2011-01-28, 09:31
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Lånar tråden lite, hoppas det är ok?

Om jag utför en rut-avdrags-tjänst för 4000kr, kunden betalar då 2000kr varav 400 är moms.
Jag får då 2000kr av skatteverket (ingen moms på dessa pengar)..Alltså har jag 4000 inbetalt, varav 400kr ska betalas till skatteverket som moms. Alltså har jag 3600:- som är mina.

Men;

Hade det inte varit en rut-tjänst, och jag hade fakturerat 4000kr, då betalar kunden 4000kr varav 800kr är moms.
Då betalar jag 800kr till skatteverket. Men nu har jag 3200:- som är mina.

Stämmer detta?
Nej, pengarna du får från Skatteverket är inkl moms precis som vilken betalning som helst. Av de 2000 du får från Skatteverket är alltså 400 moms som du ska redovisa som vanligt.

Se http://www.skatteverket.se/foretagor...980003256.html

/ TT
Citera
2011-01-28, 15:12
Medlem
intervalls avatar
Jahaa, tack så mycket.
Citera
2011-01-30, 13:50
Medlem
Jag har en fråga. Jag köper in produkter utan moms och säljer sedan dessa vidare. Låt oss säga att momsen är på 25%, kommer jag då förlora 25% av all min försäljning eller hur fungerar det här?

Alltså blir det ett dyrare pris för kunden om jag vill gå +-0 efter all moms?
Senast redigerad av visualelite 2011-01-30 kl. 13:52.
Citera
2011-01-30, 14:35
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Jag har en fråga. Jag köper in produkter utan moms och säljer sedan dessa vidare. Låt oss säga att momsen är på 25%, kommer jag då förlora 25% av all min försäljning eller hur fungerar det här?

Alltså blir det ett dyrare pris för kunden om jag vill gå +-0 efter all moms?

Eftersom momsen varken är en intäkt eller kostnad för dig som företagare kommer du inte förlora något på det.
Citera
2011-01-30, 15:50
Medlem
Men det blir ett dyrare slutpris för kunden? Men det är som det är.
Citera
2011-01-30, 16:31
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Men det blir ett dyrare slutpris för kunden? Men det är som det är.
Det är din kund som betalar momsen. Du som företagare är bara Skatteverkets förlängda arm för att driva in momsen.
Se istället momsen som ett räntefritt lån från staten från tiden då kunden betalar dig tills du betalar in momsen till Skatteverket :-)

/ TT
Citera
2011-02-01, 09:54
Medlem
intervalls avatar
Om ett företag ska fakturera ett annat företag för en tjänst, skall momsen vara med? För ett företag betalar ju ingen moms, utan det är ju bara konsumenten?
Citera
2011-02-01, 10:01
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Om ett företag ska fakturera ett annat företag för en tjänst, skall momsen vara med? För ett företag betalar ju ingen moms, utan det är ju bara konsumenten?

Ja, momsen ska vara med. Företaget som betalar fakturan får sedan tillbaka momsen av staten.
Citera
2011-02-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Ja, momsen ska vara med. Företaget som betalar fakturan får sedan tillbaka momsen av staten.
Utom inom byggranschen där man tillämpar omvänd momsredovisning.
Citera
2011-02-01, 10:30
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Utom inom byggranschen där man tillämpar omvänd momsredovisning.
Omvänd beskattning gäller endast byggtjänster. Annars ska även byggföretag lägga på moms.
Citera
2011-02-01, 10:39
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ok ok, tack. Vad dumt att förflytta pengar fram och tillbaka (egentligen). Men då vet jag vad som gäller.
Citera
2011-02-01, 11:03
Medlem
Citat:
Omvänd beskattning gäller endast byggtjänster. Annars ska även byggföretag lägga på moms.
De stämmer och enkelt beskrivet gäller det de byggtjänster som polacker utför i Sverige, dvs inte alla byggrelaterade tjänster. Lite lustigt att en hel folkgrupp mellan raderna pekas ut i skattelagstiftningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in