Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-10, 17:36
Medlem
JazzforMiless avatar
Har ett problem med en PC med Windows Vista 32-bit. Tror att problemet rör moderkortet.

Vid uppstart sker alltid en av två saker:

1. Datorn låser sig vid "BIOS-sidan", det står "ASUS P5L 1394 Compatibility, stability, reliability". Detta är alltså bilden som brukar flimmra förbi någon sekund vanligtvis.

2. Datorn ger ifrån sig ett livstecken i form av ett litet pip eller liknande och "BIOS-sidan" försvinner. Istället står "Overclocking failure of overvoltage failure". Antingen trycker man F1 och kommer in i BIOS-setup eller så trycker man F2 (run default settings) och skärmen blir svart.

Det enda sättet att starta upp datorn är att starta med Vista-DVDn i CD-läsaren.

Jag har installerat om Vista men problemet kvarstår. Datorn går utan problem när den väl är igång. Tilläggas skal att jag inte överklockar eller mixtrar med datorn på något vis. Är inte helt inkompetent när det kommer till datorer men jag saknar programmeringskunskaper och känner mig vilsen i DOS-prompten.

Vad göra?
BIOS-uppdatering? Hur gör man isåfall?
Citera
2011-01-10, 17:38
Medlem
b4jss avatar
Testat att resetta CMOS?

Finns flera sätt att flasha bios. Bootbar CD, floppy lr usb-minne<har jag för mig.

EDIT* Finns bra guidar på internet osv som ingen orkar skriva här.
Citera
2011-01-10, 17:43
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Testat att resetta CMOS?

Finns flera sätt att flasha bios. Bootbar CD, floppy lr usb-minne<har jag för mig.

EDIT* Finns bra guidar på internet osv som ingen orkar skriva här.

Vad är CMOS?
Citera
2011-01-10, 17:49
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Vad är CMOS?
deet är ett litet chip som inehåller information när man bootar datorn, Dvs bios.

Du har ett litet batteri i ditt moderkort, om du tar ut den några minuter och stoppar in igen så går bios inställningarna till default.
Citera
2011-01-10, 17:57
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
deet är ett litet chip som inehåller information när man bootar datorn, Dvs bios.

Du har ett litet batteri i ditt moderkort, om du tar ut den några minuter och stoppar in igen så går bios inställningarna till default.

Aha, tack! Är detta "ofarligt"?

Har googlat lösningar i några timmar nu, ASUS hemsida är klart bristfällig.
Citera
2011-01-10, 18:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-01-10, 18:52
Medlem
Instruktionerna för att resetta CMOS/BIOS finns oftast i din moderkorts manual.

EDIT: stavning.
Senast redigerad av Trashsack 2011-01-10 kl. 18:57.
Citera
2011-01-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
Instruktionerna för att resetta CMOS/BIOS finns oftast i din moderkorts manual.

EDIT: stavning.
Mm, titta i moderkortsmanualen, på mitt moderkort ska jag t.ex. flytta en sladd i ca 10 sek för att resetta CMOS
Citera
2011-01-10, 20:40
Medlem
JazzforMiless avatar
Jag har kollat i manualen. Där står, angående omstart av CMOS RTC RAM: You do not need to clear the RTC when the system hangs due to overclocking. For system failure due to overclocking, use the C.P.R. (CPU Parameter Recall) feature. Shut down and reboot the system so the BIOS can automatically restore parameter settings to default values.

Vad är CPU Parameter Recall? Får ingen rätsida på det, hur det kan utnyttjas osv. Verkar vara någon ASUS-grej.
Citera
2011-01-10, 21:01
Medlem
JazzforMiless avatar
Okej, fann på ASUS hemsida att CPU Parameter Recall är något som datorn gör automatiskt. Oklart enligt manualen.

Har nu startat om CMOS genom att ta ut batteriet och flyttat på piggarna. Ställde in tiden i BIOS men den påstår fortfarande att jag överklockar i POST. Det enda egentliga framsteget är att jag kan starta upp datorn utan boot-DVD.

Så, vet någon vad jag skall göra för att slippa trycka F2 varje gång jag startar datorn?
Citera
2011-01-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Jag har kollat i manualen. Där står, angående omstart av CMOS RTC RAM: You do not need to clear the RTC when the system hangs due to overclocking. For system failure due to overclocking, use the C.P.R. (CPU Parameter Recall) feature. Shut down and reboot the system so the BIOS can automatically restore parameter settings to default values.

Vad är CPU Parameter Recall? Får ingen rätsida på det, hur det kan utnyttjas osv. Verkar vara någon ASUS-grej.

Om du kan nå POST-skärm så gå in i BIOS och leta efter det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in