2010-11-29, 14:25
Medlem
Goonslaps avatar
Hej!

Min dator har börjat bete sig skumt. Det är en 15" 2,4 GHz Pro av senaste modell. OS X 10.6.5.

Jag satt och slösurfade och lyssnade på musik via Spotify när låten plötligt började lagga (det lät som ett gammalt hederligt hack i cd-skivan). Sen kom det från toppen av skärmen ner en "gardin" som tonade skärmen, alltså minskade ljusstyrkan i en gardinliknande effekt tills hela skärmen blev mörk. Så fick jag upp det här meddelandet: http://km.support.apple.com/library/...2/106227_3.jpg

När jag startade om datorn och kom tillbaka till skrivbordet så hade Safari försvunnit ur docen. Den har alltid varit där, skumt att den bara var borta.

Värt att nämna är också att jag hade ett problem igår. Datorn stod i viloläge och vägrade ta sig ur det hur mycket jag än tryckte på alla olika tangenter. Så då fick jag också starta om den.

Någon som vet vad det kan vara för problem? Det kanske bara var någon engångsgrej? Eller är den hemsökt av något läskigt?
Citera
2010-11-29, 14:26
Medlem
tzjs avatar
Ser ut som en Kernel panic:

http://support.apple.com/kb/HT1392?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-11-29, 14:31
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ser ut som en Kernel panic:

http://support.apple.com/kb/HT1392?viewlocale=sv_SE

Tack!

Jag har läst igenom det men blev ändå inte helt på det klara, jag är inte så datorvan. Vad kan en sådan krasch bero på? Jag kanske kommer att få en attack av "" nu, men jag installerade en piratversion av Adobe CS4 och var inne och pillade i Terminalen lite, kan jag ha gjort något dumt där?
Citera
2010-11-29, 14:33
Medlem
Petesamprass avatar
jag fick det felmeddelandet när datorn var överbelastad och varm. hade du igång den länge?
Citera
2010-11-29, 14:37
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petesampras
jag fick det felmeddelandet när datorn var överbelastad och varm. hade du igång den länge?

Nej den har väl varit igång sen igår kväll, men mestadels i viloläge. Satt och surfade i en timme kanske och den är inte alls varm. Så det tror jag inte det beror på.
Citera
2010-11-29, 14:37
Medlem
tzjs avatar
Att botanisera i terminalen är väl inte att rekommendera om man inte vet exakt vad man gör.

Jag hade gjort följande om jag var i din sits:

Kolla så datorn är uppdaterad.
Starta om i säkert läge (klicka på min sign.)
Återställt från senaste backup om de ovanstående punkterna inte löser problemet.
Citera
2010-11-29, 15:19
Medlem
akksel2s avatar
fick det precis efter en säkerhetsuppdatering av osx som tydligen inte installerades.. hur löser man det egentligen?
Citera
2010-11-29, 15:24
Medlem
oknarns avatar
Hmm, det låter konstigt om du skulle orsakat det genom att pilla i terminalen. Antar att du skulle ändra host-filen. Känns som man ska göra, väldigt, väldigt mycket fel om man lyckas få såna symptom efter att ha gjort det. Antar att du följde någon guide på internet med så...
Jaja hoppas de ordnar sig!
Citera
2010-11-29, 19:30
Medlem
willzors avatar
Jag hade problem med Kernel Panic på min gamla G5'a. Fick svar av Macsupport efter ca 3 veckor att det var stora fel på hårdvaran.

Sopstation på en gång. Men du kan säkert få hjälp via garantin om problemet kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in