Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-19, 19:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Ja, men ja menade när man beställer något från andra länder. Man brukar behöva fylla i state/province/region, så vad ska man skriva där?!
Oroa dig inte. Du kan förmodligen fylla exakt vad som helst utan att det spelar någon roll. Jag tror inte någon av de svenska postoperatörerna sorterar på "province" eller "state" utan på postnummer.
Citera
2011-01-19, 19:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torg
Oroa dig inte. Du kan förmodligen fylla exakt vad som helst utan att det spelar någon roll. Jag tror inte någon av de svenska postoperatörerna sorterar på "province" eller "state" utan på postnummer.


Precis, men om man ändå vill fylla i något så är det län som ska fyllas i eftersom det är den administrativa indelning som används i Sverige. Landskap däremot har bara kulturell/historisk betydelse.
Citera
2011-01-19, 20:23
  #15
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t01
Ja, men du bor även i Västra Götalands län.

Förutsatt att han inte bor i Habo eller Mullsjö som tillhör västergötland men jönköpings län.
Citera
2011-01-20, 09:05
  #16
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Ja, men ja menade när man beställer något från andra länder. Man brukar behöva fylla i state/province/region, så vad ska man skriva där?!

Jag brukar fylla i med "X" eller något annat tecken. Tycker det är dumt när State/Province är obligatoriskt; vi anger ju inte något sådant i svenska adresser! Tror de att hela världen är anpassad efter brittiskt/amerikanskt system? Det borde vara ett "optional"-alternativ (ibland finns dock alternativet n/a, "not applicable"). Likaså vill de alltid ha postnumret (zip code) efter orten...

Citat:
Och när folk frågar; var i sverige bor du? För att inte röja sin identitet så undrar jag om man skall svara västra götaland eller västergötland.

Du kan förstås svara vilket som! Om man inte vill säga vilken stad man bor i, är det nog ändå vanligast att säga landskapet, alltså Västergötland i ditt fall. Jag säger inte till folk att jag bor i Jönköpings län, men Småland kan jag säga.
Citera
2011-01-20, 09:51
  #17
Avstängd
Minutens avatar
Här är alltså västergötland http://www.naturensbasta.se/arrangem...473&KartaID=10

Och här är alltså västra götaland http://www.halsoguiden.nu/SE/SV/regi...on=14&symbol=0
Citera
2011-01-20, 15:35
  #18
Medlem
Tjennstroums avatar
Landskap har av någon märklig anledning kommit att grupperas i riksdelar. Den sydligaste är götarnas del, Götaland (inget folk har sagt eftersom i talat språk skulle a:et ha försvunnit för länge sedan som det gjorde i fallen Gotland, Jämtland, Hälsingland, Södermanland, Västergötland osv). Den mellersta blev svearnas del, Svealand (samma sak där, inget som förekommit i tal, Svearike blev för länge sedan "Svärje"). Sedan blev allt norrom det Norrland. Erövrade landskap som Blekinge, Gotland och Härjedalen hamnade sedan i den riksdel som låg närmast till hands (oklart när, de har aldrig någonsin haft någon som helst officiell eller kulturell betydelse, utan mest som generaliseringar).

Västergötland och Östergötland är landskap och har som så varit hembygd åt människor därifrån. Det har aldrig Götaland varit. När storlänet skapades av Skaraborg, Älvsborg och allt vad de nu hette valde man att anta namnet "Västra Götalands län" som samlingsnamn. Frågar du folk från Västergötland så är de västgötar, men frågar du folk från Bohuslän så kommer de inte att svara vare sig västgötar eller västra götar/götalänningar.
Citera
2011-01-20, 15:37
  #19
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Här är alltså västergötland http://www.naturensbasta.se/arrangem...473&KartaID=10
Det där är Falköping
Citera
2011-01-20, 16:08
  #20
Avstängd
Minutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Det där är Falköping

Rofl, bortse från pilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in