Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-19, 10:58
  #13
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag hade nyligen tillfälle att besöka en konstnär som som arbetar med bronsgjutning, och hjälpa till med gjutningen av ett antal smärre objekt. Det var djäkligt spännande!

Smältugnen var helt hemmagjord; bestod i princip av ett par koncentriska tunnor med ett mellanrum fyllt av asbest. Värmekällan var en propangasbrännare, vars låga leddes in via ett rostfritt stålrör med en luftlucka helt nära tunnan.

Mitt i ugnen fanns en smältdegel av grafit, som innehöll bronsen. Då den var smält lyfte vi, jag och en tjej jag känner, degeln med den smälta metallen med hjälp av en "saxanordning", och placerade den i en därtill avpassad ring med skaft åt tvenne håll, som medelst ett handtag kunde vickas åt sidan, för att hälla ut metallen.

Gjutformarna hade vi färdigställt i förväg, av en massa bestående av en avpassad blandning av gips, lera och chamotte, och bränt i elektrisk brännugn i ett dygn ungefär, med en komplicerad temperaturgradient. Att tillverka gjutformar enligt denna metod, efter en vaxmodell ("cire perdue") är en hel vetenskap i sig själv..!

Med berått mod hällde vi, utan skyddskläder(!), den glödande smältan ned i formarna. Och, lo and behold, lyckades ganska väl! Ingen blev skadad, och de flesta skulpturerna blev bra!


Kontentan är: tag kontakt med en konstgjutare, och lär av dennes visdom!

Lycka till!
Intressant!

Jag pratade med en som faktiskt gått en kurs i silversmide i förra veckan, o hon tipsade mig om en hel del saker. Bl.a. bör det vara gott om syre för att undvika "bubblorna" i silvret. Jag har en flaska syrgas hemma, men spruta det på silver som man värmer med en brännare tror jag inte är särskilt lyckat...

Men formen, som jag gjort i keramik, bör hållas varm också.

Jag vågar inte att hälla smält silver i formen, utan lägga det i formen o direkt elda på med brännaren. Jag penslade formen med glassläpp, men räknar ändå med att få slå sönder formen efteråt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback