Citat:
Ursprungligen postat av varelse
r inte hundra p vad ni snackar om men nr jag var inne p att bygga mig en raket hittade jag mycket info hr :
http://www.nakka-rocketry.net/
/chris
Rickard Nakka har koll. Hans sida r bra fr dr har man massa teori om hur man bygger mer serisa raketer. Kortfattat s bygger hans raketer p brnslet salpeter och socker. Han har gjort massa tester p jusst den mixen tex analyserat frbrnningsgaserna. Varfr han gillar salpeter och socker r fr det r enkelt och inte giftigt och billigt. Salpeter och socker gjuter han ihop p ett oljebad och man fr d en mkt hrd och stark och om man r noga en homogen smlta utan bubblor. Det man inte vill ha i en raket som dessa r bubblor av luft inne i brnslet, det som d hnder r att man fr pltsliga tryckkningar nr bubblan ppnas och en strre yta n tnkt avger gas. Salpeter och socker ger allts raketbrnsle som inte krackelerar s ltt och som har bra egenskaper och r enkelt. En nackdel r att det drar till sig fukt, s nr man gjort sin stav , ser ut som en cylider fr han vill ha ungefr konstant brnnyta, titta p hans texter om det, s fr man fetta in staven o frvara den i plast.
Salpeter och socker blandningen brinner sakta vid normalt tryck, s han lter naturligtvis fr att f mkt gasutveckling p kort tid , raketen arbeta under hgt tryck, det gr han genom att stta till lite svartkrut i raketen i brjan. Nr svartkrutet har brunnit upp s har rtt arbetsttryck uppntts o socker salpeter mixen brinner d och upprtthller ett stady state. Hans halv kgs raketer har jag fr mig brann ur p en halv sekund, vilket ger en enorm inpuls.
Nsta sak som r viktig r hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna fr att sen lta gaserna nstan genomg en fri expansion ut fr att p svis f gasen att lmna raketen med s hg fart som mjligt. Dysan r extremt viktig och r en stor del av raketen.
Kortfattat:
En raketmotor ska arbeta med det tryck som r optimalt fr brnslet och fr att f ut tillrckligt med gas p kort tid.
En raketmotor ska ha ett brnsle som hller fr trycket och inte krackelerar och ger stor frbrnningsyta och tryckhjning med mjlig explosion som fljd.
Formen p brnslestaven ska vara utformad efter raketens ndaml
Dysan r extremt viktig fr prestandan. En felaktig dysa och en kass raket.
Hans sida r vldigt bra.