Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-01-06, 10:46
Medlem
Fattar inte varfr UD engagerar sig fr Abdula Karim som sitter fngslad i Uganda ? Han har ett Kenyanskt pass som naturligtvis mste ha strre dignitet r ett frmlingspass frn Sverige , eller ?
r det nn som tror att killen bara r 18 r?
Citera
2011-01-06, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Satanigatan2009
Fattar inte varfr UD engagerar sig fr Abdula Karim som sitter fngslad i Uganda ? Han har ett Kenyanskt pass som naturligtvis mste ha strre dignitet r ett frmlingspass frn Sverige , eller ?
r det nn som tror att killen bara r 18 r?

Migrationsverket uppenbarligen. Alla andra tror mer p hans kenyanska pass som visar 27 r.
Citera
2011-01-06, 13:19
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedborgareFraggel
---, sger sig vara betydligt yngre n vad de ser ut att vara men vi kan inte gra ngra lderstester fr det vore rasistiskt, tskilliga har dessutom vidtagit ytterligare tgrder som att slipa bort sina fingeravtryck. ---

r det sant att man inte kollar upp detta??

Jag kan inte frst att om varningklockor ringer/skrller (borstlipade fingeravtryck!) s kan man vl inte acceptera detta! r det verkligen s att man d varken ifrgastter kraftigt/slnger ut dem eller gr till INTERPOL, gr ldersanalys etc och slpper in dem i Sverige!!!! S d-a blgda kan vi vl inte vara i Sverige? Eller kan vi det?

Ge mig en ngot snr trovrdig referens s har SD en ny medlem!
Citera
2011-01-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright

Jag kan inte frst att om varningklockor ringer/skrller (borstlipade fingeravtryck!) s kan man vl inte acceptera detta! r det verkligen s att man d varken ifrgastter kraftigt/slnger ut dem eller gr till INTERPOL, gr ldersanalys etc och slpper in dem i Sverige!!!! S d-a blgda kan vi vl inte vara i Sverige? Eller kan vi det?

Frn SVT:s hemsida:

Citat:
Bland de som skte asyl i Sverige frra ret hade 2000 personer fingeravtryck som inte kunde avlsas.
Citat:
Och bland dessa tror Migrationsverket att en del har slipat ner, skurit eller brnt bort sina fingeravtryck.
Vi tror att det r ganska vanligt utav den hr gruppen som ger felindikation p sina fingrar. Det vi kan se r att en hel del personer har mekaniskt frstrt sina fingeravtryck vilket d mste vara mycket smrtsamt, kan man misstnka, sger Jan Westmar.
Utan fingeravtryck kan inte Migrationsverket ska efter personen i EU-lndernas gemensamma databas med fingeravtryck
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3859828

Att man inte ldersbestmmer finns det flera trdar p FB som avhandlar, med massor med referenser. Man gr helt enkelt inte heller ngon ldersbestmning, utan litar p vad "barnet" uppger fr lder, utom i extrema undantagsfall.
Citera
2011-01-06, 13:38
Medlem
Citat:

G in och ls p Merit Wagers blogg. Hon har kontakt sedan flera r med mnniskor som arbetar p Migrationsverket och som direktrapporterra till henne.
Citera
2011-01-06, 15:51
Medlem
Av Per Gudmundsson:

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2011...t-terrorismen/

Svenskarna lider av dumsnllhet .
Citera
2011-01-06, 16:03
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
---http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3859828
Att man inte ldersbestmmer finns ---.

Jag r skakad och har uppenbarligen inte fljt med! 2000 pers som kommer in och inte kan identifieras korrekt pga bortslipade fingrar r otroligt.

Hur har man gett s otroligt flata direktiv frn regeringens sida (har nd haft borgerligt styre i ett tag nu) och en socialdemokratisk GD i invandrarverket borde inte kunnat f s otroligt stort genomslag!

Beklagar, jag missade att rsta p SD. Jag var fr ointresserad/oengagerad. Det kommer inte ske nsta val! Skall g med i partiet och kolla upp framver!

Tackar!
Citera
2011-01-07, 01:19
Medlem
MedborgareFraggels avatar
Citat:
Jag r skakad och har uppenbarligen inte fljt med! 2000 pers som kommer in och inte kan identifieras korrekt pga bortslipade fingrar r otroligt.

Hur har man gett s otroligt flata direktiv frn regeringens sida (har nd haft borgerligt styre i ett tag nu) och en socialdemokratisk GD i invandrarverket borde inte kunnat f s otroligt stort genomslag!

Beklagar, jag missade att rsta p SD. Jag var fr ointresserad/oengagerad. Det kommer inte ske nsta val! Skall g med i partiet och kolla upp framver!

Tackar!

Gott att hra. Frsk grna vrva flera ur din omgivning genom att informera dom om sdana hr saker som alla mnniskor med bortslipade fingeravtryck och annan drskap som vi lter passera i det hr landet.
Citera
2011-01-22, 11:24
Medlem
Tyst i media om "vr" terrorist som kom hit som ensamkommande barn - men har ett pass frn Kenya dr han r 27 r.

P Merit Wegers blogg skriver en migga om en tnkbar anledning till varfr man gett kenyanen frmlingspass. Man fr inte gra ngon sprkanalys ( vilket borde ha avsljat bedrgeriet), det r fr brttom. Alla "ensamkommande barn" ska tydligen f PUT s snabbt som mjligt.

Citat:
Folk skulle bara veta hur mnga FP som anmls frsvunna eller borttappade! Man sljer sitt FP helt enkelt och sedan krver och fr man ett nytt. Som man ocks sljer, om man inte anvnder det sjlv fr att ka till hemlandet. Vilket oftast inte r det land som str i FP. Om man exempelvis hittat p att man r ett ensamkommande barn frn Somalia och ftt PUT och FP fast man egentligen r en vuxen man frn Kenya med ett eget kenyanskt hemlandspass kan det vara s hr. MIG fattade misstankar om att barnet faktiskt inte var ett barn och dessutom kom frn Kenya och inte frn Somalia. Men ngon sprkanalys fick inte gras (i enlighet med den snabba hanteringen och Visionen). PUT beviljades och FP likas.

Miggan ifrgastter vidare varfr vi verhuvudtaget ska utfrda frmlingspass:

Citat:
Och framfr allt: Varfr ska vi ge FP t asylskande som inte r kvotflyktingar utan sger sig komma frn Somalia eller Eritrea, forna Sovjet, Afghanistan etc och som beviljats PUT av olika anledningar? Varfr? De visar inte ID-handlingar och vi vet inte alls vilka de r. Det r antingen vi p Migrationsverket eller ocks migrationsdomstolen som beviljar dem PUT, men det finns ingen som helst anledning fr oss att bevilja dem FP. De som saknar flyktingskl (de allra flesta) kan faktiskt g till sin egen ambassad och skaffa pass. Flyktingar fr resedokument. Somalier har ingen ambassad att g till men man mste nd starkt ifrgastta varfr de ska beviljas FP. Om de rest hit p grund av krig och umbranden och sagt sig absolut inte kunna tervnda, s verkar det en aning mrkligt att de skulle behva resa ngonstans igen i synnerhet som de r helt utblottade och till och med anskan om FP har betalats av socialen!

http://meritwager.wordpress.com/2011...s-av-socialen/
Citera
2011-01-23, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreml
var fr de sina ider ifrn, sjlvmordsbombarna?

Ursprungligen frn Vatikanen, d det var vatikanen som producerade islam fr att f en ideologisk motpol till vst (och nej, det var inte utav ondo, det r en del av utbildningsplanen fr mnskligheten i stort.. se det som en vass tenta i tolerans och konfliktlsning). Drutver anvnds avsaknad framtidstro, hopplshet och tro om martyrskap som orsak, men frmst r det avsaknad framtidstro och hopplshet fr det skall mycket till innan en person vljer att avsluta sitt eget liv fr att f andra att ndra sina. En sjlvmordsbombare r ingenting man rekryterar och hjrntvttar p en eftermiddag utan det krvs normalt flera rs bearbetande av personens psyke innan man nr dit. Se japanernas forna Kamikaze-trning. Det r ungefr samma fenomen.
Citera
2012-01-15, 00:41
Medlem
Gammal nyhet, men inte s uppmrksammad. Det 27-riga ensamkommande somaliska barnet, eller "Sundsvallsbon" som han ven kallades i pressen, frikndes. Han sger att han inte kommer tillbaks till Sverige.

Citat:
Den terrormisstnkte Sundsvallsbon satt hktad i Uganda i 21 dygn. Sedan friades han p alla punkter.
Jag knner en stor sorg. Jag tycker s mycket om Sverige och svenskarna men nu kommer jag aldrig att kunna tervnda, sger han.
-----

Nr mannen greps bar han p tv pass, ett kenyanskt dr hans lder har faststllts till 27 r och ett svenskt s kallt frmlingspass i vilket det str att han r 18.

Jag r fdd av en ensamstende mamma i Somalia och ingen vet egentligen hur gammal jag r. Mitt kenyanska pass ordnades fr att jag skulle kunna brja studera i Kenya innan jag kom till Sverige. Jag har levt ett fattigt liv, men jag har alltid drmt om att utbilda mig fr att kunna bli ngon i samhllet, sger han.

Livet i Kenya var hrt och s smningom kom han till Sverige som ensamkommande flyktingbarn.

Han stod i stndig kontakt med sin kenyanska flickvn via telefon och internet, och planen var att de skulle resa till Sverige tillsammans efter giftermlet.

Nu knner han att tillvaron har raserats.

I Sverige hade jag en framtid. Men nu skulle jag inte kunna g p gatan i Sundsvall och veta att mnniskor kanske tittar snett p mig och tror att jag r en terrorist. Och tnk vad mina fina lrare p SFI:n ska tnka? De kanske tror att det r s, sger mannen.
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.27...-en-terrorist-
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in