2011-01-13, 09:05
Medlem
meches avatar
Hej, jag undrar om det alltid är vid 25 år som arbetsgivaren börjar betala in för tjänstepension eller om de kan göra det tidigare också? Eller är det någon skattemässig aspekt till att det alltid brukar vara vid just 25 årsålder?
Citera
2011-01-13, 09:58
Medlem
EvilGuys avatar
Är du ansluten till t.ex. SAF/LO så finns det ingen regel som säger att det börjar gälla först efter 25 utan det är ifrån den dagen du blir anställd.
Citera
2011-01-13, 10:52
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Är du ansluten till t.ex. SAF/LO så finns det ingen regel som säger att det börjar gälla först efter 25 utan det är ifrån den dagen du blir anställd.

När det gäller avtalspension inom SAF LO börjar man tjäna in sin pension först vid fyllda 25. Tidigare var gränsen 21 år, med detta ändrades 2008 i samband med att de nya avtalsvillkoren infördes.

Andra avtalsområden kan ha andra regler. Nu är jag ute på djupt vatten, men jag har för mig att inom ITPK är åldersgränsen 28 år (ska dock finnas ett undantag för sjukpension). KAP KL har fortfarande 21 år som gräns.
Senast redigerad av stillsam 2011-01-13 kl. 10:58.
Citera
2011-02-19, 11:37
Medlem
Har du kollektivavtal på arbetsplatsen får du från 25 i både SAF-LO och ITP nu. Tidigare var det 21 för saf och 28 för itp men i och med att ersättningen i itp har sänkts måste man börja intjäna den tidigare och i och med att ersättningen i saf lo höjs till samma nivå som nya itp så lägger man intjäningsstart vid samma ålder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in