Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
bara från frigående mammor.

KRAV-märkta
Citera
2010-12-18, 19:25
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Perspektiv, relativitet.. tror vi pratar förbi varandra.

Nej, jag försökte skämta lite eftersom du skrev om "halvtomma glas." Men jag borde kanske använt en smilie.

Citat:
Det går inte att sätta kött-perspektiv på vegankosten, dvs äter man lika liten mängd kost som en köttätare så kan det bli fel. Tar man tallriksmodellen så kan det också bli fel.
Det är helt enkelt inte som du är van vid, eller som något som lärs ut.
Om du menar att det är det som gör att kosten är fel att använda för barn så kan jag förstå. Men det är ju inte fel på kosten i sig - du måste bara lära dig hur du ska göra din mat.

Men det är ju just det det är! Fel på kosten i sig, alltså. Annars skulle man inte behöva tillsätta vitamin B12 eller behöva fundera över hur man ska få i sig zink, kalcium osv.

Eller rättare sagt, det är det som gör att jag tycker att kosten är fel. Att jag tycker det behöver ju inte betyda att det är så, det är min åsikt i frågan helt enkelt.

Citat:
Den blir lätt energifattig betyder inte det krävs tillskott. Hur får du ihop den logiken?
Lär man sig så är det inga problem.

Ja. jag tycker väl inte att vi ska gå in på logik du och jag... Men jo, om en viss sorts kost lätt blir energifattig är det logiskt att tänka sig att det krävs tillskott för att den ska bli energirikare.
Citat:
Begripa hur mat ska tillagas? Eh... pss som man är matad med recept från mamma och skolan så finns det recept för vegansk kost. Det är inte svårt.. Om nåt så är det enklare! Tex så finns det ju inga risker alls med att steka kyckling/fisk för lite - man kan inte misslyckas på det sättet med vegansk mat.

Varför behövs det råd från dietister för att man ska lära sig tillaga vegankost så den blir näringsrik om det är så lätt? Varför behövs det en miljard böcker i ämnet för att man ska kunna tillaga den "rätt" om det nu är enklare?

Nu vet jag inte om du är ironisk, men det är jäkligt riskabelt att steka kyckling för kort tid. Eller du kanske skrev fel? Kyckling och fläskkött måste stekas/grillas ordentligt för att döda alla trikiner och allt vad det nu är som kan göra oss sjuka.

Det är möjligt att man inte kan misslyckas på det sättet med vegansk kost, men kan misslyckas så att ens barn inte utvecklas normalt och inte får den energi det behöver, och det ser jag som en väldigt stor risk.

Men visst man kanske inte ska börja med att "chansa", men läser man recept etc så handlar det liksom inte att göra värre saker än... ja göra egna saker i köket med kött. Man följer recept och köper ingredienser som finns i varenda affär.
Citat:
Tycker det står bra på slv, trots allt, det krävs kunskaper för att lyckas med vegansk kost. Men gör man en välkomponerad kost så funkar det bra även för barn.

Jag anser att kost som inte innehåller tillräckliga mängder av de viktiga spårämnen och vitaminer som är nödvändiga för barns utveckling inte är bra kost, sedan kan vi diskutera i all oändlighet. Det borde säga sig själv att man inte experimenterar med små barns kost på det sättet.

Som sagt, vad vuxna får för infall gällande sin näring bekymrar inte mig, en vuxen kan välja själv. Ett litet barn kan inte det.

Ni veganer och vegetarianer undrar ofta varför man inte kan ge barnen vegansk/vegetarisk kost medan de är små och sedan låta dem välja själva, jag frågar tvärtom: Varför inte ge barn kött, fisk och allt vad det nu är som vegetarianer och veganer utesluter, och låta dem bestämma när de blir större om de vill bli veganer/vegetarianer? Skulle det vara märkvärdigare än det ni förespråkar?

Som sagt, det finns de som blivit "uppfödda" på vegansk/vegetarisk kost som inte KAN äta kött sedan, jag har inte hört att "tvärtom" skulle vara något problem.

Citat:
Men det är att märka på ord, "tycks" är ju fånigt att skriva, men det är ju också typiskt slv. det går liksom att mäta vitamininnehåll osv och "se" på barnen att de inte mår dåligt av vegansk kost. Men ändå måste de vara lite luddiga för att passa in i normerna.

Det är väl inte fånigt om det nu är så att man inte är "hundra" på att vegansk kost ger tillfredsställande näring?

De har ju tydligen mätt innehåll både av vitaminer och annat eftersom de talar om vad som krävs för att kosten ska bli näringsrik?
Citat:
Ser det ut som en gris, låter det som en gris, luktar det gris - så är det en gris. Men slv skulle förmodligen skriva "det tycks vara en gris"

Kanske det.
Citera
2013-02-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://svtdebatt.se/2010/12/debatt-9...r-och-veganer/

I debatt ikväll medverkar en pappa. Han och hans tjej kräver att deras son som är två år skall få veganmat på sin förskola men förskolan vägrar. Båda förälldrarna är själva veganer. Den elake kokecken Alexander Nilsson från TV 3s kniven mot strupen medverkar också. Han anser att det är helt fel att servera veganmat till små barn. Även andra veganer medverkar i programmet och de menar att vegankost är det normala och att det är köttätare som bör ha speciellt tillstånd för att få kött i skolor o. dyl.

Vad anser ni om detta? Bör 2-åringar få veganmat på förskolan om föräldrarna kräver det? Kan det jämföras med koscher/halall?

Små barn ska självklart inte få veganmat, det är helt barockt att ens komma på tanken. Det är den här attityden hos veganer som jag verkligen avskyr. Det här att man inte kan acceptera att folk faktiskt äter kött. "Var gärna vegetarian om DU vill, men pracka inte på dina åsikter på mig". Att bli vegetarian är ett eget val, små barn har inget val och ska inte tvingas in i något oavsett om det gäller mat, religion eller något annat. Vegankost kommer aldrig att bli det som majoriteten äter, oavsett hur mycket veganer anstränger sig för att framställa det som att köttätare är omoraliska.
Citera
2013-02-05, 19:00
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Små barn ska självklart inte få veganmat, det är helt barockt att ens komma på tanken. Det är den här attityden hos veganer som jag verkligen avskyr. Det här att man inte kan acceptera att folk faktiskt äter kött. "Var gärna vegetarian om DU vill, men pracka inte på dina åsikter på mig". Att bli vegetarian är ett eget val, små barn har inget val och ska inte tvingas in i något oavsett om det gäller mat, religion eller något annat. Vegankost kommer aldrig att bli det som majoriteten äter, oavsett hur mycket veganer anstränger sig för att framställa det som att köttätare är omoraliska.

Du var tvungen att gräva djupt för att hitta en tråd där du kan gnälla på veganer?
Citera
2013-02-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Du var tvungen att gräva djupt för att hitta en tråd där du kan gnälla på veganer?

Jag gnäller inte på veganer för gnällandet skull. Jag tycker bara att många veganer är väldigt intoleranta och oförmögna att acceptera att andra människor kan ha andra åsikter. Om du vill äta vegetariskt så gör det, men pracka inte på mig dina värderingar.
Citera
2013-02-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag gnäller inte på veganer för gnällandet skull. Jag tycker bara att många veganer är väldigt intoleranta och oförmögna att acceptera att andra människor kan ha andra åsikter. Om du vill äta vegetariskt så gör det, men pracka inte på mig dina värderingar.
Det var nog nekro-bumpen på över två år som RagGAnoF syftade på mer än själva gnället..
Citera
2017-01-02, 09:40
Medlem
japanskbruds avatar
det måste väl inte va fel att äta kött .. men inte sånt kött som dom serverar på förskolor fullproppat med antibiotika och annat skit inklusive charkprodukter av eldoradokvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in