Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Själv har jag fått varuprover på gitarrsträngar och plektrum skickat till mig, där leverantören tydligt deklarerat att det faktiskt är en gåva och endast varuprover. Men jag har ändå åkt på faktura på tullavgift. Och strängar är inte ens dyra, ett set går på någon hundring. Man skulle ju kunna tycka att det verkar helt i sin ordning men icke. Tullen menar att jag mest sannolikt har beställt skiten och betalat för det. Så helt uppenbart öppnar de små paket (vadderade kuvert) som knappast kan innehålla bomber eller vapen, och bestämmer sig sen för att fakturera för skitprylar. De struntar i att man kan visa upp följesedel, innehållsdeklaration samt intyg från företaget att det är gratisprover.
Tullen har (numera,) en värdegräns på 1500 kronor.
"Varor med lågt värde
Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har*ett sammanlagt värde av högst
1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms. Det här gäller inte om du handlar t ex alkohol, tobak eller andra varor med särskilda regler." (
https://www.tullverket.se/tullochska...e9e710955.html )
I praktiken innebär det numera (sedan ett antal år) att billigare varor går rakt igenom, om det är uppenbart att värdet är lägre. Så handlar det om ett par set av gitarrsträngar ("vadderat kuvert") går det ju bra, bara värdet är angivet ).
"Gift" uppfattas av tullen som det låter på svenska, "10 dollar" blir bättre...
Noga taget skall dock moms betalas på varan men det kostar för mycket att jaga de små summorna.
Är man över tullgränsen blir det ju en annan sak.