Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Kolonialism är helt rätt ord och ett uråldrigt historiskt imperiebeteende, att söndra och härska genom att flytta en befolkning till ett annat folks område för att lättare kunna kontrollera båda. Det kan, men behöver inte handla om att det imperiedominerande folket planteras i någon annans trädgård. Ett exempel jag använt är ju indier som hamnade i brittiska kolonier utan att styra över imperiet, men det finns många andra.

"Kolonisatör" kan alltså mycket riktigt vara ett tvetydigt och kanske olyckligt ord av den enkla anledningen att det kan lura olycksbröder i luven på varandra. Om krig i Mellanöstern skapar demografisk omvälvning i Europa, är det ju inte en syrisk eller irakisk konspiration.

Man kan då tycka att det borde "flyttats" en massa folk till Ryssland och Kina för att bibehålla imperie-makten. Tydligen inte. Det räcker så för att avfärda dravlet.
Citera
2022-05-19, 21:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Firar du både jul och ramadan? Inte? Bara jul. Jag med. Svensk kultur intakt således. Svensk kultur har inte försvunnit bara för att det flyttat hit folk. Inget utbyte har ägt rum!

Ett annat lustigt exempel är USA - ett land där det finns många från Latinamerika. Jag har varit i det landet. Vad mer vet jag om latinamerikansk kultur sedan dess? Ingenting. Noll. Jag åt inte ens en enda taco när jag var i det landet.
Jag som contrajihadist firar inte ramadan men den tvingas på oss i det offentliga rummet, public service gör allt för att påminna oss om ramadan, eidfester och allt vad skiten heter.
Vi kommer inte undan.
Citera
2022-05-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nu gjorde du det igen, jag var inte snabb nog att redigera. Det var alltså en mångkulturist som sa detta för att försvara massinvandringen. Jag är emot och återger deras argument för att visa hur korkade eller lögnaktiga de är. Jag instämmer alltså inte med Ådahl!

Det vore verkligen intressant att se dig diskutera som du gör här på en middagsbjudning. Din kompis-jag såg att Putin ljuger om att Ukrainas president är nazist!
Du-men jösses kompis! Påstår du att Ukrainas president är nazist?! Du är verkligen korkad din stackare! Hörde ni? Min dumma kompis tror att Zelensky är nazist! Vilken jäkla idiot han är alltså!

Jo, det förstog jag. Tack så mycket.
Citera
2022-05-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
"Förstå detta kognitivt". Det var märkligt uttryckt. Kanske är det din ålder som spelar in här. Nåväl, när du väl konstaterat att svenskar inte "upphörde att existera" så är det dags att gå vidare. Det är som sagt hemmet det handlar om, ett hem som fylls av utlänningar. Där det förr blott var svenskar är det nu utlänningar, massvis av dom. Det skall du förhålla dig till för det tvingas vi existerande svenskar göra. Mediakriget förs med ord och alltid är det den här sortens nonsens man tvingas uppleva.

Ja, jag har konstaterat det. Inget "folkutbyte" har ägt rum.
Citera
2022-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Man kan då tycka att det borde "flyttats" en massa folk till Ryssland och Kina för att bibehålla imperie-makten. Tydligen inte. Det räcker så för att avfärda dravlet.

Vad menade du här, rent kognitivt?
Citera
2022-05-19, 21:36
Medlem
Citat:
Vad menade du här, rent kognitivt?

Det är en bra fråga. Hur ska man svara på rent nonsens och samtidigt säga något av värde själv? Det är inte det lättaste. Ett sätt är att låtsas ta dravlet på allvar och sedan applicera det på verkligheten men när man väl låtsas ta nonsens på allvar... vad var det egentligen som menades?
Citera
2022-05-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ja, jag har konstaterat det. Inget "folkutbyte" har ägt rum.
Men ändå har du inte gått vidare utan ältar ordets giltighet. Du måste i vilket fall som helst förhålla dig till det faktum att utlänningar finns där det förr blott fanns svenskar. Fast det behöver man kanske inte i ett mediakrig. Inte i svensk politik heller förresten. Kanske kan man tala bort verklighten? "Föryngringsytor" ersätter "kalhyggen", typ. Men lite mer substans och lite mindre showbusiness, tack.
Citera
2022-05-19, 22:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Firar du både jul och ramadan? Inte? Bara jul. Jag med. Svensk kultur intakt således. Svensk kultur har inte försvunnit bara för att det flyttat hit folk. Inget utbyte har ägt rum!
Om (exempelvis) 100 % ändras till 75 % som tidigare och 25 % nytt så har ett utbyte (eller välj annat substantiv efter behag) skett. Sveriges befolkning och kultur byts sakta men säkert ut sedan decennier oavsett vad du skriver här i tråden. Ditt tramsande är bara löjligt.
Citera
2022-05-19, 22:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Socioekonomisk våldskapital. Ingen individ kan verka utanför det fältet, vare sig Musk eller en romersk kejsare. I en värld där kärnvapenstaters valutareserver kan konfiskeras och domäner kan släckas med en knapptryckning, vill det till att vara connected i traditionell gangsterbetydelse.

Nu är Musk inte helt renons på socioekonomiskt våldskapital (bra ord!). Alla Teslabilar är mig veterligt uppkopplade och en maliciös over-the-air uppdatering av mjukvaran kan få hela flottan till ett grinding halt. Och det är inte Rotebro-Conny som kör Tesla.

Al Gore skämtade väl en gång att "I gave you the Internet. I can take it back". Men Musk har lite större reellt våldskapital än så.
Citera
2022-05-19, 22:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Rörande det franskättade folkutbytet — det går i alla händelser knappast för sig att tala om ett "folkavbyte" eftersom inga svenskar lämnar planen till applåder från läktaren och sätter sig på bänken. In kommer ingen avbytare (utbytare?) och byter ut, jag menar av, svensken. Statistiskt ersätter inflyttade och infödda icke-svenskar i ganska hög grad när de svenske lämnar jordelivet. Är det någon som vet vad vi har för ratio i dag? Demografin förändras på ett sätt som inte är fördelaktigt för den svenska befolkningen i Sverige, och det är varken samernas eller finnarnas förskyllan. Att endast skylla på låga svenska födslotal verkar även det långsökt, fast den totala folkmängden i Sverige ökar snabbt på något magiskt sätt. Den tidigare någorlunda homogena befolkningen i vårt land ersätts av en mer växlande. Till den svenska läggs andra folkgrupper. Frågan är framför allt varför man ägnar flera sidor åt att debattera mindre lyckade ordval — kan det vara för att blanda bort korten?
Citera
2022-05-19, 23:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
[...] Frågan är framför allt varför man ägnar flera sidor åt att debattera mindre lyckade ordval — kan det vara för att blanda bort korten?
Därför att hela politiken, förvaltningen och mediakriget handlar om att välja rätt ord. Den faktiska verkligheten har sedan länge förlorat all betydelse i Sverige. Det är givetvis sjukt bortom allt förnuft. Men så är det. Uppenbarligen.
Citera
2022-05-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om (exempelvis) 100 % ändras till 75 % som tidigare och 25 % nytt så har ett utbyte (eller välj annat substantiv efter behag) skett. Sveriges befolkning och kultur byts sakta men säkert ut sedan decennier oavsett vad du skriver här i tråden. Ditt tramsande är bara löjligt.
Det finns idag några miljoner indianer i USA, och samma område beboddes före Columbus av några miljoner indianer. Man kan rätt framgångsrikt hävda att USA:s befolkning är utbytt, eftersom det har tillkommit drygt 300 miljoner människor av annan härkomst. Alternativt konstaterar man att det finns lika många indianer idag som 1490, och att befolkningen därmed inte alls är utbytt. Många finner nog det senare synsättet närmast svagsint.

När det gäller Kinas inflyttning av kineser till Tibet och det muslimska Xinjiang är även medierna införstådda i att det ursprungliga samhället påverkas menligt, men det synsättet är tabu i en svensk kontext. Knepigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in