• 3
  • 4
2011-01-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma
Att droger saknar brottsoffer är som att säga att alkohol inte leder till dödsfall i tafiken!
Nu blandar du ihop korten.
Bilkörning kräver kunskap och att man har sinnena med sig. Bl.a. därför som det finns 18'års gräns, bilbesiktning, körkort. Det tror jag de flesta begriper. Det är också förbjudet och köra bil om man är drogpåverkad eftersom man då utsätter andra människor för fara.

Att bruka en drog är inte samma sak som att utsätta andra för fara, däremot måste man sköta sitt drogbruk. Gör man inte det så träder rättssamhället in. Precis samma sak som gäller andra typer av verksamheter när man utsätter ANDRA för fara eller obehag.

Citat:
Ursprungligen postat av vattholma
Med droger kommer mycket i samhällt som jag inte tror att många vill ha.
"Tror" ?
Du har ingen aning om vad som kommer hända. De som har avkriminaliserat droger har fått förbättringar, minskat bruk mm. Går du på deras erfarenheter så borde tvärtom vara önskvärt.
Citera
2011-01-07, 11:10
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ja, legalisering av droger är en jättebra idé. Ser verkligen fram emot att våra barn skall utsättas för TV-reklam för kokain. Frågar ni mig så tycker jag att man skall ändra taktik: Istället för att föra krig mot droger, så för man krig mot droganvändare. Och man bör inte ta några fångar.
Har du någongång sett en svensk reklam med malboro eller annat cigarett märke?
Citera
2011-01-07, 19:57
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ja, legalisering av droger är en jättebra idé. Ser verkligen fram emot att våra barn skall utsättas för TV-reklam för kokain. Frågar ni mig så tycker jag att man skall ändra taktik: Istället för att föra krig mot droger, så för man krig mot droganvändare. Och man bör inte ta några fångar.

http://www.youtube.com/watch?v=LnFuJtVthIs
http://www.youtube.com/watch?v=6nYqfnDqPJE

Jag kan inte vänta!
Citera
2011-01-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traped
Har du någongång sett en svensk reklam med malboro eller annat cigarett märke?

Det var ganska vanligt förekommande när jag växte upp
Citera
2011-01-08, 15:12
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Och lycka till med att plocka marknadsandelar ifrån storproducenterna i Afghanistan, Burma och Latinamerika. Legaliseras droger på världsmarknaden kommer dessa regioner, och de "organisationer" som håller i produktionen i nuläget, monopolisera marknaden i lika hög grad som de monopoliserar den svarta marknaden idag. Och de kommer att fortsätta använda sig av gängse metoder för att bedriva handeln, dvs hot, utpressning, mord och slavarbete, eftersom de inte har något som helst intresse av att skatta sin inkomst. Den enda skillnaden är att vi genom legalisering förlorar förmågan att slå tillbaka och begränsa deras intäkter.
Det enda sättet att besegra dem på marknaden skulle vara att länderna i västvärlden (de som överhuvud taget har klimat för att odla cannabis och dylikt) bekostar nya drogodlingar med statliga anslag. Och tanken på att överlåta skattepengar och åkerareal till att odla gift på industriell skala är inte särskilt tilltalande om du frågar mig...

Jag förstår inte alls ditt resonemang. Du menar att de kriminella nätverken skulle slå ut de hederliga knarkodlarnas verksamhet?

Cannabis och vallmo går ju att odla nästan vart som helst i världen. Anledningen till att dessa regioner står för produktionen är att det är lätt att odla på industriell skala där utan att bli upptäckt, samt att det är en lukrativ bransch i ett annat fattigt område. Vid en world wide legalisering så skulle europa och staterna odla sitt eget knark.

Kokain är väl undantaget, men även i detta så fall skulle ju produktionen tas över av hederliga entreprenörer. Den olagliga kokaindustrin är ju väldigt ineffektiv, det är bondefamiljer som äger en handfull buskar här och där som utvinner kokapasta ur dessa som de sedan säljer till de kriminella nätverken för förädling. Det skulle vara en våldsam övergångsperiod, men det skulle inte dröja länge innan de kriminella nätverken och farc inte längre hade resurser att försöka slå ut den lagliga marknaden och då skulle det ta fart på riktigt.
Citera
2013-05-22, 16:07
Medlem
Roadrages avatar
I England har efter en 6 år lång utredning UK Drug Policy Commission nu rekommenderat regeringen att innehav av små mängder narkotika ska avkriminaliseras.

England spenderar ca 3 miljarder Pund varje år på kriget mot droger.

Såg detta i nättidningen Soft Secrets och deras källa var BBC.co.uk
Citera
2013-06-02, 22:17
Medlem
Det man måste tänka på är att ca 90% av priset på olagliga droger är omkostnader för smuggling och mellanhänder, staten skulle kunna ha skyhöga skatter på knarket och ända konkurrera ut nästan alla langare pgr av lägre priser. ( En viss marknad kommer finnas kvar för substanser där det går att pressa priserna, men lönsamheten kommer också gå ner)

Alkohol kan köpas billigt i grannländerna eller enkelt tillverkas hemma med billiga ingredienser (socker, jäst och vatten).

Ingen kommer importera svart amfetamin från Polen om staten kan tillverka det för 5% av inköpskostnaden.
Citera
2013-11-15, 15:41
Medlem
Roadrages avatar
Det kändes inte som att en egen tråd behövdes för detta inlägg, så jag lade in det i denna tråden istället.
Länken innehåller konversation mellan diverse engelska politiker angående narkotikapolitiken. Tänkte att det kanske var intressant att läsa för vissa här inne.

http://www.theyworkforyou.com/lords/...a.654.7#g654.8
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in