Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Avfärdar inte ditt svar alls! Det här är bland de bästa svaren jag fått här hittills. Kan inte annat än att hålla med dina tankegångar. Hur ska jag kunna bryta det här mönstret? Att bara sluta tänka såhär rakt av är nog inte en långsiktig lösning.
Jag är glad att du reagerade på mitt svar (:
Att bryta mönstret är, som du säger, inte alls så enkelt som att bara sluta tänka så, det fungerar inte på det viset. För att kunna bryta ett sådant mönster, måste man först indentifiera det - vilket jag tror att du har börjat att göra. Därefter är det viktigt att analysera varför du tänker på det sättet, och hur dessa tankegångar har uppkommit, och var dess rötter sitter. Ditt negativa (patologiska) tankemönster har förmodligen sin grund i din barndom. Detta kan låta arkaiskt och gammalmodigt, men barndomens och tonårens inflytande på det senare livet är väldigt viktigt.
Den optimala lösningen på problemet är att grundligt analysera detta och andra patologiska tankemönster genom psykodynamisk psykoterapi.
För att sammanfatta: ditt sätt att se på situationen, och det att du delvis omedvetet försöker skapa en situation du blir sviken i (eftersom du på sätt och vis trivs i att ta på dig offerrollen), är negativt. Det är troligen en del i ett större mönster. Det är väldigt viktigt att du identifierar orsaken till varför du tänker på det sättet, och förstår varför du är benägen att tänka så, och hur detta är sammankopplat med andra negativa mönster du har. Först när du har gjort detta, kan du arbeta dig igenom det, och bryta mönstret.
Jag har även skickat ett PM till dig, som du kan svara på om du har lust.