Flashback bygger pepparkakshus!
2004-07-15, 18:02
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Nr ni gr raketer var kpte ni spindeln och pressverktygen ? Det gr att kpa frn USA men jag tnkte bygga det sjlv. Det r vldigt ltt att tillverka raketer om man har en press samt de hr verktygen. Alla raketer blir dessutom likadana i prestandan. Svartkrut gr p 10 kr kg att gra om man vet hur man fr tag i billig KNO3 s kostnaden fr raketer p ett halvt kg drivmedel blir lg.
Citera
2004-07-23, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Nr ni gr raketer var kpte ni spindeln och pressverktygen ? Det gr att kpa frn USA men jag tnkte bygga det sjlv. Det r vldigt ltt att tillverka raketer om man har en press samt de hr verktygen. Alla raketer blir dessutom likadana i prestandan. Svartkrut gr p 10 kr kg att gra om man vet hur man fr tag i billig KNO3 s kostnaden fr raketer p ett halvt kg drivmedel blir lg.

Det lilla jag ftt erfara r gr verktygen sjlv (s mycket man kan billigare) svra r
vl pressen?
Citera
2004-07-23, 10:31
Medlem
KemiRockarFetts avatar
m

Citat:
Ursprungligen postat av bincca
Det lilla jag ftt erfara r gr verktygen sjlv (s mycket man kan billigare) svra r
vl pressen?

Pressen r ltt, du har en stlram p en platta sen har du en domkraft som du pressar med.
Var kan man kpa papprr som passar fr raketer? Nr jag var yngre rullade jag egna papprr men det r vldigt jobbigt och de blir inte lika bra som kpta.
Svenskakemi hade en size men var kper man dem annars?
Citera
2004-07-23, 14:17
Medlem
Citat:
Pressen r ltt, du har en stlram p en platta sen har du en domkraft som du pressar med.
Var kan man kpa papprr som passar fr raketer? Nr jag var yngre rullade jag egna papprr men det r vldigt jobbigt och de blir inte lika bra som kpta.
Svenskakemi hade en size men var kper man dem annars?

Har gjort/testat ngra olika pressar men slutar alltid vid samma sak r den inte centrerad s krnger man snder hylserna eller pajar man div verktyg fr eller senare.Har hittat en gammal kugghjuls press (eller vad dom heter)
p skroten fr se om man kan f den u fungera bra mycket snabbare/smidigare n en hydral press.

Ja det r dessa papp hylsorna r enormt tids dande rulla sjlv .Skulle vara bra med en sorts maskin/hjlp s det gick fortare.Kolla efter olika frbuknings tex p jobb eller dyl dr gmmer sig lite hylser hr dr annars vet ej.
Citera
2004-07-23, 22:33
Medlem
varelses avatar
r inte hundra p vad ni snackar om men nr jag var inne p att bygga mig en raket hittade jag mycket info hr : http://www.nakka-rocketry.net/

/chris
Citera
2004-07-24, 01:18
Medlem
KemiRockarFetts avatar
nakka r bra

Citat:
Ursprungligen postat av varelse
r inte hundra p vad ni snackar om men nr jag var inne p att bygga mig en raket hittade jag mycket info hr : http://www.nakka-rocketry.net/

/chris

Rickard Nakka har koll. Hans sida r bra fr dr har man massa teori om hur man bygger mer serisa raketer. Kortfattat s bygger hans raketer p brnslet salpeter och socker. Han har gjort massa tester p jusst den mixen tex analyserat frbrnningsgaserna. Varfr han gillar salpeter och socker r fr det r enkelt och inte giftigt och billigt. Salpeter och socker gjuter han ihop p ett oljebad och man fr d en mkt hrd och stark och om man r noga en homogen smlta utan bubblor. Det man inte vill ha i en raket som dessa r bubblor av luft inne i brnslet, det som d hnder r att man fr pltsliga tryckkningar nr bubblan ppnas och en strre yta n tnkt avger gas. Salpeter och socker ger allts raketbrnsle som inte krackelerar s ltt och som har bra egenskaper och r enkelt. En nackdel r att det drar till sig fukt, s nr man gjort sin stav , ser ut som en cylider fr han vill ha ungefr konstant brnnyta, titta p hans texter om det, s fr man fetta in staven o frvara den i plast.
Salpeter och socker blandningen brinner sakta vid normalt tryck, s han lter naturligtvis fr att f mkt gasutveckling p kort tid , raketen arbeta under hgt tryck, det gr han genom att stta till lite svartkrut i raketen i brjan. Nr svartkrutet har brunnit upp s har rtt arbetsttryck uppntts o socker salpeter mixen brinner d och upprtthller ett stady state. Hans halv kgs raketer har jag fr mig brann ur p en halv sekund, vilket ger en enorm inpuls.
Nsta sak som r viktig r hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna fr att sen lta gaserna nstan genomg en fri expansion ut fr att p svis f gasen att lmna raketen med s hg fart som mjligt. Dysan r extremt viktig och r en stor del av raketen.

Kortfattat:
En raketmotor ska arbeta med det tryck som r optimalt fr brnslet och fr att f ut tillrckligt med gas p kort tid.

En raketmotor ska ha ett brnsle som hller fr trycket och inte krackelerar och ger stor frbrnningsyta och tryckhjning med mjlig explosion som fljd.

Formen p brnslestaven ska vara utformad efter raketens ndaml

Dysan r extremt viktig fr prestandan. En felaktig dysa och en kass raket.

Hans sida r vldigt bra.
Citera
2004-07-24, 01:22
Medlem
KemiRockarFetts avatar
mm

Citat:
Ursprungligen postat av bincca
Har gjort/testat ngra olika pressar men slutar alltid vid samma sak r den inte centrerad s krnger man snder hylserna eller pajar man div verktyg fr eller senare.Har hittat en gammal kugghjuls press (eller vad dom heter)
p skroten fr se om man kan f den u fungera bra mycket snabbare/smidigare n en hydral press.

Ja det r dessa papp hylsorna r enormt tids dande rulla sjlv .Skulle vara bra med en sorts maskin/hjlp s det gick fortare.Kolla efter olika frbuknings tex p jobb eller dyl dr gmmer sig lite hylser hr dr annars vet ej.

Hittade en finsk papperstillverkare som gr fyrverkerirr, tror du dom svarar p emejl? Svar negativt. Man fr vl ringa. JAg vill ha tag i rr som man vet att man kan f tag i jmt, med en standard dimension. Tex en tum i bottendiameter, fr d vgar man lgga ner jobb p att konstrurera eller kpa frn usa, ett presskit. Bara upp med en rrbit p spindeln i med kattstr och pressa dysan, sen i med krut och pressa med nsta hylsa etc. Man gr en raket p under ett par minuter och jag hade tnkt bygga med en 300 gram svartkrut som brnsle. Det innebr att en raket gr p ca 3 spnn att bygga.
Citera
2004-07-24, 02:51
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Rickard Nakka har koll. Hans sida r bra fr dr har man massa teori om hur man bygger mer serisa raketer. Kortfattat s bygger hans raketer p brnslet salpeter och socker.
Han hller sig till KNO3 som oxidationsmedel men vad gller brnsle s har han ngra olika varianter. Nu ven epoxy.
Citera
2004-07-24, 03:17
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Nsta sak som r viktig r hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna fr att sen lta gaserna nstan genomg en fri expansion ut fr att p svis f gasen att lmna raketen med s hg fart som mjligt. Dysan r extremt viktig och r en stor del av raketen.
Ja, den enkal formeln fr drivkraften(N) r utloppshastigheten(m/s) * massfldet(kg/s)

Om man bara gr ett hl i ngot s kan utloppshastigheten aldrig verskrida ljudets hastighet, oavsett hlets storlek. Utformningen av dysan gr ut p att ta sig runt den regeln(Uppfinningen kallas fr vrigt "de Laval-munstycket") Gaserna skall f expandera och styras s att allt accelerreras bakt. Expansion i sidled r ju vrdels. Motorerna i rymdfrjan nr 5000 m/s (!) Lter nstan orimligt.

Citat:
Hans sida r vldigt bra.
Ja, det kan man lugnt sga
Citera
2024-12-19, 19:18
Medlem
Hittade du ngra papprr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto