Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-18, 17:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof102
Sådär, har nu köpt lite fler blykulor. Nu bör där vara tillräckligt tycker man.

Efter att ha kört kvarnen en timme blir motorn otroligt varm. Man kan inte sluta handen runt den längre än ett par sekunder, utan att bränna sig.

Är det normalt för en borstad motor?

Min motor blev så varm också innan jag satte dit den extra "fläkten" så blev det genast kallare i alla fall
på ena sidan av motorn vilket också sprider sig över till andra sidan dock inte lika mycket.

Du kanske kan göra nåt liknande? http://www.youtube.com/watch?v=viPAaG5J59g
Citera
2010-12-18, 18:30
  #14
Medlem
Hej igen,
tack för era tips.

Körde kvarnen 4h idag och insåg att motorn faktiskt inte blev så varm som jag trodde. Tänkte sätta en 80mm datorfläkt som blåser kall luft på den, bara för att vara på säkra sidan.
Men jag menar, klarar den 4h i sträck så bör det inte vara några problem.

Testade även att bränna av det bp som jag nu malt (även kornat lite snabbt). Fyfan vilken skillnad, jag har verkligen underskattat vanligt svartkrut. Nu säger det bara poff om det när man tänder på.

Kul
Citera
2010-12-21, 19:32
  #15
Medlem
Skarjas avatar
Kylning är alltid bra för motorer! Skaffa dig en datorfläkt som genom en kanal blåser mot motorns axel så slipper du fundera på om krut skulle kunna komma in i motorn.
Att motorn gick varm innan kan ju bero på att den gick för tungt eller att spänningen var fel.
Sätt även kullager på axlarna om du inte har det och gärna något högre upp på sidorna då trumman verkar lite obalanserad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback