Citat:
Ursprungligen postat av PierreAf
Hej och tack för ditt svar!
Min kamera spelar in AVCHD-material, (tyvärr?).
Spelar det ingen större roll om jag kör dyrare eller billigare varianten av MBP 13"? Det är nämligen viktigt att den aldrig blir jobbig att ta med. Samtidigt är det ett måste att den är bärbar, då jag behöver ha med mig den.
AVCHD ska tydligen ändå gå att köra rätt bra med Premiere Pro CS5 på nyare Macbooks efter vad jag har förstått. Skillnaden mellan de två modellerna är främst processorhastigheten och det är klart att det gör lite skillnad, men jag hade nog nästan hellre satsat på den billigare och sen satt i 4GB minne till istället (köp till själv, Apples minne är svindyrt!), videoprogram ÄÄÄÄLSKAR minne. Och kanske skaffat en extern FW800-disk att ha videomaterialet på så att du kan använda olika hårddiskar till operativ och redigeringen.
Canon HV30 använder HDV-formatet som är ett snällt komprimerat MPEG2-format och det är betydligt mycket mer lättredigerat än AVCHD (som är MPEG4 med H.264-komprimering).
Men det ska nog gå bra ändå. Nya versioner av Final Cut kommer i början av 2011, vem vet, Apple kan mycket väl ha optimerat dessa för de nya videoformaten också. Det är i alla fall vad många tror och hoppas på. Eftersom i stort sätt alla nya konsument och prosumerprodukter använder nån form av H.264-codec idag kommer programtllverkarna kämpa hårt med att optimera sin produkter framöver.
Lycka till!