Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-09, 18:17
Medlem
Hej!
Har haft ett litet problem. Varje gång min stationära dator kopplas in så går proppen till mitt rum. jag har bytt propp men den går när datorn kopplas in igen.

Det hela började igår kväll när jag skulle stänga av datorn som vanligt. Under tiden den stängs av så går elen bort i mitt rum. Jag trode inte något var fel så jag bytte propen spm vanligt, men när den nya proppen skruvades in så gick elen i mitt rum igen på direkten. Och det började lukta bränt i mitt rum.

Så jag drog ut alla sladdar från el-uttagen och satte in en ny propp och allt funkade bra kunde sätta på ljuset i rummet och koppla in bland annat min bordslampa utan att något hände. Men provade sedan att koppa in datorn när jag kolla på den och direkt nät jag koppla den så small något i datorn och proppen gick och det började lukta bränt igen från den
Skruvade upp datorn och ser inget specielt som gått sönder eller är bränt.

Är lite R-tard när det kommer till datorer.

Min fråga: Är det bara nätaggregatet som behöver bytas? eller behöver mer göras?
Citera
2011-01-09, 18:24
Medlem
CMasters avatar
Rent teoretiskt så kan det vara vad som helst som har gått sönder i din dator, försök att se om några kablar som inte ska kunna nudda varandra ( utan skydd då ) nuddar varandra, eller om något har lossnat och nu ligger på något annat och för ström där. Men var vaksam, om något ligger fel så kan du ha ett strömförande hölje till datorn.
Citera
2011-01-09, 18:25
Medlem
Berätta vad du har för nätagg (tillverkare, modell och ålder) så att vi kan se om ditt är ökänt för att förstöra hela datorn.
Citera
2011-01-09, 18:39
Bannlyst
sätt i en 10a

känns som du har en 6a i, eftersom proppen går direkt.
Citera
2011-01-09, 19:38
Medlem
Fan, hatar dator problem

Citat:
Ursprungligen postat av CMaster
Rent teoretiskt så kan det vara vad som helst som har gått sönder i din dator, försök att se om några kablar som inte ska kunna nudda varandra ( utan skydd då ) nuddar varandra, eller om något har lossnat och nu ligger på något annat och för ström där. Men var vaksam, om något ligger fel så kan du ha ett strömförande hölje till datorn.

Allt verkar sitta som det ska. Men kan säga att när jag sissta gångne koppla in datorn och det small så kom det typ "smällen" från nätaggretagets fläktutblås.

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Berätta vad du har för nätagg (tillverkare, modell och ålder) så att vi kan se om ditt är ökänt för att förstöra hela datorn.

Den är beställd från komplett för ca 4-5 år sen. Men den funkade perfekt fram tills nu.
Den är ihopsatt av komplett:
2 gb minne av corsair
cooler master cavalier 3
asus p5b, p965, socket-775
intel core 2 duo e660 2,4 ghz
xfx geforce 7950gt 610 m 512 mb
skrev av detta från kvittot hoppas det räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av gottmos
sätt i en 10a

känns som du har en 6a i, eftersom proppen går direkt.
Sitter i en 10a
Citera
2011-01-09, 20:20
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Nätagget är inte på kvittot, du får skriva av etiketten. Inte för att jag anser att det behövs, om det small och började lukta bränt så är det uppenbarligen trasigt, och försöker du använda det kan det potentiellt orsaka mer skada.
Citera
2011-01-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Nätagget är inte på kvittot, du får skriva av etiketten. Inte för att jag anser att det behövs, om det small och började lukta bränt så är det uppenbarligen trasigt, och försöker du använda det kan det potentiellt orsaka mer skada.
oops, trodde det stog tilverkare, model och sånt på datorn....
nätagget: NorthQ 4775-500bulk, atx 500w, 120 mm vifte, 12-17 dba, 4*sata, sli, 20/24pin
Citera
2011-01-10, 04:31
Bannlyst
Måste det vara nätagget?... Testat datorn i annat uttag som annan propp tillhör? Testat byta datorkabel? Eftersom det e proppen som går och inte jordfelsbrytarn så hade jag gissat på datorkabeln eller eluttaget..

Meckade med lampor en dag, kabeln hade glapp i sig som man inte såg utanpå. Var gång jag satte i den i eluttaget small proppen och lampan gick sönder. Hittade felet på kabeln, klippte av biten och satte fast stickkontakten där istället och schmouff så fungerade allt..

Testa annan kabel först, går ej de testa annat uttag som ej e samma propp, SEN börja fundera på nätagg..
Citera
2011-01-10, 06:31
Medlem
Baklastares avatar
Samma sak hände mig en gång och då var det iaf nätagget som var trasigt, fick ett nytt på garantin och allt fungerade igen
Citera
2011-01-10, 06:43
Medlem
Aj då.

http://www.sweclockers.com/recension...nataggregat/11
Länken är ett exempel på deras nätagg.

Står INTE i länken men enligt samling av omdömen/tester har nästan alla NorthQ nätagg omdömet UNDVIK. Med det omdömet är det (normalt) stor risk att NorthQ agg tar med sig andra delar och att du får räkna med att deras nätagg kan explodera eller brinna.

Kvalite är mycket viktigare än antal watt så nästa gång bör du välja typ Corsair eller annat nätagg av bättre kvalite. Tex Finns tester där dåliga nätagg på 1000W klarade lika lite som ett som Corsair 550W.

Edit:
1. Skaffa nytt nätagg att testa med. Som du inser så ska din gamla kastas oavsett vad som gått sönder. Köper du så får du också tänka på vilket grafikkort den ska driva i framtiden.

2. Om datorn verka död eller fläktarna inte uppför sig normalt så tar du bort grafikkort, hårddiskar, tangentbord, USB kablar/prylar och allt annat som inte behövs. Anledningen är att det mesta kan blockera så att datorn verka död, fryser eller inte startar på andra sätt.

3. Kvar i datorn har du de 4 viktigaste delarna.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-10 kl. 07:21.
Citera
2011-01-10, 14:12
Medlem
Hej!
tack för alla svar.
Har en morbror som är väldigt kunnig om datorer får ringa han o fråga om han kan hjälpa mig byta nätagg sen får vi se hur det går därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in