Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-30, 19:08
Medlem
felstavadds avatar
Kan bara sga att mitt Sophos hngt sig efter ca halva scanningen. Vet inte vad det beror p. Har en imac 2,66, 620 gb hd (eller vad det nu kan vara), 2 gb internt, senaste versionen av SL. Jag avbrt den efter ca 45 minuter d det inte rrde sig framt alls.

Verkar fungera bra nr jag vljer ut vilka filer och mappar jag vill ha scannat men kr jag en helscanning av systemet och alla filer s stannar den. Vet inte om det beror p att det r fr mkt fr den, har ca 300 gb p disken, dvs 50%. Nr jag scannade s mrkte jag att hrddiskutrymmet minskade med 105 gb som antagligen anvndes av Sophos, detta terstlldes givetvis nr jag avbrt scanningen men det verkar som det krvs mkt utrymme fritt fr att klara en scanning, i mitt fall s verkar det inte funkat iaf.
Ja,ja den hittade lite skit i en zipfil vilket tyder p att den funkar.
Citera
2010-11-30, 21:42
Medlem
Sllones avatar
Varfr slsa sin tid p antivirus till en dator som inte kan f virus?
Jag antar vl att det r lika viktigt som att visa en bild av syre till en drunknande man.
Citera
2010-11-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Jag antar vl att det r lika viktigt som att visa en bild av syre till en drunknande man.

frstr inte heller till vilket nytta. frstr de som kr bootcamp, men annars verkar det ondigt.
Citera
2010-12-01, 02:19
Medlem
Citat:

Fr att inte smitta andra av misstag, inte bra fr ryktet.
Citera
2010-12-01, 16:52
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Fr att inte smitta andra av misstag, inte bra fr ryktet.

Snackar vi om Klamydia eller datavirus nu?
Skoja, sg t dom att skaffa mac ist s r dom ocks p den skra sidan.
Citera
2010-12-01, 17:01
Medlem
Citat:
fast man kan f "virus" p mac. Mycket mindre risk n p pc eftersom pc r marknadsledande.
Senast redigerad av Mr.Dee 2010-12-01 kl. 17:03.
Citera
2010-12-01, 20:19
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
fast man kan f "virus" p mac.

Du menar PC virus?

Citat:
Mycket mindre risk n p pc eftersom pc r marknadsledande.

Str mig p mnniskor som tror att det inte finns virus till Mac bara fr att Microsoft r strre.
P mnga stt r Apple strre. Du tror inte det r varje hackers drm att gra ett destruktivt virus till OS X?
Den personen skulle skriva sitt namn i historiebckerna som fick OS X p sina knn.
Har inget med "marknadsledande" att gra.
Citera
2010-12-01, 20:39
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Det finns inga "virus" som smittar din Mac, det finns ett ftal sk maskar som man kan f vid installation av piratkopierade program.
Dremot s kan som sagt windowsvirus flja med tex ett mail och smitta den windowsdator du ev vidarebefodrar mailet till.

Skit ifall losersen med windows fr virus

Mste tyvrr sga att jag aldrig anvnt ngot virusprogram i Mac. S lser detta med intresse, r det vrt det?
Citera
2010-12-01, 20:52
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Mste tyvrr sga att jag aldrig anvnt ngot virusprogram i Mac. S lser detta med intresse, r det vrt det?

Nej.
Citera
2010-12-02, 12:54
Medlem
Citat:
Du menar PC virus?

Str mig p mnniskor som tror att det inte finns virus till Mac bara fr att Microsoft r strre.
P mnga stt r Apple strre. Du tror inte det r varje hackers drm att gra ett destruktivt virus till OS X?
Den personen skulle skriva sitt namn i historiebckerna som fick OS X p sina knn.
Har inget med "marknadsledande" att gra.
Mste ha rkat tagit bort delar av mitt inlgg, hela inlgget gick ut p att jag frklarade att man kan visst f malware p mac. Och jo, eftersom windows r marknadsledande s r det sklart mer attraktivt att attackera d det finns fler offer. Nu menar jag saker som droppers, keyloggers och liknande dr det finns ekonomisk vinning och inte bara skrytrttigheter.
Citera
2010-12-02, 17:57
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Mste ha rkat tagit bort delar av mitt inlgg, hela inlgget gick ut p att jag frklarade att man kan visst f malware p mac. Och jo, eftersom windows r marknadsledande s r det sklart mer attraktivt att attackera d det finns fler offer. Nu menar jag saker som droppers, keyloggers och liknande dr det finns ekonomisk vinning och inte bara skrytrttigheter.

Sluta trolla d du uppenbarligen inte vet vad du pratar om.
Visa mig ett virus till mac. Ge mig ett virus! Lt mig se fr mina egna gon hur de saboterar min dator.
Jag skojar inte, ge mig ett virus, om de nu finns s bevisa det.
Skrytrttigheter?
Som jag sa innan, har inget med att Microsoft r marknadsledande d Apple r i vissa sammanhang ett strre fretag.
D som fan det finns ekonomisk vinning, du kan bli miljonr om du utvecklar ett fungerade virus till OS X. Hur tjockskallig r du?
Det r pga av mnniskor som dig jag brjar bli orolig ver mnniskans intelligens nu frtiden.
Citera
2010-12-02, 19:55
Medlem
Citat:
Sluta trolla d du uppenbarligen inte vet vad du pratar om.
Visa mig ett virus till mac. Ge mig ett virus! Lt mig se fr mina egna gon hur de saboterar min dator.
Jag skojar inte, ge mig ett virus, om de nu finns s bevisa det.
Skrytrttigheter?
Som jag sa innan, har inget med att Microsoft r marknadsledande d Apple r i vissa sammanhang ett strre fretag.
D som fan det finns ekonomisk vinning, du kan bli miljonr om du utvecklar ett fungerade virus till OS X. Hur tjockskallig r du?
Det r pga av mnniskor som dig jag brjar bli orolig ver mnniskans intelligens nu frtiden.
Jag har inget virus men f-secure knde till 200 st mac-virus fr 3 r sedan enligt F-secure sjlva.
Sen s finns det ju trojaner ocks fast d r det ju anvndarens dumhet som r boven i dramat fr enligt det jag lst mste man godknna ALLT som installeras p mac.

http://blogg.tkj.se/intervju-mac-virus-f-secure/

"Det har ocks funnits skerhetshl i bde Mac OS X och Safari som har mjliggjort automatisk infektering, men detta har inte skett in the wild."
Fredrik Klasen frn F-secure ppekar ocks flera gnger i artikeln att en orsak till att det inte finns s mycket malware till mac r att windows r marknadsledande.

Operativet r dremot inte mrkbart skrare n Windows och om Apple fortstter i samma anda (plockar marknadsandelar) s kan vi nog rkna med att det kommer att ka med tiden, avslutade Fredrik Klasen.

Sen s finns det ju ett flertal antivirusprogram till mac. Och klart att man kan bli miljonr om man utvecklar ett virus till mac men det kan man med windows ocks, fast sannolikheten i bda fallen r mycket liten.

F.. s har mac osx ett inbyggt anti-trojan-program s det finns trojaner men just VIRUS enligt den riktiga definitionen r extremt ovanligt, fast det har hnt att man har hittat hl som ltit viruset installera sig sjlv men detta har tydligen aldrig anvnts vad man vet av ngra virusmakare.
Senast redigerad av Mr.Dee 2010-12-02 kl. 19:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in