2010-12-08, 20:12
Medlem
Hej!

Jag är relativt ny på Apple/Macfronten och jag har införskaffat mig en MBP13"
Nu har jag dock råkat komma åt någon inställning (händer när jag dubbeltrycker på CMD) som gör att både mouse1 och mouse2 blir till mouse1, medan mouse3 blir till mouse1.
Samtidigt när detta är aktiverat och jag ska starta ex Firefox, så redirectas jag till foldern där programmet ligger i datorn, det öppnas ej.

Det aktiveras via dubbel-CMD och stängs av med CMD. Hur kan jag få bort detta?
Citera
2010-12-08, 20:18
Bannlyst
Låter riktigt irriterande ska ej köpa en mac
Citera
2010-12-08, 20:25
Medlem
Tihihis avatar
Det där är ingen standardgrej på en Mac, du har väl installerat någon extra drivrutin till din mus som spökar till det.
Citera
2010-12-08, 20:36
Medlem
systems avatar
Jag fattar ingenting.

– Vad är ”mouse1” etc för något?
– Vad menar TS med ”mouse1 och mouse2 blir till mouse1, medan mouse3 blir till mouse1”?

Frågorna hopar sig.
Citera
2010-12-08, 20:40
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag fattar ingenting.

– Vad menar TS med ”mouse1 och mouse2 blir till mouse1, medan mouse3 blir till mouse1”?

Frågorna hopar sig.

Knapparna på musen. Tre stycken. Funktionen för dessa olika byter plats verkar det som.
Citera
2010-12-08, 20:59
Medlem
Pallemans avatar
Tvivlar ju på att musknapparna byter plats. Låter snarare som att cmd-tangenten fastnar på något sätt. Cmd-klickar man på valfritt program i dock visas det i Finder, precis som du beskriver.

Förresten, när fan dubbeltrycker man på cmd?

Edit: Kolla under Inställningar - Hjälpmedel om du har pillat på några inställningar där?
Senast redigerad av Palleman 2010-12-08 kl. 21:03.
Citera
2010-12-08, 21:01
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag fattar ingenting.

Frågorna hopar sig.

Skojar du eller? Mouse1 är vänsterklick, 2 är högerklick, 3 är när du klickar på scrollen.

Sen är 4 bakåt och 5 framåt men det är väl överkurs
Citera
2010-12-08, 21:05
Medlem
När jag spelar heroes of newerth och har bindat till CMD-knappen så använder jag den mer frekvent.
Kan det ha att göra med "tröga knappar" funktioner? dvs att det krävs en bekräftelsetryckning för att funktionen av CMD ska hoppa in, sedan måste man klicka bort den manuellt?

Hoppar ni får någorlunda aning om vad jag menar.

edit:
Under hjälpmedel bockade jag ur Flertangentslås, det verkar fungera för tillfället. Återkommer senare om det löste sig helt.
Senast redigerad av Lizar 2010-12-08 kl. 21:07.
Citera
2010-12-08, 21:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Skojar du eller? Mouse1 är vänsterklick, 2 är högerklick, 3 är när du klickar på scrollen.

Sen är 4 bakåt och 5 framåt men det är väl överkurs
Varför skulle jag skoja? I min skola är mouse = mus, medan button = knapp/knapptryck.
Min nuvarande mus har ... *räknar*.. åtta knappar.

Vidare förstår jag fortfarande inte varför frågan särskiljs i påståendet ”mouse1 och mouse2 blir till mouse1, medan mouse3 blir till mouse1”.

Varför inte bara skriva att ”mouse1, 2 och 3 blir mouse1”?

Nåväl, jag vill inte gå Offtopic, jag var bara frågande.

Ontopic: jag hoppas du hittat lösningen, TS.
Senast redigerad av system 2010-12-08 kl. 21:34.
Citera
2010-12-08, 22:28
Medlem
Det som hände var att mouse1 och mouse2 blir till mouse2, medan mouse3 blev assignad mouse1.

edit; Jag skrev alltså fel i första inlägget. Tack för alla tips, jag tror det här fungerar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in