Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-10, 17:30
  #1201
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hon var ju speedad som en marskatt med dijonsenap i röven.. Helt otroligt vilken obekväm energi hon hade

Jag satt och fibblade med HD-boxen och fick syn på den här otroligt jobbiga kinesdamen. Hon kunde helt enkelt inte stänga näbbet och stå stilla i fem sekunder. Jag tror aldrig jag sett ett tydligare fall av ADHD. Hur hon lyckats ligga still så länge så att hon kunnat bli gravid är svårbegripligt...TRE gånger dessutom.

Både programledaren (vad han nu heter) och barnen såg besvärade ut.
Citera
2015-05-10, 20:45
  #1202
Medlem
kingn77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det är väl ganska självklart vad som är hårda och mjuka? Prova att uttala bokstäverna själva och lyssna på betoningen.

Citat från Wikipedia:
"Begreppen "mjuka" och "hårda" vokaler har haft motsatt betydelse, E I Y Ä Ö "hårda" och A O U Å "mjuka". Numera är dock de mjuka vokalerna E I Y Ä Ö och de hårda vokalerna är A O U Å. Att prata om hårda och mjuka är fel enligt lingvistiker, "främre" resp. "bakre" är rätt begrepp att använda."


Man har ändrat på begreppen alltså, vi "äldre" fick lära oss att det var tvärtom. Och det är inte självklart att man hör att en bokstav är hård eller mjuk, före din tid tyckte nog folk att Y lät hårt eftersom det var det de fick lära sig av fröken.
Att kalla dem för bakre och främre vokaler är mer passande, varför lär de inte ut det till eleverna istället? Man känner ju var i munnen/halsen vokalen bildas.

Hittade ett blogginlägg om varför detta lärs ut i skolan. Fick ni själva veta varför man var tvungen att lära sig de båda grupperna? Jag minns inte att jag fick nån förklaring av min fröken Monika. http://speglingen.blogspot.se/2007/0...3-vokaler.html

Såhär skriver han, och det förklarar ju en hel del varför man aldrig ser ord som börjar med "ky..." och uttalas med vanligt K:
"När jag senare i livet fick lära mig, utanför skolvärlden, att vokalerna kallas mjuka och hårda för att de styr hur vissa konsonanter ska uttalas, insåg jag att jag lärt mig fel. Att bokstaven "k" uttalas olika i kyrka och kuk just på grund av att "u" är hårt och "y" mjukt."
Citera
2015-05-11, 00:35
  #1203
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag satt och fibblade med HD-boxen och fick syn på den här otroligt jobbiga kinesdamen. Hon kunde helt enkelt inte stänga näbbet och stå stilla i fem sekunder. Jag tror aldrig jag sett ett tydligare fall av ADHD. Hur hon lyckats ligga still så länge så att hon kunnat bli gravid är svårbegripligt...TRE gånger dessutom.

Både programledaren (vad han nu heter) och barnen såg besvärade ut.
Då var ju hon sista, Sofie, Ännu sjukare. Vilket fult minspel hon hade rå.. haha. Christine Meltzer kan härma henne i Partaj,De gör ju sketcher av detta program
Citera
2015-05-11, 07:46
  #1204
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Hur hon lyckats ligga still så länge så att hon kunnat bli gravid är svårbegripligt...TRE gånger dessutom.

Det var naturligtvis han som låg still.
Citera
2015-05-11, 20:22
  #1205
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var naturligtvis han som låg still.

Bra tänkt, så är det naturligtvis...
Citera
2015-05-11, 21:50
  #1206
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bra tänkt, så är det naturligtvis...

Ja, det var den enda syl han fick i vädret. Men fett på sylen är ju aldrig fel.
Citera
2015-05-11, 21:54
  #1207
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, det var den enda syl han fick i vädret. Men fett på sylen är ju aldrig fel.

Sanning med modifikation.. Det där klappmongots fett skulle icke vara önskvärt på min syl i.a.f...
Citera
2015-05-11, 22:06
  #1208
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sanning med modifikation.. Det där klappmongots fett skulle icke vara önskvärt på min syl i.a.f...

Nu pratade vi inte om oss.
Citera
2015-05-11, 23:06
  #1209
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu pratade vi inte om oss.

Hehe nänå.. Vore på ett sätt intressant att se pappan..
Citera
2015-05-16, 20:05
  #1210
Medlem
TruckUrbans avatar
Funderar Carl på om han stängt av spisen även denna veckan tro?
Citera
2015-05-16, 20:12
  #1211
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Funderar Carl på om han stängt av spisen även denna veckan tro?

Han påminner om min perserkatt Julius, nordeuropas mest lättskrämda frasse..
Citera
2015-05-16, 20:20
  #1212
Medlem
Fickludds avatar
Knepigt minspel på Sofia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback