2025-01-12, 22:38
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpa242
Hej!

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp och tips för att komma igång med FL Studio igen. Jag höll på lite med det för många år sedan, men det var på en väldigt basic nivå. Nu känner jag att det vore kul att börja göra egen musik

Här är några frågor jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med:
1. Är det värt att börja med gratisversionen av FL Studio, eller borde jag investera i en betalversion direkt?
2. Vilka plugins är ett måste för att göra elektronisk musik? (Både gratis och betalversioner är av intresse).
3. Har ni tips på var jag kan få tag i bra plugins, både för synthar och effekter?
4. Finns det några tutorials eller resurser ni rekommenderar för att komma in i det på ett smidigt sätt?

Det hade varit riktigt kul att komma igång igen och få skapa egen musik, så jag uppskattar verkligen all hjälp ni kan ge. Tack på förhand!

Hej! Det var även många år sedan jag testade FL studio, och kör med annan DAW idag. Däremot vill jag ge ett tips på en bra sida med mycket kampanjer på gratis plugins / rabatter på plugins.

https://www.wavefoundry.net/

Du kan även följa dem på instagram, så håller du dig uppdaterad. Jag har hämtat hem många bra pluggar därifrån. Så länge FL studio stödjer VST-pluggar så är du good to go!
Citera
2025-01-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKnasboll
Hej! Det var även många år sedan jag testade FL studio, och kör med annan DAW idag. Däremot vill jag ge ett tips på en bra sida med mycket kampanjer på gratis plugins / rabatter på plugins.

https://www.wavefoundry.net/

Du kan även följa dem på instagram, så håller du dig uppdaterad. Jag har hämtat hem många bra pluggar därifrån. Så länge FL studio stödjer VST-pluggar så är du good to go!

Tack!

Vet du vilken version av fl man bör köra?

Är väl inte för ”pirat” versioner egentligen men skulle kunna tänka mig det ibörjan innan man kommit in i det så man inte slutar bara.

Har för mig det var lite jobbigt att få in plugins på en piratversion
Citera
2025-01-12, 22:48
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpa242
Tack!

Vet du vilken version av fl man bör köra?

Är väl inte för ”pirat” versioner egentligen men skulle kunna tänka mig det ibörjan innan man kommit in i det så man inte slutar bara.

Har för mig det var lite jobbigt att få in plugins på en piratversion

Tyvärr har jag inte koll på vilken version man bör köra på. Jag experimenterade lite typ 2009 för skoj skull då jag vanligtvis inte sysslar med elektronisk musik.

Kruxet med piratkopior är att du även då förmodligen kommer behöva piratkopierade plugins.

De flesta plugins idag kräver iLok, och iLok kommer då inaktivera pluggarna då den läser av att du har en piratkopierad DAW.

På min gamla dator laddade jag ner över 300 waves-pluggar till ett piratkopierat Cubase. Det funkade toppen.

Idag känner jag att det blir för bökigt med det, och har därför gått över "till den goda sidan" och investerat i de saker jag vill ha

Lycka till!
Citera
2025-01-13, 01:04
Medlem
Riddargrevens avatar
Svårt att säga. Håll koll på deras reor, prisjämför såklart med tidigare år. Att pirata nuförtiden blir mest elände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in