Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Speciellt när manvser modern konst, t ex. av installationsart, så tycker jag man får mer ut av upplevelsen om man läser på om konstnären innan man ser utställningen, olika artiklar om konstnärens särart, hans speciella position i konstvärlden, hans återkommande teman osv..
Går man däremot och ser en utställning utan förhandskunskaper blir det hela genast mer intetsägande.
Detta tycker jag inte är något fel, men vissa verkar tycker det. "är det där konst?" "en apa kan ju sänga ut sopor i en konsthall.." osv. bakom detta ligger en gammal klassisk idé om det autonoma konstverket som i sig själv skall fungera som en talande helhet och i sig utstråla nån sorts skönhet och harmoni.
Vad tycker ni? Är dagens konst mer "kontext-beroende", och är det något fel med det?
Faktiskt inte tänkt så långt
Men visst tror jag du har en poäng där. Man kan säkert se, i vissa fall, ett syfte med konsten om man vet vad konstnären står för. Dock tror jag det är lättast med redan etablerade konstnärer, av naturliga skäl. Med en ny konstnär har inget att jämföra med och hans åsikter och syfte är svårare att tyda.
Samma sak gäller ju litteratur. Man får faktiskt ut mer av böckerna om man vet lite om själva författaren och vad han har för åsikter. Det förstod jag aldrig på litteraturvetenskapen i gymnasiet, men den kursen har jag fått omvärdera ett par gånger...