Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-08, 17:31
Medlem
Tja! nu vet jag inte om detta inlägget kommer rätt, men iaf.
Min dator gick sönder när det åskade, alla fläktar går igång så fort man trycker i elsladden utan att starta den, har bytt nätagg men det hjälpte inte. när åskan slog ner gick datorn, skärmen och routern sönder! Men bara datorn jag vill ha hjälp med!
vad kan ha gått sönder? hur kan man hitta själva felet?
Citera
2011-01-08, 17:38
Medlem
ICanHass avatar
Det kan vara mer eller mindre vad som helst som är trasigt, dock låter det spontant som att du har eldat upp moderkortet.
Har du en hemförsäkring är det nog lättast att försöka få ut en ny dator via den.
Citera
2011-01-08, 17:51
Medlem
Nature always wins!
Citera
2011-01-08, 21:44
Medlem
rosalakans avatar
Kan ju va allt möjligt men om det är inte är nätaggregatet så röstar jag på att du byter moderkortet.
Citera
2011-01-08, 22:23
Medlem
Hela datorn kan vara friterad, omöjligt att veta. Om du har en fungerande dator så kan du testa att sätta i grafikkortet i det för att se om det fungerar. Funkar det inte så kan du sätta in ett annat grafikkort i din brända dator. Funkar din brända dator inte så är det bara att köpa ny skit.
Citera
2011-01-08, 22:49
Medlem
hockexxs avatar
Har du ett dåligt nätaggregat är nog risken överhängande att resterande delar strukit med. Har du dock ett kvalitets agg så är chansen bra mycket större att resterande klarat sig. Låter mer troligt att du bränt mammaplattan dock.

Hemförsäkring bör täcka routern+skärmen+datorn det gjorde det för min far.
Citera
2011-01-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Har du ett dåligt nätaggregat är nog risken överhängande att resterande delar strukit med. Har du dock ett kvalitets agg så är chansen bra mycket större att resterande klarat sig. Låter mer troligt att du bränt mammaplattan dock.

Hemförsäkring bör täcka routern+skärmen+datorn det gjorde det för min far.

Med tanke på värdeavdraget på hårdvaran och självrisken får man dock inte ut mycket på hemförsäkringen.
Citera
2011-01-09, 09:45
Medlem
Threedots-deads avatar
Är det ett nyinköpt moderkort så lämna in det på garantin och håll tummarna. Funkade för mig i somras
Citera
2011-01-10, 16:44
Medlem
Men kan man se på något sätt om moderkortet bränts? har hört att man kan se om det blivit svart någonstans?
hemförsäkringen täcker inte mycket, då jag haft datorn i 3 år och dom drar av en viss procent för varje år..
Citera
2011-01-10, 17:17
Medlem
andersson33:
Man bruka inte ha sån tur att man ser skador utan man får leta fel som vanligt.

Trasigt moderkort är mest troligt med tanke på de andra trasiga sakerna som du nämnde. Åska både via ström kabeln och internet/nätverks kabeln (även via TV , Telefon kablar). Men jag skulle inte bli förvånad om ännu flera saker förstörts.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-10 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in