2010-12-13, 13:40
Medlem
Spiderwebs avatar
Hej!

Frskte fr ca ett r sedan ansluta till en router som jag kpt och det gick t skogen. Trots att jag hade hjlp av en person som kan mycket om datorer samt ntverk. Igr frskte jag koppla in ett xbox 360 t brorsbarnen till xbox live. Problemet r att jag fr en felaktig ip - adress. D stllde jag in den manuellt p xbox:en samt att jag sedan stllde om den p automatisk vilket gjorde att jag kunde komma in p live. Sedan spelades det vilt och alla parter var njda. Sedan gjorde de ett nytt frsk idag, och det gick t skogen. Trodde de hade gjort ngot galet. Visade sig att jag fick nnu en 162. Ip-adress. Efter lite troubleshooting fick jag fram detta.

http://pawst.com/post/105794-mac-os-...w-a-dhcp-lease

Addresses in the self-assigned range (such as 169.x.x.x) are not routed for traffic on the public Internet. A 169 address indicates that your DHCP server is not assigning you a valid IP address or that you cannot connect to the network to receive the address.

Nu har jag frskt att p min mac att komma underfund med hur jag ska frigra DHCP men trots anvisningar s funkar inte detta. Jag har fiber som gr direkt via cat4 kabel till datorn.
Kan ngon hjlpa mig?
Citera
2010-12-13, 14:40
Medlem
Du behver inte frigra ip-nummer. Ditt problem r att du inte FR ngot ip-nummer (och d ger dig datorn ett eget ip-nummer).

Aningen har routern inte DHCP aktiverat. Eller s r datorn inte instllt p DHCP.
Citera
2010-12-13, 15:02
Medlem
Spiderwebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyerdahl
Du behver inte frigra ip-nummer. Ditt problem r att du inte FR ngot ip-nummer (och d ger dig datorn ett eget ip-nummer).

Aningen har routern inte DHCP aktiverat. Eller s r datorn inte instllt p DHCP.

Okej, men jag har ingen router. Gr direkt frn vggen. Datorn r instlld p "Using DHCP".
Citera
2010-12-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Okej, men jag har ingen router. Gr direkt frn vggen. Datorn r instlld p "Using DHCP".

Vad exakt r det i vggen? Ett ntverksuttag? Du sger att du har fiber, men var r fiberkonvertern? Nr du satte fast ip - vilket ip satte du det till d? Vad har du mer inkopplat/uppkopplat till ntet? Vilken internetoperatr har du?
Senast redigerad av Heyerdahl 2010-12-13 kl. 15:29. Anledning: lste lite mer noga
Citera
2010-12-13, 15:41
Medlem
Spiderwebs avatar
Ett ntverksuttag, en vit dosa dr jag stter min ethernet kabel (cat4) och direkt till datorn.
Eftersom jag anvnder DCHP s satte jag den till min autentiska IP som jag hittar i mina ntverksinstllningar. S lngt r allt bra och jag har ett riktigt IP. Men sedan nr jag placerar min kabel i xbox:et, stter ntverkskonfigurationen (p xbox) till automatisk, d fr den ett 162.000 IP.
Det r det som r problemet. Och nr jag gr en felskning sger den t mig att "release your DHCP".
Som du inser r jag inte direkt van med datorer och ntverk.
Citera
2010-12-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Ett ntverksuttag, en vit dosa dr jag stter min ethernet kabel (cat4) och direkt till datorn.
Eftersom jag anvnder DCHP s satte jag den till min autentiska IP som jag hittar i mina ntverksinstllningar. S lngt r allt bra och jag har ett riktigt IP. Men sedan nr jag placerar min kabel i xbox:et, stter ntverkskonfigurationen (p xbox) till automatisk, d fr den ett 162.000 IP.
Det r det som r problemet. Och nr jag gr en felskning sger den t mig att "release your DHCP".
Som du inser r jag inte direkt van med datorer och ntverk.

Ok, fattar. Du hade allts rtt frn brjan... Det verkar som om du bara fr bara max ett IP tilldelat. Du mste mao slppa ett ip-nummer fr att f ett nytt. S datorn som har det dynamiska ip-numret tilldelat ska "slppa" det. G in under systeminstllningar, tcp/ip och vlj "release dhcp lease".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in