Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-30, 23:16
Bannlyst
Är det extremt minimalt med ström som en MacBook drar då den är i vänteläge eller är det värt att stänga av den om man behöver att packa ihop den varje halvtimme ungefär och förflytta sig?

Hur är det med hårddisken, finns det någon risk att läsarmen dunkar i skivan om man inte rör sig jätteförsiktig med datorn då den är i vänteläge eller är läsarmen i viloläge då så att det är lugna puckar?
Citera
2010-12-01, 00:39
Medlem
1993s avatar
Så länge den är i vänteläge så är det nog ingen fara för hdd:n, den stängs ju ner som mycket annat i systemet. Under en helg när jag lämnade min macbook mid-08 i vänteläge och inte inkopplad till strömkälla, så drog den en fjärdedel av batteriet, så om du tänkte stänga av för att spara batteritid så är det nog ingen idé att stänga av den, beror väl på hur långt du ska flytta den varje halvtimme.
Citera
2010-12-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Hur är det med hårddisken, finns det någon risk att läsarmen dunkar i skivan om man inte rör sig jätteförsiktig med datorn då den är i vänteläge eller är läsarmen i viloläge då så att det är lugna puckar?

Ända sedan sista generationens PowerBookG4 så känner de portabla Macarna av om de är på väg att hamna i golvet. Hårddisken sätter sig i ett säkerhetsläge, det borde gälla även din MB.

Men om risken finns att någon drummel drämmer en knytnäve i datorn så skulle jag nog ha datorn avstängd. Dock är antagligen risken för hårddiskskador som störst när data skrivs eller läses på hårddisken och den samtidigt råkar ut för en kraftig smäll. När datorn vilar står ju hårddisken still, jag gissar att den är "säkrad" både i vila och i avstängt läge.

Kolla upp det, för säkerhets skull. Eller finns det någon annan Flashbackare som kan bekräfta mina gissningar?
Citera
2010-12-01, 01:50
Bannlyst
Ja, läshuvudet är parkerat när datorn är i vänteläge. Var försiktig medan den parkerar det dock, d.v.s. första sekunderna efter att du vikt ner locket. Jag stängde aldrig av min MacBook.
Citera
2010-12-01, 12:03
Medlem
Jag stänger aldrig av min MBP, har alltid med den när jag flyger, slår ihop den och skickar ner den i stolsfickan när det är dags för landning, har aldrig väntat någon sekund.
Jag räknar kallt med att de som har byggt datorn har tänkt på att datorn ska kunna skaka runt rätt ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in