2024-01-14, 18:16
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Finns det något sätt att skaffa en synomymordbok som kan integreras i Pages?

Eller rent allmänt, finns det en svensk synomymordbok som en app man kan ladda ner?

Det finns en hyfsad inbyggd. Högerklicka på ordet (eller Ctrl-klick) och välj "Slå upp ... högst upp. Då får du synonymer på svenska och även översättning och synonymer på engelska. Hämtas från Wikipedia, skulle jag tro.
Citera
2024-01-15, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det finns en hyfsad inbyggd. Högerklicka på ordet (eller Ctrl-klick) och välj "Slå upp ... högst upp. Då får du synonymer på svenska och även översättning och synonymer på engelska. Hämtas från Wikipedia, skulle jag tro.

Jag får dessvärre inga synonymer. Ska man lägga till att den ställer in sig på andra källor mer än bara ordbok och wikipedia och apple?

Pages verkar använda den medföljande oberoende appen Ordbok, men jag kan inte hitta att man kan lägga till en synonymordbok där heller.
Citera
2024-01-16, 06:26
Medlem
Behöver tips på något enkelt program för att göra enkla redigering i EPS-filer, handlar om ex att ta bort bakgrundslager och exportera som png. Inkscape importerar inte alltid EPS bra och Adobe-programmen är för mycket. Preview i macOS kan bara visa EPS.
Senast redigerad av help 2024-01-16 kl. 06:28.
Citera
2024-01-16, 11:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Behöver tips på något enkelt program för att göra enkla redigering i EPS-filer, handlar om ex att ta bort bakgrundslager och exportera som png. Inkscape importerar inte alltid EPS bra och Adobe-programmen är för mycket. Preview i macOS kan bara visa EPS.
prova:
https://affinity.serif.com/en-gb/designer/
Citera
2024-06-25, 15:55
Medlem
Jag har problem med appen "Musik" i det att den startar av sig själv. När jag avslutar den, då stängs den, men startar upp igen efter 2 sekunder. Detta sker om och om igen. Och nu är det så att jag är fullständigt ointresserad av att ha igång den appen. Hur ska jag göra för att den ska fatta att knipa igen?

Edit: Jag startade om datorn så nu är problemet borta. Jag uppmanar alla att starta om sina datorer! Ja om de vill få bort buggar. Jag kunde inte ens öppna Launchpad före jag startade om! Suck och synd.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-06-25 kl. 16:09.
Citera
2024-06-25, 16:10
Medlem
Citat:
Jag har problem med appen "Musik" i det att den startar av sig själv. När jag avslutar den, då stängs den, men startar upp igen efter 2 sekunder. Detta sker om och om igen. Och nu är det så att jag är fullständigt ointresserad av att ha igång den appen. Hur ska jag göra för att den ska fatta att knipa igen?

Edit: Jag startade om datorn så nu är problemet borta. Jag uppmanar alla att starta om sina datorer! Ja om de vill få bort buggar. Jag kunde inte ens öppna Launchpad före jag startade om! Suck och synd.

Har du kollat nåt i Inställningar för appen Musik, om du hittar nåt intressant där….?
Citera
2024-06-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du kollat nåt i Inställningar för appen Musik, om du hittar nåt intressant där….?

Jag har varit där och letat. Har du något specifikt jag borde kolla på?

Jag editerade mitt inlägg. Problemet verkar ha löst sig nu. När jag startade om så ändrades tyvärr en massa symboler i kontrollcenter - som jag tror att fältet längst upp kallas. Datum och tid blev också svårare att se, ja nu är tid och datum blekare och "ljusare" eller hur man ska säga.

Min intuition säger mig att jag plågat RAM-minnet rätt så hårt, och att datorn började bugga ur av den anledningen.
Citera
2024-06-25, 16:24
Medlem
Citat:
Jag har varit där och letat. Har du något specifikt jag borde kolla på?

Jag editerade mitt inlägg. Problemet verkar ha löst sig nu. När jag startade om så ändrades tyvärr en massa symboler i kontrollcenter - som jag tror att fältet längst upp kallas. Datum och tid blev också svårare att se, ja nu är tid och datum blekare och "ljusare" eller hur man ska säga.

Min intuition säger mig att jag plågat RAM-minnet rätt så hårt, och att datorn började bugga ur av den anledningen.

Högst tveksamt att du skulle lyckats plåga RAM-minnet för hårt, för söker du på YouTube när de belastar RAM på dessa M1 och högre Mac så är den nästan immuna mot allt en vanlig användare kan utsätta det för
Citera
2024-06-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Högst tveksamt att du skulle lyckats plåga RAM-minnet för hårt, för söker du på YouTube när de belastar RAM på dessa M1 och högre Mac så är den nästan immuna mot allt en vanlig användare kan utsätta det för

Okej, men jag har liksom 40-50 flikar uppe i Safari jämt och ständigt. Och på senare tid så har muspekaren hackat, exempelvis. Jag har endast 8 GB RAM. Som jag skrev ovanför också, så kunde jag inte öppna Launchpad heller.

Jag är också en sådan typ av användare som nästan aldrig startar om eller stänger av en dator. Men jag kanske får börja med det.

Varför blev tid och datum så blekt efter att jag startade om datorn?

Edit: Nu när jag startade om datorn, så är den lika responsiv som när jag tog upp den ur lådan första gången när jag köpte den.
Citera
2024-06-25, 16:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Okej, men jag har liksom 40-50 flikar uppe i Safari jämt och ständigt. Och på senare tid så har muspekaren hackat, exempelvis. Jag har endast 8 GB RAM. Som jag skrev ovanför också, så kunde jag inte öppna Launchpad heller.

Jag är också en sådan typ av användare som nästan aldrig startar om eller stänger av en dator. Men jag kanske får börja med det.

Edit: Nu när jag startade om datorn, så är den lika responsiv som när jag tog upp den ur lådan första gången när jag köpte den.
Att köra 40-50 flikar uppe samtidigt på Safari med 8 GB minne är utmanande. Försök att inte göra det, helt enkelt. Eller köp en dator med större minne.
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-25 kl. 16:36.
Citera
2024-06-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Att köra 40-50 flikar uppe samtidigt på Safari med 8 GB minne är utmanande. Försök att inte göra det, helt enkelt. Eller köp en dator med större minne.

Ja jag ska köpa en med mer minne nästa gång. Problemet jag hade var att det var bråttom därför att min Windows-maskin var helt trasig i chassit. Det handlade säkert om ett fåtal dagar innan den kraschade helt. Så jag köpte en MacBook Air så fort som möjligt. Grejen är att jag är inte särskilt duktig på datorer, så nästa gång kommer jag ta mer tid på mig och ställa frågor, så att jag får något som passar mig och hur jag använder en dator.

Det blir en Mac igen vid nästa köp dock, den saken är klar.
Citera
2024-06-25, 18:35
Medlem
Citat:

Jag hade mina hörlurar på, och då sade datorn när klockan var 18:00 att "nu är klockan sex" så det här med att datum och tid har blivit blekare verkar ha något med detta att göra. Jag kan dock inte hitta hur att ändra tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in