jsf

Men det skiljer mellan bolagen. Schenker var väldigt noga och ville bestämma ner till sista koden, medans andra i princip endast kollar på varugruppen.

Räckte det med att du skrev upp varje plagg eller skulle du visa något kvitto?

Gör transportföretagen sådana värderingar även om det skulle handla om många produkter, säg 50 olika?
Citera
2017-03-23, 11:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Själv har jag fått varuprover på gitarrsträngar och plektrum skickat till mig, där leverantören tydligt deklarerat att det faktiskt är en gåva och endast varuprover. Men jag har ändå åkt på faktura på tullavgift. Och strängar är inte ens dyra, ett set går på någon hundring. Man skulle ju kunna tycka att det verkar helt i sin ordning men icke. Tullen menar att jag mest sannolikt har beställt skiten och betalat för det. Så helt uppenbart öppnar de små paket (vadderade kuvert) som knappast kan innehålla bomber eller vapen, och bestämmer sig sen för att fakturera för skitprylar. De struntar i att man kan visa upp följesedel, innehållsdeklaration samt intyg från företaget att det är gratisprover.

Ett företag kan inte juridiskt skicka en "gåva" till en privatperson och varuprover är fullt skattepliktiga. Så, allt är i ordning där.

Sätter de varuvärdet till noll så skall dubfortfarande betala mons på transportkostnaden etc.
Citera
2017-03-23, 11:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Själv har jag fått varuprover på gitarrsträngar och plektrum skickat till mig, där leverantören tydligt deklarerat att det faktiskt är en gåva och endast varuprover. Men jag har ändå åkt på faktura på tullavgift. Och strängar är inte ens dyra, ett set går på någon hundring. Man skulle ju kunna tycka att det verkar helt i sin ordning men icke. Tullen menar att jag mest sannolikt har beställt skiten och betalat för det. Så helt uppenbart öppnar de små paket (vadderade kuvert) som knappast kan innehålla bomber eller vapen, och bestämmer sig sen för att fakturera för skitprylar. De struntar i att man kan visa upp följesedel, innehållsdeklaration samt intyg från företaget att det är gratisprover.

Tullen har (numera,) en värdegräns på 1500 kronor.

"Varor med lågt värde
Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har*ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler." ( https://www.tullverket.se/tullochska...e9e710955.html )

I praktiken innebär det numera (sedan ett antal år) att billigare varor går rakt igenom, om det är uppenbart att värdet är lägre. Så handlar det om ett par set av gitarrsträngar ("vadderat kuvert") går det ju bra, bara värdet är angivet ).

"Gift" uppfattas av tullen som det låter på svenska, "10 dollar" blir bättre...

Noga taget skall dock moms betalas på varan men det kostar för mycket att jaga de små summorna.

Är man över tullgränsen blir det ju en annan sak.
Citera
2017-03-23, 13:13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tullen har (numera,) en värdegräns på 1500 kronor.

"Varor med lågt värde
Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har*ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler." ( https://www.tullverket.se/tullochska...e9e710955.html )

I praktiken innebär det numera (sedan ett antal år) att billigare varor går rakt igenom, om det är uppenbart att värdet är lägre. Så handlar det om ett par set av gitarrsträngar ("vadderat kuvert") går det ju bra, bara värdet är angivet ).

"Gift" uppfattas av tullen som det låter på svenska, "10 dollar" blir bättre...

Noga taget skall dock moms betalas på varan men det kostar för mycket att jaga de små summorna.

Är man över tullgränsen blir det ju en annan sak.
Vafan, nu blir jag sur. Eller vänta, jag blir kränkt till och med! Jag har åkt på tullavgift (ärligt talat minns jag inte om det var tullavgift eller moms, de brukar liksom baka ihop det i vilket fall) flera gånger för strängar, plektrum och annat skit som bara handlar om några hundralappar. Det brukar förvisso inte bli särskilt dyrt, det är dessutom billigare och enklare att bara betala än att skicka tillbaka paketet och dokumentera detta med typ tolv formulär hos tullen.

Så nu är det principen jag stör mig på, om de i praktiken borde släppa igenom paketen då värdet helt uppenbart är långt under 1500 Kr. Nu kommer förvisso varuproverna alltid från USA, det kanske är några andra regler för länder utanför EU. Typ att allt ska momsas, skattas och tullas för. Oavsett om det rör sig om tre klistermärken eller en ny bil.
Citera
2017-03-23, 13:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Vafan, nu blir jag sur. Eller vänta, jag blir kränkt till och med! Jag har åkt på tullavgift (ärligt talat minns jag inte om det var tullavgift eller moms, de brukar liksom baka ihop det i vilket fall) flera gånger för strängar, plektrum och annat skit som bara handlar om några hundralappar. Det brukar förvisso inte bli särskilt dyrt, det är dessutom billigare och enklare att bara betala än att skicka tillbaka paketet och dokumentera detta med typ tolv formulär hos tullen.

Så nu är det principen jag stör mig på, om de i praktiken borde släppa igenom paketen då värdet helt uppenbart är långt under 1500 Kr. Nu kommer förvisso varuproverna alltid från USA, det kanske är några andra regler för länder utanför EU. Typ att allt ska momsas, skattas och tullas för. Oavsett om det rör sig om tre klistermärken eller en ny bil.

Rent tekniskt sett är det upp till dig att se till att skatterna betalas även om det inte "fastnar i tullen". Allt annat är skattebrott. Men i praktiken är det ju inte riktigt såndet funkar...

Däremot är det så att om man använder kuurirföretag (DHL, FedEx, UPS, etc) så får de stå för skatterna om inte mottagare eller avsändare betalar. Vanlig generalpost har inte detta krav.

Då förstår dubsökert varför kurirföretagen är mycket bättre på att ta ut skatterna.
Citera
2017-03-23, 16:01
Medlem
Citat:
Har de krävt bara kontoutdrag eller både utdrag och kvitto/varubeskrivning?

De krävde inte något specifikt utan bara något som kunde styrka vad jag betalat.
Detta var dock mer än fem år sedan sist.

Det enda jag fått betala tull på är mobiltelefoner när det varit många i paketet samt nysydd skinninredning till en bil.( senare från USA)

De senaste tre åren har jag fått 249 paket från Kina, Singapor, Hong Kong med småsaker värda under 500 sek. (flesta under 50 Sek). Inget har fastnat i tullen
Citera
2017-03-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
$50 är ca 450 SEK som blir ca 110 kr i moms, inte 2-300?!?

I inlägg 435 skrev jag vad några olika aktörer tar för att förtulla in paket. I ditt fall bordet det vara 125 kr + momsen för prylarna. Så det hela låter lite fel.. Ingen specifikation till vad dom 800 kr avsåg?
Nej ingen specifikation. Drygt 800kr sen drygt 200kr moms (25%)+tullavgift 50kr(plus moms igen). Utanpå själva paketet fanns bara en lapp med specifikation vad alla prylar påstods vara värda och blev totalbelopp 50$. Såg rätt seriöst ut tyckte jag med påhittad specifikation. Denna lapp var typ inplastad så ingen aning om de kollat denna. Så vet inte var de fick 800kr ifrån!?

Men kanske dumt att bråka om det med när det egentligen var värt nästan dubbla om man tar med frakten? Vill ju inte att de ska kräva mer detaljerade uppgifter av mig?
Citera
2017-03-23, 18:44
Medlem
Kommer mitt paket fastna i tullen?

Tja, beställde örten mucuna pruriens med 20 % l-dopa från USA.
Mucuna pruriens säljs även här i Sverige osv.

http://mucunapruriensinfo.com/mucuna...llness-review/

Den kan väl inte klassas som olaglig eller?
Hur stor är risken att den fastnar i tullen?
Citera
2017-03-23, 18:53
Medlem
studioxswes avatar
Har ingen aning om vad det är du köpt men att paket fastnar i tullen är inget som går att svara på då det handlar om RUTINKONTROLLER. Man inspekterar inte varenda paket.

Däremot är det, om det nu är lagligt troligt att du får betala tull för ditt paket.
Citera
2017-03-23, 19:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem