Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-11, 17:10
Bannlyst
Citat:
"Vakten vid pansarregementet P 10 i Strängnäs rånades tidigt i morse. Rånarna kom över elva automatkarbiner av modell AK 5.– Vakten blev överrumplad och bunden, säger Hans-Erik Åkerlund vid Eskilstunapolisen tidigt i morse.(...)Rånet inträffade vid femtiden idag på morgonen. Rånarna, en eller två stycken enligt de första vittnesmålen, hotade kasernvakten med pistol och stal automatvapnen och ammunition. En av vakterna vid P10 deltog i rånet, enligt polisen i Eskilstuna. -Det var ett insidesjobb, säger Nils-Åke Dahlin, vakthavande befäl vid Eskilstunapolisen(...)"Källa

Citat:
"(...)En av de tre nazister som nu gripits för mordet på Söderberg gjorde värnplikten på P10 i Strängnäs i samma veva som den stora vapenstölden för ett år sedan. Han var nära vän till en av vapentjuvarna och polisen misstänkte att även han varit inblandad i stölden, men kunde aldrig binda honom till brottet.(...)Källa

Citat:
"(...)Chefsåklagare Jan Danielsson bekräftar att det finns kopplinlänkgar mellan mordet på fackföreningsledaren Björn Söderberg och rånet mot P10 i Strängnäs för ett år sedan. Det var i september förra året som tolv AK5r, 1200 skarpa skott, skyddsväster, hjälmar och skyddsmasker stals vid en insiderkupp mot P10. När en av de värnpliktiga kom in från sin vaktrunda på natten vände han sitt vapen mot den övriga vaktstyrkan och släppte in en maskerad kumpan. Efter att ha kedjat fast hela vaktstyrkan försvann de i regementets egen minibuss. De båda männen, 18 och 20 år, greps sex dagar efteråt i Tyresöskogen utanför Stockholm och en månad senare fann polisen en del av de stulna automatkarbinerna. Rånarna rörde sig i högerextrema kretsar och enligt Jan Danielsson finns kopplingar till det nu aktuella Sätra-mordet. - Hur kan jag inte gå in på i nuläget, säger han och dementerar samtidigt uppgifterna om att en dödslista på nazistmotståndare skulle ha hittats i samband med gripandet av de som häktats för mordet på Björn Söderberg.(...)"Källa

En ytterliggare länk

Vilka dömdes för rånet?
Senast redigerad av research 2010-12-11 kl. 17:54.
Citera
2010-12-11, 22:32
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Nazisten i fråga som var kopplingen mellan rånet och mordet på Björn Söderberg är Hampus Hellekant.

Det bär mig emot att länka till Aftonbajset, men låt gå för den här gången

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...iles/sid12.pdf

Dömd för rånet: Stefan Lans

Vad pysslar Stefan med idag?
Han ser ut att vara skriven på Södermalm i alla fall.
Citera
2016-01-25, 12:56
Medlem
Frontlinjens avatar
En intressant detalj är att rånaren Lans uppträdde mycket kallt under rånet, detta vet jag eftersom jag själv låg inne där då. Det kom folk till vakten som han kollade leg på och släppte in på regementsområdet utan att väcka misstankar. Han lyckades till och med förklara varför det stod en maskerad person innanför dörren bakom vaktrummet: "Vi genomför en övning just nu!".

Enligt Expressen skulle det under tiden för rånet funnits fler aktiva nazister som tjänstgjorde på P10. Jag hittade inte själva artikeln på nätet med den fanns omnämnd här:
http://www.ainfos.ca/98/nov/ainfos00145.html

Citat:
Kort efter vapenstölden i september avslöjades ytterligare tre värnpliktiga på P10 i Strängnäs med högerextrema åsikter. De hade haft diskussioner om att stjäla vapen och ammunition. Expressens avslöjande ger en sammanlagd bild av fem högerextrema pojkar på ett och samma regemente. Det är möjligt att det finns fler.

Vilka var de övriga? Jag känner till att Hellekant var en av dem, så då återstår två. Skicka gärna PM till mig.

Det är bara av personligt intresse för mig, jag är ingen AFA-medlem som planerar söka upp någon
Citera
2017-04-18, 18:00
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Jag var liten när detta skedde så minns inte så mycket men hade släktingar som bodde i närheten som blev förfasade över det som hänt. Vad hände med rånarna och fick de tag på alla vapen?
Citera
2024-10-08, 17:52
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Q8WKSYuzXjQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här