Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-10-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Inte för att jag är ett fan av honom, eller hans verk, men det var sunt resonerat av rätten, ett bra utslag.
Ja, utslaget håller jag helt med om. Yttrandefriheten måste värnas.

Första åtalspunkten föll redan på det faktum att det inte gick att fastställa att det faktiskt var Frej som hade publicerat Instagraminlägget.

Den andra åtalspunkten eftersom något uppsåt inte gick att bevisa. Att man dessutom har tagit i beaktande att det handlar om rapmusik där våldsamt språkbruk är legio, tycker jag är bra.

Lite oroande att två nämndemän ansåg att han skulle dömas enligt andra åtalspunkten, att de fann att det var likgiltighetsuppsåt i förhållande till hotet. Men nämndemän är ju inga jurister heller.

Förhoppningsvis driver inte åklagaren fallet vidare. Första åtalspunkten är nog helt körd, alldeles för tunn bevisning kring publiceringen.
Citera
2018-10-29, 14:42
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Idag hålls förhandlingarna i tingsrätten.

Döms han för hot för att ha kritiserat polismyndigheten genom den bilden med fisken eller låten så är vår yttrandefrihet ett stort skämt.

Kan man inte ens kritisera staten och dess myndigheter ja då finns det ingen yttrandefrihet...

Han kritiserar inte staten. Han hotar indirekt en person.

Det roliga i det hela är att han vill vara frän och gör hotfulla inlägg om personer (även om han inte har balls att gå hela vägen ut), men när det kommer till kritan så tvingas han neka.

Hade han haft stake hade han stått för sitt inlägg. Nu framstår han bara som en mes. Kontraproduktivt skulle jag säga när det handlar om en kille som vill spela Allan Ballan.
Citera
2018-10-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Han kritiserar inte staten. Han hotar indirekt en person.

Det roliga i det hela är att han vill vara frän och gör hotfulla inlägg om personer (även om han inte har balls att gå hela vägen ut), men när det kommer till kritan så tvingas han neka.

Hade han haft stake hade han stått för sitt inlägg. Nu framstår han bara som en mes. Kontraproduktivt skulle jag säga när det handlar om en kille som vill spela Allan Ballan.
Finns ju ingen mening att kritisera samhället och sen lägga sig platt och frivilligt bli bestraffad av samhället man kritiserar, jävla idiotiskt sätt att se på det.

Klart man ska se till att inte straffas, om det är möjligt, särskilt om man hotar ordningsmakten för de övergrepp man upplever att de gjort mot en.

Helt ärligt, bland det dummaste jag hört, att man ska lägga sig platt för ordningsmakten när det blir allvar.
Citera
2018-10-29, 16:13
Medlem
Haha. Menlös kille han tycks vara när saker ställs på sin spets. Klassisk ”det var inte jag”-mentalitet. Det hade varit mer rakryggat om han tagit sitt straff och stått upp för sina åsikter istället för att bara skylla ifrån sig...
Har alltid gillat Frej och trott att den rebelliska sidan var äkta, men nu vetefan...
Citera
2018-10-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokinju
Haha. Menlös kille han tycks vara när saker ställs på sin spets. Klassisk ”det var inte jag”-mentalitet. Det hade varit mer rakryggat om han tagit sitt straff och stått upp för sina åsikter istället för att bara skylla ifrån sig...
Har alltid gillat Frej och trott att den rebelliska sidan var äkta, men nu vetefan...
Precis, för varenda hårding och rebell går ju myndigheternas ärenden i domstolarna och erkänner utan omsvep, för att visa att man är rebell.
Citera
2018-10-30, 06:30
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokinju

Du har fel, tvärtom finns ett större rebelliskt värde i att lyckas undkomma byråkratiska straff genom dess "egen medicin". Känna lagen, dess fel och brister och utnyttja dessa till max. Bara en idiot ställer sig upp och tar sitt straff. Kan man enkelt hävda "det var inte jag" med ett hånflin på läpparna och komma undan är detta givetvis en större nagel i ögat på åklagarsidan.
Citera
2018-10-30, 13:58
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Visst är han en knarkare. Har sett han på tv ibland och då ser han ut som en riktig tjackis.
Citera
2018-10-30, 18:20
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Visst är han en knarkare. Har sett han på tv ibland och då ser han ut som en riktig tjackis.
Vet inte de. Han ser väl rätt normal ut för att vara 35 år?
Citera
2018-10-30, 18:50
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vet inte de. Han ser väl rätt normal ut för att vara 35 år?
Nä, tycker han ser ut som en pundare. Kolla blicken som han har och de stora pupillerna.
Citera
2018-10-30, 18:55
Medlem
Rimberts avatar
Det finns väl ingenting sunt och normalt med Frej Larsson. Han ser ju direkt störd och efterbliven ut.
https://www.google.com/search?q=frej...c_GjNe6tNE1KM:
Citera
2018-10-30, 18:59
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det finns väl ingenting sunt och normalt med Frej Larsson. Han ser ju direkt störd och efterbliven ut.
https://www.google.com/search?q=frej...c_GjNe6tNE1KM:

Javisst han ser ut som en knarkare. Så ser knappast en normal 35 åring.
Titta bara här
https://www.google.com/search?q=frej...RFwe0dgRJD3mM:
Citera
2018-11-24, 18:47
Medlem
Artisten Frej Larsson friades för hot mot tjänsteman.
Nu överklagar åklagaren domen till hovrätten.
– Jag utgår från att hovrätten också gör en korrekt bedömning, säger artistens advokat Viktor Banke.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...son-overklagas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in